Tuesday, October 30, 2012

Pisang Disana dan Disini

Selamat Pagi kawan kawan..

Hari ni cerita Pisang oh pisang..kan aku ada citer pasal pokok pisang yang tumbang minggu sebelum raya tu.so ikut petua kakYus yang katanya kalau nak pisang tu cepat masak..letak garam kat sisir pisang yang bergetah tu.aku pun ikut lah petua tu..tapi aku lupa nak bagi jiran2 sebelum balik kampung.konon nak bagi yang dah masak,tak nak la bagi yang belum masak.

Tapi...bila balik kampung Ahad lepas..cepat2 buka besen pisang tu...tu dia...................terlebih masak sudah.masak sampai gugur dari sisirnya.huhu.acaner nak buat ni?

ambik besen..buang kulit pisang tu dan simpan isinya dalam peti ais.ada la dalam 6 sikat.nasib baik dah bagi kat akak pengasuh sikit sebelum balik kampung tu.sekarang ni stok pisang tu aku buat cekodok pisang je.ingat nak buat kek pisang tapi bahan2nya takde pulak.

meh rasa sorang sebijik cekodok pisang aku buat pagi ni..banyak jugak aku goreng..bagi si abam bawak ke sekolah..suh share ngan kengkawan.hari ni dia ada hari sukan.

my cekodok pisang yang gebu
tanpa bahan penaik pun tetap gebu
macam tuannya jugak.hehe

jemput makan ;)
  

13 comments:

♥cikmOt♥ said...

bestnya cekodok pisang...
saya fail nak buat cekodok...makan jek reti...huhu

Kakcik Nur said...

Sedapnya dapat makan cekodok pisang yang masih panas. :)

~Cik Viva~ said...

ingat lagi dop dialog ni "bawak jeput, bagi nga adik dio.."

pB said...

kalau dekat dekat , mintak dah sikit pisang tu

Asyifa Mustaffa said...

cekodok pisang pun sodap...! Hehehe....
Sy klau mlas....x cekodok....buat lempeng....sib baik isi rumah ni suka mkn cekodok ngan lempeng....:-)

Irfa said...

@CIKMOT..
bukan pakar mana pun tapi selalunya penyet je tak sangka hari ni dia kembang mcm ada serbuk penaik.hehe

@kakcik..
mmg panas pun ..sian si abam duk tiup sblum makan tadi ;)

@cikviva..
haruslah ingat,nama budak tu Zaimah Hussin..cari dia kat fb xdop pulop

@kakpb..
mmg pun,kalu sapa hok duk dekat buleh je dtg ambik..sapo nak makan banyak2 tu..ada lagi setandan pisang belum masak..harus bagi cepat2 pada siapa yg sudi..nanti jadi lagi kes mcm ni

Acik Erna said...

dik buat la lepat pisang..daun pisang ada..pisang ada..senang je..he he

Rai Ourkizuna said...

lempeng pisang pun sedapp...

balik raya haji puas anak2 aku dapat makan pisang..hehehe..

Hanis Azla said...

salam irfa.. bestnya ada byk stok pisang utk buat cekodok.. kalau kat rumah akak mmg kita org sampai kena beli pisang masak utk buat cekodok.. sebab semuanya suka dgn cekodok pisang.. semalam buat sesisir.. itupun tak cukup.. he..he..

AHMAD AFIQ said...

sy makana jer reti. test buat xpnh lagi

Kesuma Angsana said...

sedap tu

Biarlah rahsia said...

irfa...k.bi pun tak suka buh penaik atau soda klu buat cekodok...best klu pure2 tanpa bhn penaik...tp rupa tak lawa lah...

baki pisang tu cuba buat kek plak..senang je...letak minyak masak secwn, tepung gandum 2 cwn atau lebih kurg lah, telur 3 4 biji, susu cair skit, pisang dan penaik...insyaAllah sedap...dan boleh disimpan 3 4 hari.

Stok pisang kami pun byk juga ni...

lienda said...

nape irfa tak bagi akak sesisir,asyik beli cokodok pakcik mahai nie jeh....