Tuesday, July 31, 2012

Masihkah Ada Ramadan



Sinopsis:
Masihkah Ada Ramadan?mengisahkan bagaimana Rahman memahami mengapa isterinya, Aminah sedih setiap kali datangnya bulan Ramadan. Harapan Aminah adalah untuk anak mereka pulang. Rahman menyalahkan diri sendiri di atas apa yang berlaku pada anak-anaknya.

sapa tengok drama ni?Ada Eman Manan berlakon.aku minat sangat Eman Manan berlakon,nak pulak kalau dia cakap loghat Ganu.drama ni tayang hari Isnin jam 10 malam di astro prima.pastu ada budak Af nama Leez tu pun best juga dia berlakon.hidup je watak dia nama Gayah tu.hero drama ni Zali,budak botak tu aku tak penah tengok..orang baru kot.

Sinopsis versi aku:
kisah Pak Man(pok Me) dan Mak Nah(Mok Nah) yang sudah tua,hidup di kampung dan sentiasa merindu dan menanti kepulangan anak-anaknya.

Anak sulung(Eman Manan) yang sangat gila duit dan dengar cakap bini(takut bini la senang citer)sibuk kejar duit sampai mengabaikan tanggungjawab sebagai orang Islam dan anak-anak dibiarkan tanpa didikan agama

Anak ke 2(aku tak tahu nama dia sapa) tapi bini dia Ayu Raudhah tu,dia ni gila kejar 'akhirat'sampai lupa tanggungjawab sebagai ketua keluarga.anak isteri hidup ala kadar kerana dia sibuk keluar berdakawah.sangat kontra dengan si abang sulung yang gila dunia itu.tiap kali raya hantar anak bini rumah abang dia tu sebab dia nak gi berdakwah kat Mekah.bengang je kakak ipar dia sebab ada orang lain datang beraya bersama mereka.anak-anak makan bercatu pakai pun mana ada je.

Anak no3,pompuan.pelakon aku tak kenal tapi suami dia Zamarul Hisyam.yang ni pun sama jugak.potensi nak jadi 'isteri durhaka' sebab bangga gaji dan pangkat dia lagi besar dari suami.so dia hilang hormat kat suami.setiap hari buka posa kat hotel dengan client dan suami berbuka dengan anak-anak kat rumah.bila raya dia balik kampung sendiri dan suami balik kampung suami.dia tak selesa nak beraya kampung suami.boleh pulak raya asing-asing gitu.lainlah kalau kes suami tak dapat cuti kan?emm..dalam episod malam tadi,aku rasa lepas ni ada watak orang ke3 dalam hubungan mereka suami isteri.biasa la dalam drama,isteri degil je suami ada alasan cari lain...kalau suami buat perangai,isteri kena redha.mazhab mana pakai ni?eh,emo tetiba..sila abaikan.

Anak no4,lelaki yang nama Zali tu.baru balik dari oversea dan mak dia nak jodohkan ngan Gayah kawan dia zaman kecik2 dulu.tapi dia masih belum bagi kata putus.dia bukan tak nak tapi dia sebenarnya sedang menderita sakit teruk(kanser otak kot sebab asik pegang kepala je) tapi takde sapa yang tahu.dia sedang berusaha menyedarkan abang2 dan kakaknya supaya ambil tahu pasal mak ayah mereka.dia sedang pujuk mereka balik beraya tahun ni.boleh agak..dia mesti mati akhirnya.

hebatkan?dah boleh agak apa ending tapi gigih jugak nak tengok.for info,aku tak layan drama korea bulan posa ni.nak tido awal sebab kena bangun sahur ;)

Kalau baca sinopsis,aku agak blur dengan jalan cerita sebab pendek sangat sinopis tu.tapi dah 2 episod aku sempat layan drama ni..aku nak bagi 5 bintang.loghat Ganu yang digunakan sangat dekat di hati (Ganu ngan Klate kan berjiran..so aku boleh paham la loghat Ganu tu sikit-sikit).

Bila tengok citer macam ni,kita cuba selami hati orang tua.kalau panjang umur kita jugak akan melalui hari tua.orang tu ni sangat sensitif,satu part yang terkesan di hati aku ialah bila Mok Nah merungut anak-anak tak telefon dia.katanya 'susah sangat ke nak telefon tanya khabar orang tua?hidup ke mati tak telefon tanya khabar'tapi dijawab oleh suaminya Pok Man 'kalau anak tak telefon,awak telefon la apa susahnya?telefon la tanya duk mana?bila nak balik?'.Mok Nah jawab 'biarlah'.

aku boleh agak kenapa Mok Nah taknak telefon.aku rasa itu ego dia sebagai orang tua.sebagai ibu kalau boleh dia nak anak-anak yang telefon tanya khabar dia.memangla bila dah hari-hari telefon,sampai dah takde modal nak borak.tapi cubalah call paling kurang 2@3 hari sekali.ini peringatan untuk aku jugak..sejak kakak duk kat kampung aku dah jarang call mak.sebab setiap hari kakak akan call dan apdet cerita dari kampung.so aku dah tahu semua cerita dari kakak (kecuali kisah ayah aku sakit tak bangun 2 hari tu.huhu).

moral of de story,luangkan masa call mak ayah kalau duk berjauhan.tanda kita ingat pada mereka dan jangan lupa sedekahkan surah AlFatihah setiap kali lepas solat.Moga hidup mereka dberkati Allah selalu.

note:
Pada tarikh 26 october 2012,baru aku tahu arwah meninggal dalam kemalangan motosikal 30 September yang lepas.Alfatihah untuknya.

11 comments:

oren said...

akak takde astro..hiks..

Ann Ishak said...

sayangilah ibu bapa sementara mereka masih hidup supaya tak menyesal seumur hidup :(

kakcik said...

Kakcik kalau cerita dah malam2 ni, memang jarang sangatlah nak tengok sekarang. Ingat nak tidur je sebab nak bangun awal. :)

HeNRieTTa JoSe said...

blom tgk citer nie...

~Sweet Honesty~ said...

saya xde astro la kak..huhu

Zareda Norman said...

Kak zar suka tgk baitul rahmah kat tv satu.. Sedih juga kisah org tua diabaikan.. Tiap tiap hari ada so tak lah penat nak menunggu

Lady Windsor said...

dah lama x tengok tv...drama sekarang not bad kan...real adapatasi macam cerita betul dan memang banyak berlaku..

izawani said...

Mak akak ada kat umah... hehehe... semalam pi kuala ketil, bawak mak mai umah... senang skit...

362 said...

boleh tgk online dah kalau terlepas.. kat link nie. dah smpai episod 3 dah ada Masihkah Ada Ramadan

BISHANANI OMAR said...

Terbsik cerita ni. Pantai mana berlakon dalam cerita tu?

Pyan Mereng said...

tumpang tanya sdara sdari..sy minat sgt gaya lakonan abg eman manan.. sy cri telemovie raya bliau tpi xjmpa..ada 1 kisah abg eman manan jdi nelayan..