Wednesday, February 27, 2013

Berhenti Kerja Untuk Jaga Anak

Katanya 'kalau takut anak kena dera ngan pengasuh,benti keje..jaga anak sendiri.abis cite tak payah nak risau dan komplen itu ini'.gitulah aku baca dalam satu laman fb.

Ingat lagi mak aku penah kata 'buke susoh nok kecek(bercakap) ni.rapatkan bibir atas dengan bibir bawah..keluarlah perkataan' ambik ko,bahasa ibunda terus.hehe.Senang bercakap sebab 'awak tak berada di dalam kasut saya' tapi kalau offer 'makan kasut mau?'(ayat itu cuma dalam hati je).

amboi..sedap mulut mak esah berkata2..mak esah takde kaitan dalam ini pilem.aku tanya soklan ni pada semua ibu-ibu diluar sana.ibu mana yang taknak duduk dirumah dan jaga anak2 sendiri?masak dan suapkan mereka makan,mandikan dan sabunkan mereka (bagi yang masih bawah umur),hantar anak pegi dan balik sekolah.siapa?

9 bulan usung perut ke hulu kehilir,meneran bagai nak putus nyawa dalam labour room lepas tu masuk bab berpantang pulak..tido malam tak lena kalau dapat anak jenis berjaga malam.aku le tu,huhu.Abis tempoh pantang 2 bulan tu..hari pertama hantar anak ke rumah pengasuh/nursery..dari umah pengasuh sampai ke opis,meleleh air mata dengan air hidung sekali bila terbayang anak yang menangis ditinggal pagi tadi.Tapi..hidup mesti diteruskan.Berpijak di bumi nyata.

Dunia akhir zaman ini yang segalanya memerlukan $$ ,buang 'taik' pun kena bayar ye..boleh je biar si suami sorang bekerja.so terimalah dengan hati terbuka apa yang suami itu bawa balik.ramai aku tengok jiran2 aku yang sihat walafiat bertambah sihat walaupun hanya ketua keluarga bekerja.Okey je takde pulak dengar kes kebulur tak makan.

Kalau kaum ibu pilih nak kerja..realiti yang kena hadapi ialah,siapa nak jaga anak?boleh pilih senarai dibawah:

1-ambik orang gaji (bagi yang mampu @ anak dah ramai kenalah ambik maid sebab kos hantar kat nursery lagi mahal bila anak dah ramai lebih dari sorang.kalau sorang cthnya:rm280 x 4 orang=rm1120,maid murah sikit siap boleh basuh baju,kemas umah dan cuci longkang juga.hehe)

2-hantar anak kat bagi jiran jaga @ hantar nursery (itu kalau takut jiran tetiba nak cuti mengejut,nanti tak pasal awak kena cuti sekali.takpun sebab malu kalau awak mc duk umah,nanti jiran tahu awak mc tp anak hantar jugak,huhu) 

3-anak yang dah besar duk rumah jaga diri sendiri(kalau bawah umur mana boleh.tak pasal2 masuk lokap sebab biarkan anak tanpa penjaga di rumah..dan kalau buat juga pastikan anak tahu macam mana nak selamatkan dia kalau berlaku cthnya:kebakaran)

4-hantar anak pada mak ayah di kampung (sian orang tua..masa muda jaga awak,dah tua jaga anak awak pulak,bila mak ayah nak beramal ibadat?cer citer?)

Ye aku tahu,nanti ada yang kata 'saya nak keje sebab saya suka bekerja.nak rasa pegang duit sendiri.walaupun laki saya ada 10biji keta porsche dan 7 biji ferrari,umah banglo 8 biji kat pulau Langkawi nun.walaupun gaji saya cuma rm800 sebulan,saya nak keje jugak.tak kira'

macam 'good-good' je buleh buat entri macam ni..hahaha

sekian..entri tak tahu apa motifnya

#jadi Irfa..jangan nak komplen lebih pasal keje.orang dah suruh tu buat jelah.tak payah nak sentap hentak2 kaki..ko nak keje kan?sob sob sob...(mood celaru)

27 comments:

faraherda.razalan said...

Eiii! Sentap aku dgn status bangang mcm tu. Dia tatau yg cita-cita aku mmg nak jdk surirumahtangga full time. Tapi, die igt senang? Puiii!!!!!!

Puteri Satu said...

