Saturday, February 18, 2017

Fitnah Dunia Akhir Zaman

DEAR BLOG..
Bertemu kembali kita, sekarang jam 2.12 minit pagi

Emm apa nak citer ye?
Hari ni rutin biasa menguruskan rumah tangga (wpun rumah takde tangga, haha)

Okey dah datang pun benda yang aku nak citer. Ini tentang fitnah akhir zaman. Masyarakat sekarang memang tak bagi peluang langsung untuk sesiapa melakukan sebarang kesilapan. Untuk cepat glemer dalam dunia sekarang, ko buat benda bodoh, sekejap je viral dan ko akan femes sekelip mata.

Aku kalau keluar rumah, sampaikan nak parking keta pun fikir 16x kali kalau tetiba rasa macam nak terparking kat kotak parking tempat OKU (wpun aku sangat yakin takkan ada OKU datang parking masa tu) dibuatnya ada manusia kaki viral yang hobinya suka meviralkan apa saja dengan konsep 'aku mesti share nih, konfem like 8 juta'. Sanggup lah aku menapak parking jauh semata-mata takut kena viral.

Bila ko dah femes, semua kisah silam zaman lampau ko akan di korek satu persatu dari zaman tadika sampai lah saat ini. Kadang aku kesian tengok orang yang di viralkan. seolah takde peluang untuk bela diri. Kiri kanan atas bawah depan belakang orang kutuk.

Ya Allah, sangat menakutkan
Pesanlah pada anak-anak, adik-adik kita yang sangat leka dengan meng upload video di media sosial. Berhati-hati dan tolong fikir banyak banyak banyak kali sebelum buat benda bodoh dan memalukan. Bukan setakat diri sendiri yang malu, tapi semua terbabit. Pertama sekali dah tentu mak ayah, di ikuti oleh adik beradik, sedara mara, kawan rapat kawan tak berapa rapat, jiran setaman sampaikan satu negeri semua terpalit.

Tolonggggggggggggggggggggg lah
Tolong jangan buat benda bodoh yang akan memalukan bakal anak cucu korang akan datang (kalau panjang umur mesti akan berkahwin, ada anak, ada cucu) nanti cucu tanya 'ni gambar/video atok/nenek masa muda ke? kenapa macam ni?kenapa macam tu/' Malu ke tak?

Sekian membebel di pagi hari
Panjang umur jumpa lagi

No comments: