Friday, September 28, 2012

Parody dan kesannya

okey..pertama sekali tq banyak2 pada blogger CikMot sebab sudi jawab soalan tentang BE disini yang sangat mengganggu fikiran(alahai sampai gitu sekali ye..gurau je la) tentang status OnGoing semenjak Nuffnang berwajah baru ni.hehe..okey sekarang bagi yang tak tahu tu sila tahu sekarang yang OnGoing itu adalah BE (Buffered Earning nama dulunya).

okey ni ada perkara nak merapu..sila layankan aje.tentang Parody.maknanya aku ambil dari sini sini .aku cilok sebijik-sebijik dalam blog orang ni.maaf ye

"Parody is a specific form of comedy, used to satirize, mock or poke fun at a particular piece of work."

dalam bahasa senang paham ialah

'parody ialah sebuah bentuk komedi,diguna untuk menyindir.mempermainkan @ untuk mendatangkan keseronokkan terhadap sesuatu hasil kerja'

itu aku cilok sebijik-sebijik dalam blog di atas

serious..*malu nak ngaku..tapi itulah kenyataan* aku baru tahu apa makna PARODY.memula aku dengar dari adik-adik aku duk citer pasal video kat u-tiub tentang sorang budak pompuan dari Kota Singa buat video bertajuk 'sore eyes(5 day of mc).lepas tu banyak pulak video parody tiru dia dengan macam-macam gaya dan macam-macam pesen.rupanya ada banyak video parody yang lain samada artis @ orang biasa  tapi ini pertama kali aku tengok.

korang tahu apa yang aku rasa lepas tengok video tu?aku rasa TAKUT , RISAU , SERAM SEJUK..semua ada.

tahu kenapa?

sebab majoritinya adalah remaja.ada yang bawah umur.budak sekolah rendah pun ada.YaAllah

aku ada anak,lelaki dan juga pompuan.anak-anak aku sedang membesar.aku tak tahu apa akan jadi masa akan datang.lagi 10@15 tahun akan datang.sebagai ibubapa kita dah cuba sehabis daya mendidik dan membesarkan mereka dengan sehabis baik.aku tak kata mak ayah budak tu tak mendidik dia dengan baik.jangan salah faham.aku cuma memikirkan kesan pada masa akan datang pada budak-budak yang buat video tu.mungkin sekarang diorang seronok tapi akan datang mesti rasa malu.boleh ke delete balik video tu?maaf aku bukan cerdik it sangat pun

mengejek adalah perbuatan yang tak baik.dengan apa cara sekali pun.perbuatan itu menjatuhkan maruah seseorang.aku penah layan satu drama korea ops..drama korea lagi.hehe.maafkan saya.kes penyiasatan bertajuk Ghost.salah satu kes tu,bagaimana seorang lelaki jadi pembunuh misteri kepada semua yang meniru dan mengejek bagaimana kekasihnya bunuh diri.lebih kurang la..dia bunuh orang yang buat komen-komen negatif dalam video bekas kekasihnya yang bunuh diri tu.sangat menakutkan okey.sila seram sekarang.

jadi..kemudahan internet yang katanya dunia tanpa batasan dan semuanya dihujung jari ini,gunalah dengan sebaik-baiknya.baik kita guna,baikla yang kita dapat.kalau salah guna,mudaratlah jawabnya :)

sekian..iklan khidmat masyarakat dari saya Cik Puan Irfa.(ai.mana datang title cik ni?bukan puan je ke?huhu)


okey..selamat hujung minggu

14 comments:

Yunus Badawi said...

Skrg pakai title Cik Puan dulu lah. Lepas ni mana tahu guna title Datin pulak .... hehehe

Yunus Badawi said...

Saya tak tengok Parody tentang budak pompuan S'pore tu. ada linknya tak?

Rai Ourkizuna said...

aku "tertengok" video budak singapore tu sbb kecoh kat fb aritu.. komen aku..ntah apa2.. harap jangan la anak2 aku jangkit perangai buat benda bukan2 nanti..

Kesuma Angsana said...

tq share.. jelas sikit !

SHAHZEE said...

x penah tgk pun tp penah la dgr cite pasal budak pompuan 2

pB said...

nak kena tengok gak nie

mama aryan said...

saya pun taktau apa video parody tu..hihi skang baru tau, tu lah harap2 anak2 nanti xder la buat benda2 mcm tu..

azieazah said...

Nama pun SALAH GUNA.. Salah lah hasilnya...

Tihara said...

haah kan takut jugak kalau2 internet ni menghancurkan kita..so gunakan ia ke jalan yang baik..lawan anasir2 negatif..insha Allah

MystoryPic said...

tak pernah tengok lagi pasal ni... nanti nak tengok lah gak

m.u.l.a.n said...

nak tengok la nanti..

Rashid said...

a'ahh kan. Sayapun tak tau istilah parody tuu. Rasanya pertama kali dengar ni ..

delete video? ermm tak tau pula ..

bangsawan nilai said...

bagi aku parodi/parody sekadar jenaka utk suka-suka saja...sekadar hiburan.

gangnam style misalnya ada bnyk parody

Lady Windsor said...

dulu saya belajar parody masa di uni...tak sangka pula ada video parody neh..