Skip to main content

Jerawat yer, Bukan Jururawat

# hari ni kakak start trial Upsr
anak exam, umie yang over nebes, acaner tu?
Ya Allah, tenangkan hati kakak menjawab soalan
Okey, nak hilangkan nebes, meh kita apdet blog setiap 1 jam
boleh?

sambungan kisah ke klinik pasal Gastrik semalam
aku ada bagitau doktor pasal masalah lain
Ingat lagi tak entri ni As Beauty @ Japanese Tea 
dan aku nak share masalah yang melanda aku
(melanda sangat tau, sampai tahap tak lena tido 
lalu depan cermin rasa cam nak pecahkan cermin itu, huhu)

macam mana tak sengsara
jumpa orang yang tak pernah bertegur sapa pun ada yang tegur 
'eh!rasanya awak dulu tak macam ni?
kenapa dengan muka?
pakai produk apa?'
stres KakTon tau

anak kenit aku pun pandai komen
sambil gosok2 pipi aku dia cakap
'umi ada jerawat ke? kesian umie
nanti jumpa doktor, nanti cuci muka ye
Ajaa cantik, takde jerawat'
huhu, sempat lagi tuh puji diri sendiri

sila rujuk gambar di bawah, inilah masalah aku
dahlah dekat nak raya ni
malulah KakTon nak jumpa orang kampung, huhu

huhu, dah tak gebu
acaner nak raya ni?

ada baca satu blog, katanya sapu je ubat gigi kat jerawat yang tengah aktif tu
dan sapu krim jenama Hiruscar kat jerawat yang dah mati untuk hilangkan parut
terus laju2 ke farmasi, beli krim Hiruscar, mahal jugak sebab tiub kecik je
 kat Watson, tiub kecik 5gm/RM14.90

tapi bila kebetulan ke doktor, terus ngadu pasal ni
dia tanya 
'awak ada pakai apa-apa ke kat muka ni?'
aku citer la sebab musabab kejadian berlaku
maaf sebab terpaksa cakap jenama produk tersebut
dia kata bila pakai produk, dia otomatik menutup liang roma
sebab tu nampak lawa je
jadi minyak berlebihan dalam kulit tak dapat keluar
bila dah tak pakai apa2
pori2 terbuka dan minyak yang dah terperangkap semua keluar
jadilah  jerawat
itu doktor kata, kalau dia tipu, tipulah aku

# kawan2 yang masih pakai produk tu menten lawa
sampai tahap diorang tak berani nak stop
sebab takut naik jerawat
tapi kalau kena pakai sampai bila2 taknaklah aku
dah lawa, nak pakai buat apa? huhu

dan doktor bagi krim ni 
     
krim jerawat, huhu
so aku dah ada 2 krim

atas: krim utntuk parut jerawat
bawah: krim untuk sapu pada jerawat yang masih aktif
sambil sapu krim, sambil tiup2 sikit
'moga sempatlah kulit ku kembali normal sebelum raya'

persoalannya sempat ke hilang parut tu?
tak sampai 10 hari je lagi nak raya
sapa ada petua nak hilang parut jerawat
cepat share, jangan kedekut ye

(^_^)


Comments

NenetPenne (NP) said…
mmmm pakai cethapil kan senang... dulu muka elok apsalllll pegi pakai product tu??? :)
IndaMarya said…
anak saya alami keadaan serupa, jumpa doktor hilang RM 400, utk cream yg tk berkesan, last pi jmpa pakar kulit.duit lagi banyak terbang..(duit I la, dia mana kerja lagi he he).saya bagi saja, kesian muka jerawat kan.lpas tu kurang sikit dmi sikit, but today dia complain ada ruam2 kecil di seluruh pipi kanan..adoi chek urut dada la Irfa..duit lagi nak melayang ni...
Kakzakie Purvit said…
Itulah dulu dah cantik tak puas kan dah kena. Kakak pulak memang tak tahulah bab nak pulih jerawat sebab anak kakak yg sulung lagilah banyak dik... tapi macam dia sesuai dgn clearasil (eh betul tak ejaannya - sebab kakak tak guna) dah tu bekasnya pun dia tala dgn clerasil juga... macam boleh tapi tak tahulah sebab dia kan remaja 17 tahun

