Thursday, August 2, 2012

Kembar 12-11=1.Betul ke?

sori sebab kongsi cerita dari emel.aku baca dan reaksi pertama ialah AKU TERKEJUT SANGAT-SANGAT.bukan pura-pura terkejut.kalau betul,ini tanda dunia hampir kiamat ke?

tapi..kadang2 tak boleh percaya sangat berita dari internet ni.aku penah jumpa satu gambar tapi macam-macam versi cerita dan gambar tu takde kaitan pun dengan cerita @ sengaja di ada-adakan.

----------------------------------------------------------------------------------



Jinan Huang, seorang ibu yang berumur 33 tahun, melahirkan bayi kembar 12 di Shanghai pada hari isnin yang lalu. Jinan, sekarang ini dalam keadaan stabil setelah proses melahirkan selama 31 jam, diberikan peluang selama seminggu oleh kerajaan untuk memutuskan seorang bayi yang akan dipilih untuk dibesarkan.

“Saya bersama suami belum boleh memastikan pilihan,” ujar Jinan yang bercakap kepada wartawan beberapa saat setelah kelahiran yang ajaib tersebut terjadi.

“Tetapi kami telah mempertimbangkan dengan serius untuk membesarkan seorang bayi lelaki yang lahir pada urutan ke dua. Dia adalah bayi paling berat dan oleh kerana itu kami berharap bayi tersebut akan berumur panjang dan kelak boleh menjaga kami di usia tua nanti.”

“Kami pastinya tidak akan memilih bayi perempuan,” tambah suami Jinan. “Kami yakin dengan keputusan kami.” lagi sebelas baki bayi yang tidak dipilih oleh Jinan dan suaminya akan dilemparkan dari atas puncak gunung, sesuai ketetapan yang sudak termaktub dalam Undang Undang Kelahiran Kembar China. Sejak undang-undang ‘Satu Keluarga Satu Anak’ diwartakan pada tahun 1983, kerajaan China sudah membunuh lebih dari 65 juta bayi kembar di negara tersebut.

Jinan, yang mengaku bahawa sudah bertahun-tahun berusaha mendapatkan anak, dengan tegas menolak tuduhan bahawa dia mengambil pil kesuburan, sebuah amalan yang juga dijanjikan dengan hukuman mati di China. “Saya tidak mengerti kenapa ini boleh terjadi,” tambahnya. “Kepada seluruh rakyat China dan para pemimpin kami yang terhormat, saya memohon permintaan maaf atas kelahiran bayi kembar kami yang memalukan dan tidak bertanggung jawab ini.”

Sifat keperimanusiaan di China rasanya sudah lama PUPUS, kenapa kami berkata begitu? kerana sudah banyak kes, cerita mahupun berita yang kita dengar mengenai bayi dimakan, kanak-kanak didera, kanak-kanak dipukul dan kes kanak-kanak yang dilanggar, namun tiada mana-mana pihak yang mahu tampil untuk membantu!


--------------------------------------------------------------------------------

kalau benar,tak boleh ke 11 orang anak-anak itu diberi pada keluarga yang takde anak untuk dibela?macam tak logik pun ada..dunia oh dunia

13 comments:

Zue AnnaLeeya said...

hrp citer nih tak betulla kan????
klu betul mmg kejamla diaorg....

MOKCIK AZWA said...

Rasanya tipu jer cerita ni..kan kan kan.. kesian anak2 tu

Kesuma Angsana said...

tulah beri saja lah pd orng2 len yg xde anak tu!

Nieda said...

tak dpt bayangkan 11 anak nak di bunuh. Ngeri.

SHAHZEE said...

kalau betul mmg kejam la..org lain bertahun2 tgu nk dapat anak dorang plak senang2 je nk bunuh

Rai said...

bukan camtu irfa..kesnya kat china ni dah terlalu ramai orang.. diorang nak limitkan manusia..biar ramai mati dan tak banyak kelahiran..sbb tu jadi camtu.. tapi mmg kejam gila kan..

Irfa said...

SHAHZEE..
tu la pasal.
tapi ada kawan penah ke China
katanya org2 kat sana suka tgk anak-anak dia dan kata mereka
'u are lucky'sebab ada anak ramai.rakyat dia teringin nak anak ramai tapi kerajaan tak benarkan.

Irfa said...

ZUE..
nak kata tak betul pun tapi mmg ada dgr cerita pasal '1 keluarga 1 anak' diparktikkan kat China,kesian kan anak2 x berdosa itu

Irfa said...

KAK AZWA..
saya harap ia betul2 tipu ;(

Irfa said...

KA..
kalau dididik dalam Islam mana tahu dia akan jadi umat yang lebih baik dr yang asal dilahirkan sebagai Islam

Irfa said...

NIEDA..
sampai sekarang duk fikir,betul ke tidak
membayangkan pun dah ngeri

Irfa said...

RAI..
aku ada dgr psl tu
mula2 tak percaya tp bila kawan kesana dan cerita psl ni,
(mcm komen aku kat atas tu)aku rasa betul cerita ni
tahlah..dunia akhir zaman.

akuzle ayu said...

katanya berita neh x btui..harap2 mmg x btui