Tuesday, April 2, 2013

Tido Lewat,Bangun Awal

Hai korang..Bz ke?aku bz sikit tapi cam biasa..dalam kebizian..update blog adalah wajib.hahaha.Esok aku takde kat opis..ada keje sikit kat Kelana Jaya nun..alahai malasnya nak kesana..jauh lak tuh.Wajib pegi takleh nak kata apa lah.Sib baik ada jugak kawan yang boleh menumpang kesana..kalau tidak mau aku jumpa doctor mintak mc.hehe

Kisah anak-anak.Kekadang diorang ni suka tanya soklan yang buat kita kena berfikir 'ish..apa aku nak jawab ni.salah jawab nanti nampak tak cerdik?'.

Malam tadi si hero bertanya 'abam pelik la..umie ni selalu tido lewat tapi bangun awal'

Agaknya dia memang pelik sebab aku boleh melayan drama korea sampai jam 12malam tapi tetap bangun awal.eh!jam 6.00 pagi tu awal bagi dia..sudah semestinya aku bangun awal dari dia kan?hehe

aku jawab 'umie kena bangun awal..kalau umie bangun lewat,ayah tak pegi keje dan abam pun tak pegi sekolah'

Dulu..aku penah dengar mak kata 'bila dah jadi mak..otomatik tido pun dah tak lena.setiap saat fikirkan anak-anak/keluarga dari sejak anak lahir sampai la akhir nyawa.Walaupun anak-anak dah besar dan ada kehidupan sendiri' (lebih kurang gitulah ayat mak aku setelah diterjemahkan kepada bahasa buku)

Jadi pesanan aku pada anak2 dara yang belum kahwin tu 'tido la sepuas hati sekarang..sebab bila korang jadi mak-mak,takde istilah tido lena lagi..kecuali tido2 ayam.air menitik pun korang mesti terjaga'.

Sekian...

12 comments:

Acik Erna said...

assalam dik..baru2 ni marlia..kawan akak yang dik irfa pernah jumpa tu..sms bagi tau..tidur tak lena..kejap2 anak nak menyusu katanya..jawapan akak..sama macam mak irfa bagi tau tu..dari saat adanya anak..tidur lena dah jauh dari kita..

ainnoraini said...

betul tu..dulu masa belum kahwin n ada anak kalau tido tu mmg tak ingat la dunia...hujan ribut pun tak sedar.,,
Sekarang ni kucing bergaduh pun dh terjaga...

Ratu Hatiku said...

wah kaki citer korea ya...hihihi.... mmg pun bila dah berank nie tdo pun x cukup. :)

Mak Wardah said...

Tak sangkanya akak Irfa minta cerita korea...apa2pun yg penting tetap boleh bangun awalkan...emak namanya

Cho Zila said...

alahai ituler pasal kdgtu geramjer ngan suami yang tak sedar apa yang berlaku ... atau buat tak sedar entahler ...
tang duit atau barang kemas dalam laci opistu kebanyakan alasan no 4ler kot... akak tak berani nak tinggalkan...

HeNRieTTa JoSe said...

itu la...puas bebel kat anak anak kecil soh tdo...xmo dorg tdo...kita nie xbleh nk tdo walau mata sangat la nk tdo...

Daddy Ziyyad said...

hahaha...ingat pesanan tu anak anak dara semua...nak2 bila dah ada baby kecik nanti..:P

Hanis Azla said...

salam irfa..

betul sangat tu.. bila ada anak masa tidur dah lari..

oren said...

betui sgt2...adik akak siap cakap, nyesal tak tido masa kecik2 dulu..dah tua nih, nak kena jaga anak, jaga laki..muahahahaha...

Rinah said...

setuju.. hehe

Rumah Kuning said...

tidur lewat tidak sesusah bangun awal. hehehe saya le tu.

Lady Windsor said...

Irfa,
akak tak de sesape pun kat rumah tapi tetap tidur tak lena..sebabnya kejap-kejap pandang pintu, kejap-kejap pandang tingkap..penakut punya pasal...haha