Skip to main content

Cekepe itu Nescafe


hari ni cerita kisah anak dara kenit je ;)

kalau makan kat luar,mintak waiter hantar air last sekali
kalau hantar air awal..memang dia takkan makan sebab duk sedut air gas tu sampai abis
bahaya sungguh la budak kenit ni
ni kenit penglipur lara dalam rumah kami,ahli yang termuda dalam family belah aku buat masa sekarang.umurnya 2 tahun 8 bulan 3 minggu 2 hari.wah!cam  hebat ingat umur anak padahal ticker belah kanan tu yang tolong kira kan.hehe

sekarang dia makin banyak cakap dan boleh menyampaikan pesanan.ayat-ayat pun dah panjang sikit,kira macam dah boleh buat satu ayat.maklum,akal dah panjang.

contoh:

ahad lepas,lepas makan tengah hari,aku basuh pinggan kat sinki,dia datang kat aku dan dengan mata terkelip-kelip pandang aku sambil mulut bercakap 'umie.ayah cekepe'.berkerut dahi aku nak memahamkan apa dia cakap.pastu aku gelak sebab rasa boleh agak dia nak cakap apa 'oh.ayah nak nescafe ye?'terus dia senyum sipu-sipu malu.macam tahu dia silap cakap.tapi dia ulang balik 'cekepe' pastu cepat-cepat lari.aku dengar en abe cakap 'pandai adik sampaikan pesanan ayah nak nescafe'

berbanding kakak dan abam,si adik ni lagi cepat dan banyak cakap.mungkin sebab dah ada sifu..iaitu kakak dan abam.cuma dia masih tak pandai susun ayat.yang belakang duk depan.

contoh:

'umie,tv bukak'
'adik,baju pakai'
'umie,susu nak'

tapi bab mengadu nombor 1.

'umie.abam buat'..padahal aku intai,abam dan dia nun sebatu jaraknya.abam tak buat apa pun tapi dia suka hati kata abam buat dia.suka kot tengok abam kena marah.

kalau kakak call dia akan cakap 'kakak sayam,kakak indu..kakak tatun'(kakak sayang,kakak rindu,kakak kartun itu kebetulan dia tengok kartun terus dia cakap macam tu maksudnya suh kakak tengok kartun).

sekarang hobi terbaru main game kat tab.bangun bagi tab yang dia cari,susu pun tak nak.nak tido kalau tak paksa..tab jugak yang dia mintak.sebelum ni dia tak pandang pun tab tu tapi sejak pandai main game ni,kalah abam.tensen abam sebab kena mengalah ngan dia.

ni gambar yang aku snap pagi tadi.buka je mata 'ayah,nak tab'

emm game apa yang best ye

alamak..susahnya,acaner ni?

yes..berjaya

umie.jangan lah

kalau tak bagi apa yang dia nak..cepat je nak mengamuk.tapi ngan aku tak berani ngamuk lama-lama.aku ada caranya nak stopkan dia mengamuk.senang je nak takutkan atau nak stopkan dia melalak.aku cakap 'masuk bilik air nak?' terus dia stop buat perangai.sebab apa tau?bilik air gelap takde lampu.dia juga penakut dengan serangga merayap bernama lipas itu.hehe

Comments

Kakcik Seroja said…
Comel je telatahnya, kan? :)
Kakzakie Purvit said…
Akan tiba masanya kelak akan merindui masa-masa begini tau. Kakak suka melihat keletah anak-anak. Terhibur rasa...
Zareda Norman said…
masa macam nisyok menyakat.. Zulaika dulu hari hari nangis kena sakat dengan ibud iasbb time macam ni lagi dia nangis lagi comel.. Hehehe
ZieMarziah said…
ala comelnya..dah betul2 pandai cakap nnti lagi jenuh la nak melayan ye:)
NenetPenne (NP) said…
ha ha ha..nak cekepe satu!!!

jangan biarkan dia ngamuk mengada2 tau.. sib baik mak dia garang... he hehe..
Nick Nashram said…
follow blog ni.
selamat berkenalan jugak :)
HeNRieTTa JoSe said…
Alahai...sweetnye anak dara akk tu...untie rietta xleh mnun cekepe adik, nnti mingrain....hehehe....