Acik Erna said…
dik..sah tak pernah tengok tu..mau akak tak kenal kalau kita jumpaq he he
Irfa said…
KAK ERNA..
macam mana nak buat ni?
huhu, nanges xdak lagu dah ni
nyesal sangat gatai nak pakai produk
Irfa said…
KAK ZAKIE..
tu la kak,nyesal sgt.huhu
lepas ni kalau dah baik sy janji taknak pakai apa2 dah
biar tak glowing pun,asal x de jerawat.huhu
dr zaman skolah lagi sy mmg susah nak naik jerawat
tak pasal2 org yg x penah tegur pun tegur saya
malunya
Irfa said…
KAK NET..
tengah sedih ni. nanti saya cari cethapil jugak la
harap2 serasi bersama ;)
ye,sy nyesal dah.janji x buat pasni.huhu
Irfa said…
KAK INDA..
mak ai,banyak jugak ye
sy harap cepat le hilang dan xde sampai kena jumpa pakar.
sayang duit, baik beli bende lain.hihi
remaja oklah kot sbb hormon tgh tak stabil
sy ni dah tak remaja,rasa pelik je muka naik jerawat.huhu
izawani said…
Lawo background... ekekeke.... apa apa hal pun, jirawat tu boleh dirawat... so, dun wori la... hehehe...

Pakai apa ? Saja tanya, supaya akak tak terkenaaaa... huhuhu...
Irfa,
Saya pun pernah kena tegur macam tu, walaupun muka asal saya taklah licin. Tapi jerawat yang tumbuh memang ketara lepas saya pakai Garnier. Anyway, kakak yang tegur tu bukan setakat tegur, dia bagi saya sabun muka Amway. Alhamdulillah, ok. - Leney-
Irfa said…
KAK IZAN..
lawa ke?
kepala sy pening tgk macam2 kaler ada.huhu
tp dh gatai tangan godek tadi, lantak la situ
bosan nanti tukar balik semula

emm produk apa?
cer klik link tu..dah citer kat situ
malu nak ulang balik.huhu
Irfa said…
SC..
samalah kes kita,dulu pun bukanlah gebu mana tp xde jerawat
gatai tgk org pakai kita pun try sekali
nyesal tak sudah ;(
org yg tegur tu ada bagitau suh cari krim kat klinik namanya Eumovate
dan satu lg krim nama Lukano dr GamatHealin.
sesuai dgn dia tak semestinya sesuai dgn saya
tp tq byk2 kat dia sbb prihatin
Anonymous said…
petua mahal pakai gel jerawat artistry..hahaha.. kalau petua murah ko tenyeh kulit kayu manis kat lesung. basahkan sikit. lepas tu sapu kat jerawat. insya allah cepat kecut.
Myya said…
Salam kak,
Nak tanye ok tak pakai hiruscar tu??berkesan tak?
Irfa said…
RAI..
oh mahal tu, x mampu, huhu
ha'ahla..penah dgr psl kayu manis tu
tp krim kunyit Tia Amelia tu ok gak, nampak jerawat nak naik tenyeh terus x jd naik :)
Irfa said…
NERRA..
wsalam ;)
akak pakai satu tube tu je, campur2 ngan yg lain jugak
so x tahu yg mana berkesan
tp yg pasti parut tu dah hilang ;)
Unknown said…
kes sis sme mcm sye. .sebum ni kulit muka sye sehat dan xde jerawat langsung. .lps sye tukar pakai pencuci muka Clean & Clear 2minggu. .tiba2 jerawat naik mendadak. .ya Allah menyesal yg amat. .sye malu bila kwn2 tgor knpe ngn kulit muka ni. .skg dokter sruh sye stop pkai pencuci dan produk muka. .smpai ia betul2 semboh. .sye skg hnye pkai gel jenama Healin Lukano betul2 untk hilangkan jerawat dan parut jerawat. .syukur alhamdulillah kulit muka sye da semboh dan jerawat da semakin kurang dan tinggal parut sikit2. .
Unknown said…
Kes sis sme mcm kes sye. .sebelum ni kulit muka sye bersih,sihat dan langsung xde jerawat. .tp selepas sye tukar pkai pencuci muka Clean & Clear kulit muka sye tiba2 naik jerawat mendadak. .lps fetty kne rmai kwn2 yg da kne mcm fetty. .rmai ckp produk Clean & Clear ade bahan kimia. .ya Allah terkejut sye. .dan lps sye kne mcm ni. .sye asyik menangis dan amat2 menyesal sgt. .dan dokter sruh sye stop pkai pencuci dan produk muka smpailah betul2 semboh. .skg sye pkai produk jenama healin Lukano betul2 bley menyembohkan jerawat dan parut jerawat. .syukur alhamdulillah kulit muka sye jerawat da kurang sikit. .dan parut jerawat semakin cerah. .sye xtipu tau. .sis trylah
Unknown said…
i gne dnar+k colly +lukano...result awesome laa..sbb mmg nmpk cerah secerahnye n jerawat tu ad time period jo..just parut tu i tenyeh Si LUKANO .disebabkan lukano nie xde bhn kimia so die lmbat sikit la..bak kata org "biar lambat asal selamat"hahahha

