Tuesday, June 18, 2013

Akhirnya Tersungkur Menyembah Bumi

Petang semalam, balik keje macam biasa la ambik anak2 lalu jalan belakang rumah. Masa nak ambik kenit, kakak pengasuh dah bagitau ' ....... (nama sebenar), pokok pisang dah tumbang tu. Dari petang semalam lagi akak tengok, dah panggil tp takde orang kat rumah kot' memang takde sapa kat rumah semalam sebab kami balik KeyEl.

Jom layan gambar kejadian

model tengah berlari ke tempat kejadian



model pokok pisang
hehe

roboh terus pagar ..huhu

sib baik buah boleh diselamatkan lagi
sebab longkang tu sempit
tak telus nak masuk 

gigihlah jadi petani moden
berbaju kurung singsing lengan potong tandan pisang tu
bagi kat jenjiran
simpan 2 sikat utk diri sendiri
boleh la buat cekodok pisang nanti
nak buat kek pisang tak berapa rajin
hehehe

(^_^)



27 comments:

shameel Iskandar said...

kalaulah pisang tu dan masak atau hampir2 masak bolehlah dibuat pengat.

suterazen said...


As Salam Irfa,

Sukanya tgok pisang tu. Pisang apa tu? berangan ka...Rajin hang bercucuk tanam and membuah hasil dgn jayanya. Alhamdulillah. If dekat boleh gak ku ngendeng pisang sesikat. haha.

Rai Ourkizuna said...

kalau orang jawa dia buat pisang goreng je..

err..pisang apa ni? (dasar manusia tak kenal jenis pisang) hahaha..

Irfa said...

Suterazen..
kata orang, itu pisang kapas
aku kenal pisang emas ngan pisang tanduk je
ayah bawak anak pokok dr kampung,dr satu pokok tu dah berpokok2 dan bertandan2 jadinya
aku x siram pun..harapkan air hujan je ;)
kalau dekat..dtg le ambil
free je

Irfa said...

RAI..
psttt meh nak bisik,aku mmg fail buat goreng pisang
x tahu kenapa tepung x melekat kat pisang tu.huhu
namanya pisang kapas ..org la cakap
aku pun bukan kenal sgt

Irfa said...

Shameel..
dah tggu nak tebang tu tp x sangka tumbang dulu
kena peram sminggu dua masak la ;)

Ema Johari said...

meriah nya abuah...seronok tu dpt buat cekodok

cheqna said...

cheqna bab pisang x kenal gak
hahahaha

faraherda.razalan said...

Pisang nangka ke tu beb? Bagi le aku sket!! Fav tu. Heheheheh....

paridah said...

subur n berat sgt buahnya patutpun tumbng. yg mengkal sebelum msk digulai lemak pun sedap...

Cho Zila said...

alamak der gak tanam pisangkan..
tuler dapat gak hasilnyer...
cekodok pisangpun sedap

Zareda Norman said...

Sepokok.dua tandan pisang ke

Irfa said...

KAK ZAR..
eh taklah.
2 pokok tu kak..sekali tumbang 2 pokok
tu pasal dengan pagar2 sekali roboh

Irfa said...

CHO ZILA..
ayah yg tanam ;)
sy suka cekodok yang hangit/hitam tu

Irfa said...

KAK PARIDAH..
mmg berat pun..lenguh tangan saya masa nak potong tandan semalam
kena pegang2 betul2 tandan sblum potong takut jatuh dlm longkang
gulai lemak pisang ye? emm tengoklah nanti

Irfa said...

FARA..
pisang kapas :)
kalau sanggup dtg rumah,ambil lah
ada sepokok lagi tengah tunggu turn tu

Irfa said...

CHEQNA..
kalau boleh beza goreng pisang dan pengat pisang
oklah tu..hehe

Irfa said...

EMA..
mmg meriah sungguh
rezki jiran2
kalau kami mmg tak abis makan la 2 tandan tu

Balqis Nazid said...

Mesti jelita yang tukangpotong pisang tu kih...kih....

Irfa said...

BALQIS NAZID..
sila bayangkan :)
tengok pokok pisang dah boleh agak mcm mana tuannya
hihi

Kakzakie said...

Sampai dua tandan tu sayangnya. Tapi dah matang oklah tunggu masak aje. Kalau rajin pun boleh buat gulai sedap tau.. ye lah org tak ada biasa cakap macam tu yg ada ambil dua sisir aje..

Irfa said...

KAK ZAKIE..
kalau dekat2 mmg sy hantar kerumah kawan2 yg dtg baca blog ni
sorang sesikat ;)
pisang ni satu kelemahan dia, masak tak sekata
jd dr buruk x termakan..bagi je org lain merasa ;)

aizamia3 said...

Alhamdulillah.. walaupun tumbang tapi hasilnya dapat jugak diagih2kan.. ;)

jarimanis said...

Camna lah tak sembah bumi..besor2 buah pisang nya..eee...geram jek tengok....kalau JM jiran..nk je mintak sikit

Orga said...

untunglah rumah ada tanam pokok pisang...nasib baik boleh diselamatkan lagi...

MOKCIK AZWA said...

Suburnya pisang tu..cantik pulak buahnya.. elok juga sambil merasa buah pisang, sambil Irfa bersedekah kat jiran2..sama2 merasa hehehe..

sitiezahim said...

salam irfa..lamanya tak nampak pemandangan belakang rumah msia..hihiihi...