Psss....haah, klu dkat bleh jew kongsi baca....sebab rietta jenis baca xberulang...sj nk juga bli walau bleh pnjam dr pustaka...
Kamsiah yusoff said…
salam
budak2 di usia mcm tu mmg banyak cakap..keletahnya amat menghiburkan kita mak ayah...
Acik Erna said…
sian adik..tau dah umi camna kan
Lady Windsor said…
muheheh siyes habes main game dengan tab tu yer...rambut pun gerbang memang terserlah aura bangun pagi kenit ni...whatever...comel still!
zino said…
anak zaman FB ni cepat pandai nya hehe
Unknown said…
hahaha..tere gila ko paham pesanan hajar..

anak no 2 no 3 memang lagi advance kot sbb ada contoh abang kakak dia.. aku tengok damia pun advance dari abang dia masa sebaya dia dulu..

semalam dia dok kata tikiuu.. (thank you..) hahaha..
mama aryan said…
alolo..comelnyer dia
Mak Wardah said…
CEKEPE...bestnya dengar...

Popular posts from this blog

Cara Mudah Kilatkan Perhiasan Perak (Silver) Yang Kusam

eh! tajuk macam skema sangat kan? SALAM JUMAAT untuk semua okey, ni pun citer minggu lepas korang nampak tak? betapa malasnya aku nak apdet blog sejak lepas raya banyak citer nak kongsi, tapi malas nak mengarang, huhu minggu pertama masuk keje lepas raya tu ada jualan murah macam2 barang ada sapa kenal aku mesti tahu yang aku takkan beli benda mahal lagi murah, lagi bagus tak cantik pun jadi cantik disebabkan harganya murah hahaha semua pakat berebut beli antara barang yang menarik hati aku ialah silver bracelet ni tapi barang lama, dah kusam dan tak berkilat kengkawan yang beli kata 'ko beli je, murah sangat nih. nanti beli cecair pencuci silver, kilatlah ni' so aku beli lah 5 set nape tamak sangat ni? sebenarnya aku ada agenda tersembunyi tungguuuuu yang ni antara yang masih berkilat sikit ada 1 set tu takde sapa nak ambik ko tolak kat aku, aku tolak kat ko last2 aku je lah yang ambik   aku ambik sebab nak

Letak Ubat Ulser DiBibir Batal Puasa Tak?

bulan posa ni kan,aku kurang minum air..yelah,dapat minum lepas berbuka je,mana boleh minum waktu siang hari.itupun paksa diri abiskan minum atleast 1 liter sebelum tido.sahur minum lagi.betul ke tidak cara ni aku pun tak pasti..dahlah aku ni selalu kena ulser kat bibir.tu hari yang naik 3 biji dalam mulut tu seminggu lebih jugak baru baik.siksa wooo.. ni pun ada tanda2 nak kena lagi.dia punya penyebab senang je..tengah2 sedap makan,tetiba tergigit bibir..permulaan kat situ la.esoknya dah tumbuh.huhu.bukan aku tak hati-hati tapi kalau nak kena tu tetap jugak kena. so ni aku google masa kena ulser kat bibir tu.lupa nak publish.nak delete sayang la pulak.boleh jadi rujukan masa akan datang. entahlah..aku tak makan @ minum masa tu cuma letak ubat tu je..kalau batal jugak aku ganti la nanti.what 2 do. sumber dari sini Soalan: Batal atau tidak puasa - sapu ubat pada bibir kerana ulcer Assalamualaikum Saya sakit ulcer di tepi bibir dan saya telah letak ubat ditepi bibir saya. Adakah terbatal

Didik Anak Mengikut Umur

artikel ni dapat dari FB apdet lelaju sebab ada orang dah tanya nape x apdet blog, huhu aku sebenarnya kering idea sekarang ni aku punya baru tahap pertama dan tahap ke2 (^_^')