Saturday, November 12, 2016

Hari Repot Kad Tadika, Tahun Akhir


5 Nov 2016 Sabtu
 
Tadika kakcik mengadakan pertemuan dengan ibubapa untuk memberitahu sejauh mana prestasi anak-anak selama belajar disitu. Alhamdulillah komen guru tentang kakcik boleh dikatakan baik. Seorang pelajar yang mendengar kata, tulisan cantik dan kemas, boleh membaca dengan lancar. Cuma Math dia masih confuse antara tambah dan tolak, hehe.
 

kakcik dengan guru yang mengajarnya

ni kotak hikmat, hehe
segala tugasan sepanjang tahun ada dalam kotak ini

simpan sebagai kenangan ye
Cuma satu komen cikgu, kakcik agak lambat bergaul bila buat kerja berkumpulan. Emm tu memang tak dinafikan. Dirumah pun dia cuma berkawan dengan adik beradik, kalau ke rumah saudara mara pun dia cuma rapat dengan sepupu2 yang sebaya.

Aku pun bukan selalu biarkan anak-anak main diluar rumah tanpa pengawasan, keluar aku maka keluarlah anak-anak. Kalau aku berkurung dalam rumah, dalam rumah jelah diorang main kecuali si abam yang dah pandai berkawan, itu pun setakat keluar main bola depan rumah dengan anak-anak jiran.

Sebab tu hari cuti hujung minggu, kami memang luangkan masa bawa anak-anak keluar, makan2 @ tengok wayang. Kerumah nenek dan makciknya untuk bermain dengan sepupu2 yang lain.
 
Kadang2 rasa bersalah juga sebab anak-anak tak bebas menikmati zaman kanak-kanak mereka macam aku dulu2. Tapi zaman sekarang bukan macam zaman aku dulu yang selagi tak azan Maghrib, tak jumpa pintu rumah. Merayap sampai ke hujung kampung, panjat pokok terjun sungai. Zaman sekarang sangat menakutkan bagi ibu bapa bila melibatkan keselamatan anak-anak diluar rumah. Culik, bunuh, rogol, liwat dah menjadi berita yang tak pelik di tv dan akhbar, sangat menyedihkan.
 
Sebagai ibubapa, kami cuba memberi yang terbaik untuk mereka setakat yang kami mampu, doa siang malam semoga mereka membesar dengan baik dan dilindungi dari orang2 yang tidak baik. Semoga Allah melindungi mereka.
 
Untuk kakcik, umie dan ayah cukup bangga dengan pencapaian kakcik selama ini, kakcik tak banyak karenah, mulutnya memang tak reti diam itu menyerikan keluarga kecik kami. Semoga kakcik berjaya mencapai cita-cita dan menjadi insan yang berguna, Insha Allah.
 
Tahun depan dah darjah 1, harap2 adalah uniform size kakcik ye, hehe. Kecik sangat badannya, risau aku kalau uniform takde size. Nak tempah pun tak tahu mana nak cari tailor, zaman umie sekolah dulu tak pernah beli uniform siap, semua 'mok' yang jahitkan dari sekolah rendah sampai habis sekolah menengah, maklum ler mak tukang jahit. Tapi sayang ilmunya tak diwarisi oleh anak-anaknya, hehe.
 
Okeylah, sekian kisah kakcik

1 comment:

  1. Habis dah tadika. Tahun depan darjah 1 pulak. Tahniah Kak Cik!. Bab terpaksa "kurung" anak-anak tuh nak buat guane kan? Nany pun sama. Demi keselamatan amanah tuhan. Jadi kena la buat macam tuh. Good luck Kak Cik utk darjah 1 yer.

    ReplyDelete

komen jangan tak komen
lagi panjang komen..lagiiiiiiiiiiiiiiii saya suka
tq ;)