Hehehe... salah satu impian akak nak jadi surirumah tangga..tapi bila fikirkan loan umah sampai 25 tahun... sengaaaap terus..hahahha...

Lady Windsor said...

Akak kalau buleh nak jadi full-time goyang pinggul kat rumah...masak utk family tapi hwaaaa....tak de sapa pong kat rumah...so kena la keje utk sara diri sendiri...

shida said...

sokong 100% kenyataan kak Irfa.. Mak mana la dlm dunia ni tak mau jaga anak sendiri... nak tgk anak membesar depan mata... org yg bercakap senang tu tak pernah rasa hidup susah kot...

NinaAz said...

Kalau boleh saya pun xmo kerja. Duk umah jaga anak2 bila dah ada anak nanti.. Xpun skg ni berhenti kerja. Xmo berjauhan ngn suami. Nak p duduk nunn jauh d sarawak dgn suami... Tapi??,,, hurm.. perbelanjaan segala bagai mcm mana pulak? Family kat kg mcm mn pulak???? Cakap memang senang kan kak....

Ummi M.I.M.S said...

dia tak pernah rasa.. senang la cakap.. cuba rasa tengok.. cmaner..
baru taauuuuu!!

Daddy Ziyyad said...

Cuba cari jalan, ikhtiar utk cari penjaga yg terbaik buat anak anak kita, kalau mmg terpaksa juga bekerja( tuntutan ekonomi ). Dah usaha, baru tawakal & doa.

Cik Puan Nurul said...

insyaallah jangan risau..tak bekerja pun rezeki tetap masuk cuma pandai2 lah kan manage ekonomi rumahtangga..saya percaya semua wanita ingin duk umah jaga umah tangga cuma belum punyai kesempatan dan peluang nk berbuat demikian.

Tihara said...

akak takde anak tapi tak kerja..hehe :)

NenetPenne (NP) said...

kalau kita hantar anak kita kat pengasuh atau taska, kenalah menerima hakikat tu...


jangan komplen maknanya jangan komplen yang melampau2 mngharapkan orang tu jaga seperti kita jaga.. tak boleh laa gitu... berlebih kuranglah...

kalau kita rasa tak sanggup nak hantar taska, nak jaga sendiri, maka jagalah sendiri..

jangan complicatedkan hidup kita.. setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya..

Kakzakie said...

Masa 'ketat' kakak mempunyai anak-anak kecik dah berlalu. Tapi dulu kakak memang pejam mata nekad ambil maid. 13 tahun kakak guna maid tau... macam-macam kakak dah rasa. Kena main tarik-tali. Suruh berhenti kerja memang tak sekali sebab kakak dulu anak org miskin tak pernah ada tabung duit sebab sekolah pun tak ada bekal. So nekad kakak memang nak kerja bagi org tua kakak lihat kakak boleh bagi dia duit macam dulu dia bagi kakak utk ke sekolah.

*azni* said...

mulut org susah nak kite nak tahan kak..sy pun terasa klu org ckp cmtu sbb sy pun bekerja..serba srbi pakai duit skg ni..

Zareda Norman said...

irfa rileks jangan emo emo.. Ayat dia tak salah tapi cara dia mengayat tu tak kena... Tak kena buku dengan ruas.. Meh sini mengayat ngan che kiah meh..:-)

bilalah boleh bekrjaya daripada timah ni.. Sob sob

bangsawan nilai said...

tidak semua perkara terpakai untuk semua orang.
masing-masing ada pilihan dan setiap daripada kita tentunya berusaha memilih yg terbaik untuk diri dan keluarga.
terkadang walaupun kita rasa punya banyak pilihan tetapi sebenarnya tanpa kita sedar kita cuma ada satu saja pilihan.
mengorbankan kerjaya(menjaga sendiri anak-anak/suri rumah) belum tentu sbg jalan penyelesaian terbaik.
setiap satu pilihan itu terutamanya ikhlas demi keluarga pasti ada hikmah-Nya.

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

yups betul tu kalau boleh kita pun nak jd surirumahtangga kalau keadaan ekonomi kukuh, tp tu lah mmg kena bekerja utk sama2 ringankan beban kos sara hidup yg tinggi skrg ni..

Maziati Mazlan said...

Haih... andai ade pilihan.. bolrh la ckp mcm tu... ntah la irfa.. aku pon pening ngan bibik aku ni... ngan anak anak lagi... ngan lemak lemak tepu aku ni lagi.....nhaih.....

Maziati Mazlan said...

