Tuesday, July 24, 2012

Cerita Balik Kampung Yang Dah Nak Basinya Punnn

sambungan entri ni dan juga ini

okey..ni citer balik kampung hari Sabtu dan Ahad lepas.dah nak basi kan?emm ada bau sikit..tapi masih boleh dimakan *eh..puasa la mana buleh makan*.

HARI SABTU..
kami sampai kampung hari Jumaat tu dah jam 11.30 malam..so borak ala kadar lepas tu masuk tido.tapi sebelum tido aku dan en abe sempat lagi makan walaupun dah lewat.haha.merangkap sahur la kiranya sebab waktu sahur kami cuma bangun minum air dan makan kurma je pun..

paginya..bawak mak ke kampung sebelah sebab nak beli lauk sambil menziarah.bukan lauk spesel pun sebab mak kata ikan patin dah ada dalam peti ais.beli mana yang takde je.lepas balik dari kedai,singgah umah mokcik(satu-satunya adik pompuan mak aku) pastu singgah lagi umah pakcik (adik lelaki mak) sebab nak jenguk nenek kesayangan aku..nenek duduk dengan adik mak.nenek terkejut bila aku muncul tiba-tiba kat biliknya.

nenek aku ni ada perangai pelik sikit.bukan pelik mana pun tapi dalam banyak-banyak cucu,dia selalu tertunggu2 aku balik kampung.mungkin sebab aku cucu sulung yang dibela dari kecik lagi.so sayang tu lebih sikit(adik aku baca mesti meluat ni..hahaha).sebab tu mak tak bagitau kalau aku nak balik,kalau bagitau nanti nenek aku asyik bertanya 'bila nak sampai cucu aku ni?'.

borak lebih kurang terus balik umah..

petangnya..aku dan en abe bawak kakak ke kedai buku kat pekan dan beli apa yang dia nak.wah!semua benda dia ambik.lepas geram la kot..sempat lagi dia capai 2 buah novel masa nak membayar.layankan je..

sebelum balik singgah beli kueh kat gerai tepi jalan.wajib beli kuih akok dan buah melaka dan 2,3 jenis kuih lain.masuk keta baru perasan banyaknya makanan.pasti syaitan tertawa riang.huhu

kami berbuka beramai-ramai.menu utama gulai tempoyak ikan patin,ikan keli masak sambal,sambal cendawan kukur dan kari kambing (belen kenduri yg sebenarnya)sampai sekarang aku teringat-ingat kari kambing itu.tak lupa durian+budu.hehe..3 jenis air sebagai penghilang dahaga..air soya,teh o panas dan air cendol.memang nafsu nafsi sungguh la.gambar non ado..marah pulak ayah aku orang nak berbuka sibuk nak berfoto bagai.

malam tu..semua orang gi terawih tapi aku dan kenit kena tinggal kat umah sebab kenit tido dari petang tak bangun-bangun.mandi pun tak..aku tak tahu lah kenapa,dia mabuk tido kat kampung..best sangat kot bilik kat kampung tu.

AHAD ESOKNYA..
pagi-pagi kul 7.15 pagi kami beramai-ramai hantar kakak ke sekolah.siap peluk cium depan sekolah dan kawan-kawan kakak tengok kami sambil sengih-sengih.sebelum balik sekali lagi singgah jumpa nenek kat umah pakcik.

9.30 pagi kami dah bertolak ke kota bharu airport.ambik flight jam 11.50.sib baik flight tak penuh..sampai klia..terus pecut balik cheras berbuka dengan family en abe.sekali lagi makanan penuh meja..semua mil masak kecuali sambal cendawan kukur je aku yang masak.kebetulan sorang adik en abe dengan suami dan anaknya join berbuka..meriah sungguh dengan makan-makan.

malam tu jugak lepas berbuka kami terus balik umah.teringat kain baju belum berbasuh hati mula risau.kasut sekolah si hero juga tak berbasuh,yelah..aku kan gerak balik kampung hari jumaat.mana sempat basuh kasut.nak taknak singgah Bata beli kasut sekolah yang baru.sib baik aku suh beli kasut je,ingat nak suh beli sekali sepasang uniform sekolah yang baru.hehe.taklah,aku tak kejam..balik basuh baju kejap je kering..pasang kipas laju-laju keringlah dia.

okey..tammat*tetiba tamat*

10 comments:

Acik Erna said...

salam dik..cantiknya wajah blogh baru ni.
tak tau lah apasal bulan pose ni sensitif sangat..baca dapat hantar kakak kesekolah pun air mata ni nak keluar je..
mesti kakak seronok sangat kawan2 dapat tengok umi,ayah dan adik2 hantar dia gi sekolah..

Irfa said...

KAK ERNA..
sebenarnya background blog ni adalah corak baju kurung cotton saya.memang ceria sgt kalernya.hehe.
saja je godek2 dan gatal ambik gambar jadikan background blog..tak sangka menjadi pulak

kakak seronok sebab pertama kali ayah dan umie hantar dia ke sekolah.bangga nak tunjuk mak ayah kat kengkawan dia.hehe

-Sara- said...

sa,bal cendawan kukur tu camane? tak pernah try n xpenah tgk..

Zurina Hj.Zainal said...

HA AH...selalu risau baju sekolah anak yg x berbasuh bila balik kpg hari jumaat...hehehehe...

kakcik said...

Entah bila agaknya kakcik nak berkumpul berbuka beramai2 dengan adik2 dan keluarga mereka...

Irfa said...

SARA..
mintak tolong ngan en gugel pasti ada gambarnya
resepi pun banyak dah blogger tulis ;)

Irfa said...

ZURINA..
mmg pun.mak-mak mmg gitu.
bak kata ustaz kazim 'org pompuan ni tak abis-abis dgn kain.siang malam sibuk ngan kain'hehe
kalau nak berjalan kemana2..setel basuh baju baru senang hati nak kemana-mana

Zareda Norman said...

Dapat jugak berbuka dgn kakak ye.. Mestihappy dia.. :-)

~Cik Viva~ said...

emm..mcam maraton lak cerita ni..dalam satu nafas je bace..hehe

NenetPenne (NP) said...

kalau i berbuka sama dgn u, i hanya makan cendawan kukur and kambing je lah..lauk lain i tak makan...