Skip to main content

Pertama Kali: Rawatan Acupunture

SALAM HARI MINGGU.. 
BYE BYE SEPTEMBER and WELCOME OCTOBER

Sementara roh rajin datang ni, hari-hari kita update blog ye, nanti datang roh malas, berbulan lah blog ni bersawang dan bersemak sampai tak jumpa jalan masuk, haha.

Okey nak tanya, ada sesapa yang singgah baca blog aku ni penah try Rawatan Akupuntur? Ala yang cucuk2 jarum kat badan tu. Kalau tengok gambar, konfem belah bagi nak buat ke tidak sebab ngeri tengok badan kena cucuk dengan jarum tu.




Sedikit info tentang rawatan akupuntur dan kebaikkannya boleh baca di SINI. Aku copy sikit je.

Apa itu Akupuntur?

Akupuntur berasal dari bahasa Latin iaitu Acus (jarum) dan Punggere (cucuk) manakala dalam bahasa Cina ianya disebut Cenciu. Ianya adalah satu ilmu atau seni perubatan yang menggunakan jarum-jarum halus yang dicucuk pada titik tertentu di badan yang lebih dikenali sebagai "acupuncture point" atau titik akupuntur.

Tujuan akupuntur adalah untuk merangsang tenaga Qi bagi mendapatkan kesembuhan sesuatu penyakit dan meningkatkan kualiti kesihatan. Apabila jarum akupuntur dicucuk maka secara automatiknya saraf di kawasan yang dicucuk terangsang dan menstabilkan pengaliran darah di kawasan tersebut.

Akupuntur telah diamalkan oleh tamadun China sejak 4000 tahun yang lampau. Maka ahli-ahli perubatan memberi penghormatan mereka kepada China walaupun akupuntur telah digunakan oleh masyarakat tamadun lain seperti orang-orang Afrika, Arab Tigris, Mesir kuno dan India.

Sejarah telah membuktikan bahawa bangsa Cina merupakan bangsa pertama di dunia yang mencatatkan sejarah di dalam perubatan akupuntur. Segala penemuan dan pemerhatian di dalam perawatan dicatit di dalam buku yang diturunkan dari generasi ke generasi sehingga pada hari ini. Malah Maharaja China telah menulis dengan lengkap dalam bukunya yang bertajuk "Huang ti The Yellow Emperor Canon of Medicine" pada tahun 2000 sebelum masihi. Buku yang diterjemahkan masih ada di simpanan seorang penulis di Beijing, China.

jarum halus yang digunakan dalam rawatan akupuntur
Kelebihan Akupuntur
  • Merangsang atau mengaktifkan saraf
  • Menstabilkan pengaliran darah
  • Menormalkan tekanan darah
  • Merangsang tenaga Chi
  • Mengatasi pelbagai penyakit
  • Tidak menggunakan dadah
  • Tidak ada kesan sampingan
  • Kos efektif (tidak memerlukan belanja yang besar)
  • Mengeluarkan bisa terkena sihir (jika ada)
  • Melegakan kesakitan
  • Mengatasi kemurungan
  • Meningkatkan kecerdasan
  • Mengatasi masalah rabun
  • Dan banyak lagi

Dulu-dulu, aku sangat phobia dengan jarum. Kalau kena cucuk masak mengandung tu, lebih rela pandang dinding bila misi keluarkan jarum. Punyalah takut nya. Tapi sejak kena cucuk insulin sendiri sebulan sebelum bersalin kan Baby Aisha, dah tak takut jarum sebab nak taknak wajib cucuk peha sendiri 4x sehari. Pejam mata pun boleh buat dah.

Eh melalut dah ni, dari nak citer pasal Akupuntur sampai melalut ke cucuk insulin, haha. Aku ni kalau tak mula menulis, memang takde idea. Tapi kalau dah start, dah tak jumpa noktah lah pulak. Layan jelah ye.

Aku dapat info dan yakin nak cuba bila kakakku sayang KAK ERNA cuba rawatan ni untuk sakitnya. Dan testimony dari adik kak Erna yang katanya sakit pinggang yang dia alami dah kurang sikit, so aku pun yakin lah nak mencuba.