Popular posts from this blog

Cara Mudah Kilatkan Perhiasan Perak (Silver) Yang Kusam

eh! tajuk macam skema sangat kan? SALAM JUMAAT untuk semua okey, ni pun citer minggu lepas korang nampak tak? betapa malasnya aku nak apdet blog sejak lepas raya banyak citer nak kongsi, tapi malas nak mengarang, huhu minggu pertama masuk keje lepas raya tu ada jualan murah macam2 barang ada sapa kenal aku mesti tahu yang aku takkan beli benda mahal lagi murah, lagi bagus tak cantik pun jadi cantik disebabkan harganya murah hahaha semua pakat berebut beli antara barang yang menarik hati aku ialah silver bracelet ni tapi barang lama, dah kusam dan tak berkilat kengkawan yang beli kata 'ko beli je, murah sangat nih. nanti beli cecair pencuci silver, kilatlah ni' so aku beli lah 5 set nape tamak sangat ni? sebenarnya aku ada agenda tersembunyi tungguuuuu yang ni antara yang masih berkilat sikit ada 1 set tu takde sapa nak ambik ko tolak kat aku, aku tolak kat ko last2 aku je lah yang ambik   aku ambik sebab nak

Letak Ubat Ulser DiBibir Batal Puasa Tak?

bulan posa ni kan,aku kurang minum air..yelah,dapat minum lepas berbuka je,mana boleh minum waktu siang hari.itupun paksa diri abiskan minum atleast 1 liter sebelum tido.sahur minum lagi.betul ke tidak cara ni aku pun tak pasti..dahlah aku ni selalu kena ulser kat bibir.tu hari yang naik 3 biji dalam mulut tu seminggu lebih jugak baru baik.siksa wooo.. ni pun ada tanda2 nak kena lagi.dia punya penyebab senang je..tengah2 sedap makan,tetiba tergigit bibir..permulaan kat situ la.esoknya dah tumbuh.huhu.bukan aku tak hati-hati tapi kalau nak kena tu tetap jugak kena. so ni aku google masa kena ulser kat bibir tu.lupa nak publish.nak delete sayang la pulak.boleh jadi rujukan masa akan datang. entahlah..aku tak makan @ minum masa tu cuma letak ubat tu je..kalau batal jugak aku ganti la nanti.what 2 do. sumber dari sini Soalan: Batal atau tidak puasa - sapu ubat pada bibir kerana ulcer Assalamualaikum Saya sakit ulcer di tepi bibir dan saya telah letak ubat ditepi bibir saya. Adakah terbatal

Didik Anak Mengikut Umur

artikel ni dapat dari FB apdet lelaju sebab ada orang dah tanya nape x apdet blog, huhu aku sebenarnya kering idea sekarang ni aku punya baru tahap pertama dan tahap ke2 (^_^')