Tuesday, July 10, 2012

Penjagaan Diri Paling Minima

tu dia.....terlebih makan vitamin R.entri ke3 untuk hari ni.kalau aku tak apdet blog 3 hari,kira koverlah ni kan.

maaf la kalau semenjak dua menjak ni aku selalu share apa yang aku dapat dari emel.bukan apa..ada ketika kita buat sesuatu yang dah biasa kita buat tanpa kita sedar yang perkara itu tak elok sebenarnya.contoh macam DISINI,DISANA dan DISINUN.bagi yang dah tahu tu sila abaikan entri ini



bagi kita-kita yang dah tua bangka(macam buruk pulak guna istilah itu) okey kita tukar..bagi kita yang dah di alam dewasa ni..mesti sedar betapa pentingnya penjagaan diri.gosok gigi tu wajib buat tiap kali mandi @ makan.tapi masa kecik-kecik dulu rasanya kalau mak tak suruh korang buat ker?buat?wah!bagusnya korang ni.tahniah la ye..

bila dah dewasa ni diserang sakit gigi dan kena jumpa tuan doktor untuk cabut @ tampal gigi..ada rasa menyesal sebab tak jaga gigi betul-betul masa kecik dulu.kalau tampal tu okey la sebab masih boleh diselamatkan..kalau dah kena cabut,konfem tak tumbuh balik la..ini bukan gigi susu.ini gigi kekal u..patah tak tumbuh-tumbuh konsepnya

setiap pagi ..mesti tak lupa pesan kat anak-anak,mandi tu sabun badan,gosok gigi jangan lupa..mesti dia pun naik bosan asyik pesan benda sama.tapi ibu-ibu ni mana penat berpesan selagi hayat di kandung badan.

dah besar nanti dia akan tahu kenapa umie berpesan begini..itu tandanya umie sayang

nape tetiba citer pasal gigi ni?sebenarnya nak citer aku ni masih mengintai masa bilakah yang sesuai nak berjumpa dengan dr gigi.tampalan sudah pecah.(oh.ingatkan jambatan sudah roboh..sudah roboh..sudah roboh.masih ingat lagu tu?).sangat tak selesa bila ada makanan terselit celah gigi yang berlubang itu ;(

21 comments:

faraherda. razalan said...

Tampal klu pecah tp msh tak sakit...takpe...cuba dtg skt...menjerit!!! Boleh gegar KLIA tu. Hahahahah!

Rai said...

apa yg aku tau orang jepun tak mandi pagi.. wakaka..yek!

HeNRieTTa JoSe said...

uiks...yang ketiga....tahniah....neway...thanks for the share....

mama aryan said...

betul tu..dah tua2 ni baru sedar pentingnya jaga gigi..nanti kalu dah tercabut,alamatnya nangesss...

Acik Erna said...

salam dik..macam tau2 je..ari ni baru balik klinik buat scalling..ok je kata doktor..asalnya pergi sebab gigi suka ngilu..terus buat sekali

~ yus ~ said...

pergi je Irfa, dah pergi nanti mesti lega. Akak hari tu pun baru cuci gigi dan cabut gigi...hehe

Lady Windsor said...

Irfa,
Saya confirm jumpa dentist setiap enam bulan. Takut ke tak, wajib jumpa....sebab Gigi Ada problem...

SHAHZEE said...

haha rupanya entry ada udang d sblik mee:)
slmt jmpa doc haha

ckLah @xiiinam said...

CkLah setiap kali mengandung, cabut satu gigi geraham. 4 anak, 4 gigi geraham hilang. Dah hilang satu nikmat mengunyah makanan. Gitulah pusingan hodup ya...


:-)

Dinas Aldi said...

Betoi la, gigi kena jaga. Kalau dia dah sakit & berlubang, adoyaaaaiii! Sakit gigi adalah antara kesakitan yg sukar nak ditahan, seluruh badan boleh sakit dibuatnya.

Irfa said...

KAK DINAS..
skrg masih belum sakit cuma tak selesa je
sakit gigi boleh buat amarah menguasai diri.hehe

Irfa said...

ckLah..
betul tu..peknen mmg boleh effect kat gigi jugak.share kalsium dengan anak dalam perut.sebab saya perasan org kampung zaman mak-mak kita dulu,baru anak 2 dah pakai gigi pelesu..apa taknya,sakit je terus cabut..kalau boleh di selamatkan dengan tampal..saya rela tampal dulu.

Irfa said...

SHAHZEE..
itu mukaddimah ;)
ujung2 baru maksud sebenarnya

Irfa said...

LW..
patutnya gitulah.setiap 6 bulan
tapi biasalah,kalau takde keperluan mmg takut nak jumpa doc gigi
hehe

Irfa said...

KAK YUS..
jumaat la kot..mintak balik awal sikit lepas urusan boleh terus balik umah je

Irfa said...

KAK ERNA..
ye ker?
kita mmg serasi.
hehe

Irfa said...

MAMA ARYAN..
masih belum terlambat tapi ada jugak rasa sesalnya ;(

Irfa said...

RIETTA..
hehe.
kantoi curi2 layan blog waktu keje

Irfa said...

RAI..
oh yer?
pakai minyak wangi je kot.
pelik aku dgn manusia yang tak mandi pagi
aku pulak wajib mandi w,pun sejuk bersalji
rasa tak selesa dan rasa kekurangan kalau x mandi

Irfa said...

FARA..
masih tak sakit..risau jugak kalau sakit.huhu
aku jerit dalam ati je.

Meriam Deraman said...

pinjam gambar sat .TQ