Skip to main content

Jalan-Jalan Ke Kolumpo

Salam Khamis untuk semua (^_~)

Semalam aku coti sambil ber 'dating' dengan enAbe.Berdua tak bawak anak..kira dating le kan?Bukan sesaja nak cuti tapi ada beberapa urusan yang perlu diselesaikan.Kuar umah awal tapi setelkan beberapa urusan di area berdekatan.Dalam pukul 1.00 tengah hari barulah kami gerak ke Key El.

Okey...aku ni nama je family mentua duk Cheras (area KL le kan) tapi kalau dah masuk umah mil memang aku dah malas nak keluar..Jadinya,dah lama benar aku tak menjejakkan kaki ke pusat bandar KL itu.Sebenarnya,sesekali ke luar ke KL aku rasa sesak napas..dengan jem dan kesibukkan warga kota bersama urusan masing2.Aku membayangkan macam mana la pegi balik keje hari-hari ngadap jem.Aku ni menunggu traffic light merah tukar kepada kaler hijau pun dah rasa nak muntah.Memang sesuai sangat rumah aku duk di ceruk kampung (ai suka rumah sekarang walaupun orang kata duk ceruk kampung,masuk je taman tu rasa  aman tengok pokok kepala sawit,tengok bukit.hihi).

Pada pendapat aku,kalau ke KL eloknya pergi berdua,sorang setelkan urusan dan sorang boleh tunggu keta.Gilir-gilir mengikut keperluan urusan tersebut.Kalau pegi sorang,dengan nak cari parking pastu nak menapak lagi..buang masa je.Jadinya banyak la turn aku tunggu keta..biar enAbe je yang turun naik panjat bangunan.Ai kan puteri lilin,kalau berpanas-panas nanti 'darah saya akan naik atas'hehe.

Sepanjang terperuk dalam keta,ada beberapa benda yang aku dapat tengok (masa kejadian adalah area Jalan Raja Chulan dan waktu warga opis baru balik dari lunch).

  1. Depan bangunan tu ada beberapa lori pikap jual makanan tengah hari..ada makcik/pakcik yang jual nasi beriani siap bungkus,ada yang jual nasi dengan lauk pauk,yang jual air dan juga jual rojak buah. #Pandai mereka cari rezki..dan betulla bagai dikata 9 dari 10 pintu rezki adalah dengan berniaga. 
  2. Banyak sungguh bangunan baru tumbuh,ibarat cendawan tumbuh selepas hujan #majulah Malaysia tanah airku yang tercinta.
  3. Sebelah bangunan yang kami berurusan..ada shopping mall.wah!banyak best ye..balik dari lunch jinjit beg plastik barangan yang di beli hari itu.Macam adik ipar aku yang keje area sini..katanya'dalam takde duit pun mesti ada je benda nak beli..maklulah opis sebelah soping mall.kalau tak barang sendiri..baju anak pun jadi'.hehe#majulah shopping mall untuk para wanita.
  4. Sebelah keta,ada bangunan baru tengah buat..golongan pekerja adalah warga asing..samada bangla@indon.Kalau takde mereka..sapa yang nak keje berat macam tu.Anak2 muda kita pastinya tak nak keje berpanas terik macam tu kan?baik la keje salesman kat shopping mall..ada ekon.#Malaysia adalah lubuk emas bagi warga asing mencari duit.    
  5. Karenah para wanita yang menarik perhatian peragut.Contohnya:ada sorang awek cun ni..dari jauh aku duk perati gelagat dia..jalan sambil duk belek henpon jenama kat tangan,beg duit kepit celah ketiak.Menonong jalan tak tengok kiri kanan barangkali tengah apdet fb dengan status 'baru lepas lunch.makan nasi lauk ikan keli sambal dengan sayur pucuk paku masak lemak.sedapnya..korang dah lunch ke?'hehe..suka hati buat dialog sendiri.kiri kanan jalan banyak motor lalu..kalaulah ada peragut yang menunggu mangsa waktu itu,tak mustahil awek itu jadi makanannya..sepantas kilat samada beg duit@ henpon mahalnya diragut..sapa nak kejar?semua orang sibuk dengan urusan masing-masing.#peragut vs mangsa ragut..siapa yang salah?
# dipendekkan cerita..tak semua urusan boleh setel dalam masa sehari.huhu