Haih... andai ade pilihan.. bolrh la ckp mcm tu... ntah la irfa.. aku pon pening ngan bibik aku ni... ngan anak anak lagi... ngan lemak lemak tepu aku ni lagi.....nhaih.....

Sweetie said...

Nak buat macam mana Irfa... saya dah lalui semua tu... susah senang jaga anak... memula arwah mak jaga, pastu siabang baru umur 5 bln mak meninggal... pepagi usunglah anak pi rumah pengasuh... lepas tu pengasuh kena 'cucuk' tak mo jaga anak saya... hantarlah rumah pengasuh lain.. pun teruk juga.. lambat ambik kena bayar OT ngan dia... huh mau sewel di buatnya.... last2 kakak sendiri ambik keputusan berenti keje sebab nak tlg jaga anak sedara... dia kata rugi bagi kat org... bayar lebih tpi jagaannya ala kadar... susah nak cakap... pengasuh tu pantang nampak sesapa balik rumah, siabang tu tido boleh dikejutkannya hantar balik kerumah... tak kisahlah sapa pun di rumah tu... adik saya yg masih sekolah tu pun di baginya juga... habih cam mana? duit nak cukup... jaga tak cukup... nak cerita panjang pun tak guna.... Irfa... tp sekarang alhamdulillah susah payah dulu dah berhasil sekarang... Kedua2nya dah besar dan masuk U, kakak saya masih lagi menjadi pengasuh pada anak-anak sedara. Dia dah kawin tapi tiga tahun saja... jodoh tak panjang suami dia dah meninggal. Dia pun tak ada anak...

Sabar sajelah Irfa... InsyaAllah! 'manis buahnya' nanti. Hantar saja anak-anak pada pengasuh yg boleh dipercayai yg boleh beri anak-anak kita kasih sayang... Ada... kalau di cari jumpa pengasuh2 yang begitu. Silap-silap aribulan... anak2 lebih sayang pengasuh dari kita... Arwah mak saya dulu pun jagi pengasuh anak-anak jiran2 juga... sampai ada yang tak mahu balik rumah... kami adik beradik pulak bengang sebab terpaksa berebut-rebut nak manja2 ngan arwah mak.

Nong Andy said...

irfa,

aku join emo sekejap baca statement tu...

aku pon pernah terfikir nak berenti keja sebab nak jaga anak.. tapi..tapi..tapi.. mcm ko ckp kat atas tu la..

Liz said...

hidup kita ni tak sama dengan hidup orang lain. ada orang banyak hutang, ada yang banyak tanggungan, ada yang banyak bini.. ewah!

kita buat je apa yang kita rasa terbaik untuk keluarga kita. kalau rasa perlu bekerja utk tlg keluarga, apa salahnya. tak perlu dengar cakap orang

Pida Sanglang said...

ada statistik yg kes2 anak rendah morak datangnya dari ibu yg stay kat rumah bukan anak2 yg ibunya bekerja

Lynn said...

Salam kenal..

Hmm..memang senang kalau bercakap..not in my shoes..
Saya pun kalau boleh nak benti keje..Tapi mak ayah dah sekolah kan kita tinggi2..time ni kita nak bagi mak ayah rasa duit kita...kalau dapat suami kaya raya..dia boleh sara mak ayah kita..ok je..tapi dia pun ada mak ayah dia jugak..hehehe...

Luna said...

mslh ni boleh selesai, insyaAllah. kalau..semua majikan amik inisiatif sediakan taska.kalau perlu kenakan bayaran pun org sanggup.dlm dunia pekerjaan kenalah ada give and take.kalau aku jd menteri pendidikan mmg aku nak suh buat gitu (utk sekolah2). huhu

Lisa Tjut Ali said...

salam kenal. iya betul kata akak,semua pilihan ada sama kita, jadi bijak lah dalam menentukan.terima kasih

zie marziah said...

sy memang bercita2 nak jadi fulltime housewife..disebabkan xde anak lagi so sy kerja la..tapi dah ada anak nanti mungkin benda ni berlegar2 difikiranku..kerja @ jaga anak

Yeen Ramli said...

tgh duk pikir2 gak ni.. bolehkah online biz ku berjaya? nak jadi WAHM!

nini said...

Ikutkan ati....nini pon nak jd full housewife..hahaha...tapi ekonomi sekaramg sgtlah menakutkan...mcm kena kerja je....ermmm