Tuesday, June 18, 2013

Akhirnya Tersungkur Menyembah Bumi

Petang semalam, balik keje macam biasa la ambik anak2 lalu jalan belakang rumah. Masa nak ambik kenit, kakak pengasuh dah bagitau ' ....... (nama sebenar), pokok pisang dah tumbang tu. Dari petang semalam lagi akak tengok, dah panggil tp takde orang kat rumah kot' memang takde sapa kat rumah semalam sebab kami balik KeyEl.

Jom layan gambar kejadian

model tengah berlari ke tempat kejadian



model pokok pisang
hehe

roboh terus pagar ..huhu

sib baik buah boleh diselamatkan lagi
sebab longkang tu sempit
tak telus nak masuk 

gigihlah jadi petani moden
berbaju kurung singsing lengan potong tandan pisang tu
bagi kat jenjiran
simpan 2 sikat utk diri sendiri
boleh la buat cekodok pisang nanti
nak buat kek pisang tak berapa rajin
hehehe

(^_^)



27 comments:

  1. kalaulah pisang tu dan masak atau hampir2 masak bolehlah dibuat pengat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shameel..
      dah tggu nak tebang tu tp x sangka tumbang dulu
      kena peram sminggu dua masak la ;)

      Delete

  2. As Salam Irfa,

    Sukanya tgok pisang tu. Pisang apa tu? berangan ka...Rajin hang bercucuk tanam and membuah hasil dgn jayanya. Alhamdulillah. If dekat boleh gak ku ngendeng pisang sesikat. haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suterazen..
      kata orang, itu pisang kapas
      aku kenal pisang emas ngan pisang tanduk je
      ayah bawak anak pokok dr kampung,dr satu pokok tu dah berpokok2 dan bertandan2 jadinya
      aku x siram pun..harapkan air hujan je ;)
      kalau dekat..dtg le ambil
      free je

      Delete
  3. kalau orang jawa dia buat pisang goreng je..

    err..pisang apa ni? (dasar manusia tak kenal jenis pisang) hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. RAI..
      psttt meh nak bisik,aku mmg fail buat goreng pisang
      x tahu kenapa tepung x melekat kat pisang tu.huhu
      namanya pisang kapas ..org la cakap
      aku pun bukan kenal sgt

      Delete
  4. meriah nya abuah...seronok tu dpt buat cekodok

    ReplyDelete
    Replies
    1. EMA..
      mmg meriah sungguh
      rezki jiran2
      kalau kami mmg tak abis makan la 2 tandan tu

      Delete
  5. cheqna bab pisang x kenal gak
    hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. CHEQNA..
      kalau boleh beza goreng pisang dan pengat pisang
      oklah tu..hehe

      Delete
  6. Pisang nangka ke tu beb? Bagi le aku sket!! Fav tu. Heheheheh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. FARA..
      pisang kapas :)
      kalau sanggup dtg rumah,ambil lah
      ada sepokok lagi tengah tunggu turn tu

      Delete
  7. subur n berat sgt buahnya patutpun tumbng. yg mengkal sebelum msk digulai lemak pun sedap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAK PARIDAH..
      mmg berat pun..lenguh tangan saya masa nak potong tandan semalam
      kena pegang2 betul2 tandan sblum potong takut jatuh dlm longkang
      gulai lemak pisang ye? emm tengoklah nanti

      Delete
  8. alamak der gak tanam pisangkan..
    tuler dapat gak hasilnyer...
    cekodok pisangpun sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. CHO ZILA..
      ayah yg tanam ;)
      sy suka cekodok yang hangit/hitam tu

      Delete
  9. Replies
    1. KAK ZAR..
      eh taklah.
      2 pokok tu kak..sekali tumbang 2 pokok
      tu pasal dengan pagar2 sekali roboh

      Delete
  10. Mesti jelita yang tukangpotong pisang tu kih...kih....

    ReplyDelete
    Replies
    1. BALQIS NAZID..
      sila bayangkan :)
      tengok pokok pisang dah boleh agak mcm mana tuannya
      hihi

      Delete
  11. Sampai dua tandan tu sayangnya. Tapi dah matang oklah tunggu masak aje. Kalau rajin pun boleh buat gulai sedap tau.. ye lah org tak ada biasa cakap macam tu yg ada ambil dua sisir aje..

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAK ZAKIE..
      kalau dekat2 mmg sy hantar kerumah kawan2 yg dtg baca blog ni
      sorang sesikat ;)
      pisang ni satu kelemahan dia, masak tak sekata
      jd dr buruk x termakan..bagi je org lain merasa ;)

      Delete
  12. Alhamdulillah.. walaupun tumbang tapi hasilnya dapat jugak diagih2kan.. ;)

    ReplyDelete
  13. Camna lah tak sembah bumi..besor2 buah pisang nya..eee...geram jek tengok....kalau JM jiran..nk je mintak sikit

    ReplyDelete
  14. untunglah rumah ada tanam pokok pisang...nasib baik boleh diselamatkan lagi...

    ReplyDelete
  15. Suburnya pisang tu..cantik pulak buahnya.. elok juga sambil merasa buah pisang, sambil Irfa bersedekah kat jiran2..sama2 merasa hehehe..

    ReplyDelete
  16. salam irfa..lamanya tak nampak pemandangan belakang rumah msia..hihiihi...

    ReplyDelete

komen jangan tak komen
lagi panjang komen..lagiiiiiiiiiiiiiiii saya suka
tq ;)