Comments

bangsawan nilai said…

hahaha....mcm laporan wartawan di lokasi.
'saya, irfa melaporkan dari jalan raja chulan, kuala lumpur utk tv10...'
lupekanje said…
Memang kalu kena ragut tu, jangan ngengader nak salahkan si peragut..tu memang dah kije dia..heheh.. Kije kita, jaga harta benda bebaik... Allah bagi kita pinjam, kita jaga bebaik, apa pun, klu dah menenung gejet tu, anak2 kener kidnap pun blh tk pasan..bahye bila ketagih gejet sampai gitu kan...
Ratu Hatiku said…
ha'a betul tu..ramai jerk yg buat mcmtu smbl jln smbl khusyuk sms bagai. kalau peragut dtg sekelip mata jerk xdo...
makchaq said…
Makchaq masa kerja kolompo selalu gak beli nasi kat orang pickup tapi yg tak tahan... pi shopping masa lunch..
tak sampai hujung bulan duit memang habih.. tak dak duit pakai kad pulak.... memang parah..

Hahahahah! Ragam KL kan? Tapi memang beb,. Tak seme urusan ley setel dlm sehari.
Rumah Kuning said…
gi kl jln2 ok, seronok. tapi kalau nak menetap situ, keja situ, oh tidak. serabut perut. hehehe
Nick Nashram said…
kita yg letak wallet dalam poket seluar pun diorang boleh amik..apath lg kalo yg duk tayang..huhu
Anonymous said…
byk ceritanyer ni !
Unknown said…
pemerhati terbaik ! hehe.
Unknown said…
bile dh kene ragut salahkn peragut tu sendir. Mmnglh peragut tu salah, tp kite yg mmbuka jln utk meragut pn brsalah jgk

Popular posts from this blog

Cara Mudah Kilatkan Perhiasan Perak (Silver) Yang Kusam

eh! tajuk macam skema sangat kan? SALAM JUMAAT untuk semua okey, ni pun citer minggu lepas korang nampak tak? betapa malasnya aku nak apdet blog sejak lepas raya banyak citer nak kongsi, tapi malas nak mengarang, huhu minggu pertama masuk keje lepas raya tu ada jualan murah macam2 barang ada sapa kenal aku mesti tahu yang aku takkan beli benda mahal lagi murah, lagi bagus tak cantik pun jadi cantik disebabkan harganya murah hahaha semua pakat berebut beli antara barang yang menarik hati aku ialah silver bracelet ni tapi barang lama, dah kusam dan tak berkilat kengkawan yang beli kata 'ko beli je, murah sangat nih. nanti beli cecair pencuci silver, kilatlah ni' so aku beli lah 5 set nape tamak sangat ni? sebenarnya aku ada agenda tersembunyi tungguuuuu yang ni antara yang masih berkilat sikit ada 1 set tu takde sapa nak ambik ko tolak kat aku, aku tolak kat ko last2 aku je lah yang ambik   aku ambik sebab nak

Letak Ubat Ulser DiBibir Batal Puasa Tak?

bulan posa ni kan,aku kurang minum air..yelah,dapat minum lepas berbuka je,mana boleh minum waktu siang hari.itupun paksa diri abiskan minum atleast 1 liter sebelum tido.sahur minum lagi.betul ke tidak cara ni aku pun tak pasti..dahlah aku ni selalu kena ulser kat bibir.tu hari yang naik 3 biji dalam mulut tu seminggu lebih jugak baru baik.siksa wooo.. ni pun ada tanda2 nak kena lagi.dia punya penyebab senang je..tengah2 sedap makan,tetiba tergigit bibir..permulaan kat situ la.esoknya dah tumbuh.huhu.bukan aku tak hati-hati tapi kalau nak kena tu tetap jugak kena. so ni aku google masa kena ulser kat bibir tu.lupa nak publish.nak delete sayang la pulak.boleh jadi rujukan masa akan datang. entahlah..aku tak makan @ minum masa tu cuma letak ubat tu je..kalau batal jugak aku ganti la nanti.what 2 do. sumber dari sini Soalan: Batal atau tidak puasa - sapu ubat pada bibir kerana ulcer Assalamualaikum Saya sakit ulcer di tepi bibir dan saya telah letak ubat ditepi bibir saya. Adakah terbatal

Didik Anak Mengikut Umur

artikel ni dapat dari FB apdet lelaju sebab ada orang dah tanya nape x apdet blog, huhu aku sebenarnya kering idea sekarang ni aku punya baru tahap pertama dan tahap ke2 (^_^')