Tempat tu sebenarnya Spa Muslimah yang ada rawatan acupuncture. Pemiliknya pun belajar dari negara China. Berpengalaman 10 tahun dah dalam bidang ni. Suami isteri. So takde masalah kalau lelaki@perempuan nak dapatkan rawatan.

Nama pusat rawatan tu Areca Spa. Terletak di Senawang. Tanya je waze, nanti dia tunjukkan jalan, hehe.

Sekali rawatan selama 30-45 minit ( RM50) bergantung pada kes. Untuk yang kali pertama, tak sakit sangat bagi aku, sebab baru nak kenalkan badan dengan jarum. Rasanya pedih2 sikit tapi masih kategori boleh tahan. Kes aku sakit bila duduk lama, rasa menyucuk je.

Kali ke2 datang, sampai menangis aku dibuatnya, Rasa nyesal datang pun ada. Tapi balik rumah rasa lega dah. So aku ulang rawatan sampai kali ke4. Dalam kes aku kena buat sampai 10 kali tapi aku belum habiskan rawatan, atas kekangan masa, huhu.




Selamat mencuba kalau berani, haha

Comments

Acik Erna said…
Akak lagi 2 kali cukup 10 kali tapi in shaa Allah akan teruskan kalau rasa badan tak selesa.sekarang ni dah pasrah je..sakit kena cucuk pun tak lama kan..dan yang paling utama dekat je dengan rumah..mudah nak ulang

Popular posts from this blog

Letak Ubat Ulser DiBibir Batal Puasa Tak?

bulan posa ni kan,aku kurang minum air..yelah,dapat minum lepas berbuka je,mana boleh minum waktu siang hari.itupun paksa diri abiskan minum atleast 1 liter sebelum tido.sahur minum lagi.betul ke tidak cara ni aku pun tak pasti..dahlah aku ni selalu kena ulser kat bibir.tu hari yang naik 3 biji dalam mulut tu seminggu lebih jugak baru baik.siksa wooo.. ni pun ada tanda2 nak kena lagi.dia punya penyebab senang je..tengah2 sedap makan,tetiba tergigit bibir..permulaan kat situ la.esoknya dah tumbuh.huhu.bukan aku tak hati-hati tapi kalau nak kena tu tetap jugak kena. so ni aku google masa kena ulser kat bibir tu.lupa nak publish.nak delete sayang la pulak.boleh jadi rujukan masa akan datang. entahlah..aku tak makan @ minum masa tu cuma letak ubat tu je..kalau batal jugak aku ganti la nanti.what 2 do. sumber dari sini Soalan: Batal atau tidak puasa - sapu ubat pada bibir kerana ulcer Assalamualaikum Saya sakit ulcer di tepi bibir dan saya telah letak ubat ditepi bibir saya. Adakah terbatal

Cara Mudah Kilatkan Perhiasan Perak (Silver) Yang Kusam

eh! tajuk macam skema sangat kan? SALAM JUMAAT untuk semua okey, ni pun citer minggu lepas korang nampak tak? betapa malasnya aku nak apdet blog sejak lepas raya banyak citer nak kongsi, tapi malas nak mengarang, huhu minggu pertama masuk keje lepas raya tu ada jualan murah macam2 barang ada sapa kenal aku mesti tahu yang aku takkan beli benda mahal lagi murah, lagi bagus tak cantik pun jadi cantik disebabkan harganya murah hahaha semua pakat berebut beli antara barang yang menarik hati aku ialah silver bracelet ni tapi barang lama, dah kusam dan tak berkilat kengkawan yang beli kata 'ko beli je, murah sangat nih. nanti beli cecair pencuci silver, kilatlah ni' so aku beli lah 5 set nape tamak sangat ni? sebenarnya aku ada agenda tersembunyi tungguuuuu yang ni antara yang masih berkilat sikit ada 1 set tu takde sapa nak ambik ko tolak kat aku, aku tolak kat ko last2 aku je lah yang ambik   aku ambik sebab nak

Didik Anak Mengikut Umur

artikel ni dapat dari FB apdet lelaju sebab ada orang dah tanya nape x apdet blog, huhu aku sebenarnya kering idea sekarang ni aku punya baru tahap pertama dan tahap ke2 (^_^')