Skip to main content

Sedap dan Kopek

Rabu dah kita ye?
kejap je masa berlalu
baru lepas submit report bulan Feb, senyum adalah lebar, hihi

sebenarnya ada naik 'mata ikan' 2 biji dalam mulut
tu yang takde mood nak bercakap
so kita biarkan jemari yang bercerita ye

okey, tajuk hari ini tentang bahasa jiwa bangsa

AMARAN:
ini bukan entri 18sx, ini kisah 'perkataan sama, lain makna'

INI KISAH KAKAK 
kalau dia tahu aku tulis ni, harus umie kena bebel

Kisah 1:
ada sms masuk kat hp aku, dari kawan kakak masa sekolah di Kelantan
sms berbunyi begini, bunyi? mana ada bunyi, dia tulis macam ni
'sedap tak sekolah kat sana?'
agaknya diorang dah berbalas sms sebelum tu
dia tanya kakak sekolah kat mana
so kakak bagitau lah sekolah area rumah kami
tu yang jadi soklan di atas

~*~*~*~*~

Umie: kakak, ada msge dari kawan kakak ni

Kakak: oh! kawan sekolah kakak dulu, nama dia Hazirah

Umie: dia kata 'sedap', maknanya 'best'
mesti masa mula2 sekolah kat sana, kakak selalu confuse kan?

Kakak: memang pun, memula dulu kakak pening
diorang kata 
'sedap tak buku cerita tu?' maknanya 'best tak buku cerita tu?'
tapi kakak cakap 'sedap? ini bukan makanan'
huhu

ops, ada lagi satu citer
ni kakak yg bercerita

'kakak bawak buah, nak share ngan kengkawan,
 jadi kakak cakaplah 'nanti kita kopek buah ni ye, makan sama2'
tapi kawan kakak pandang muka kakak dengan pelik
baru kakak teringat, 'kopek' tu diorang paham sebagai (.)(.)
hahaha, kelakar sweet je kan?

eh! korang paham tak ni?

NotaIbuKaki:
sedap=best
kopek=tetek

korang ada tak pengalaman cenggini?
ko maksudkan lain, tapi orang paham mende lain?

(^,^)


  

Comments

MizzTina said…
KOPEK tu pernah terkena kt ganu.. kemain kuat suara sy suh kawan kopek kelapa..sekali kena bantai gelak dgn dak² kg yg dgr.. hampeh.. terus kemaluan besar... wakakaka
Tijah said…
kita tanya - kek mano?
dia jawab - sikret resepi la paling sedap.

terpaksa la plak tukar slang KL balik.
takkk. saya tanya awak sekarang dekat mana?

selalu jadi macam ni...
PetakBunga said…
sy selalu rasa malu kalau dgr org sebut mintak nak mempelan depan rumah..


mek kelate
Yana Halim said…
biasa dah kena mcm ni kalau ckp dgn org berlainan daerah. hehe
Unknown said…
Rumah ni ada 3 + 1 boys.. so mmg jarang sgt sebut benda "yg tu".
Infact.. benda2 sulit mcm tu.. seperti sedikit taboo di rumah ni.
Entah.. kami mcm segan sikit nak sebut.
So kami bg nama manja..

Tetek - pek pek
Penis - utin
(yg ni tak segan nak sebut)

& bila K.Sham uzur.. "Ibu keluar darah ya"
(complete description)

P/s;
Keluar tajuk ke?
Unknown said…
loghat aku dah haru biru..shujin kan lahir kelate besar kat kedah..so loghat utara+pantai timur.. aku pulak jawa+ayer baloi.. celaru weh..kalau shujin cakap kelate atau utara aku boleh teka2 lagi..tapi kalau aku cakap ayer baloi.. shujin mesti buat muka tak paham..cam alien sangat je bahasa aku..haha
:: CIKVIVA :: said…
18sx..tidakkkk!!! heheheh
Kopiolimauice said…
hahhaa... penah belaku kalu kt utara kopek tu bekas duit (beg duit kecik) tu.. klu pekataan 'saing' org timur cakap maksud dia kawan, klu area selangor bersama2 kan? hihi macam2 dialek kan..
Nastyna said…
yang orang suka buat joke juga adalah buah pauh aka mempelam. sajer jer kan.
And macam yang I cerita kat satu entry tu, actually my junior masa kolej dari kelantan teroyat "masa I koyak bawang tu kan..." kami yang lain hanya berpandangan sesama sendiri.
cheqna said…
hahahaha..kat sini jangan disebut kopek2 tu..hahahahaha
Zaitun said…
Kalau kak Zai ke Tetapi rengganu banyak sangat perkataan yang pelek2 buat2 faham aje hihi....
MOKCIK AZWA said…
Macam2 perbezaan bahasa/loghat ni kan hehehe...
Nong Andy said…
Pernah juga rasanya... mula2 rasa semacam. Tapi lama2 ok la..
Anonymous said…
Asslamualaikum Irfa,

Kak ani orang pantai tumur jadi perkataan sedap tu bioasa untuk makna, bagus ker, begitu juga dengan perkataan 'berahi', mesti orang dari selain pantai timur akan pelik, mana boleh berahi pada makanan, tapi sebenar maksud dia 'suka'.
sitiezahim said…
Yg sedap tu tak biasa guna tp kopek tu biasa hehe
t.a.t.a said…
kakak ipar saya Perlis, bila suruh anak nya bukak baju dia pi kata buang baju. Buang baju. Silap minit karang ingat suruh buang baju tu dalam tong pulak.
paridah said…
salah fhm maksud berbahasa ni biasa berlakudimana saja n kadang2 mengelirukan juga...
bangsawan nilai said…
dulu arwah nenek ada pesan, jangan main nyorok-nyorok waktu maghrib nanti kena sorok dek hantu kopek...hahaha
pB said…
kito , kalu kecek dengan orghe tuo lagi lar ...

kito royak lain ,
dio pehea lain ...

pah tu ...

masae muko ....

hu hu hu



beso ko lagu tu ?
Acik Erna said…
Dulu Mak sedara abang tanya..akak asal mana..dia jawab.'kote'...mak sedara dia marah kata main2 ha ha..kota n9.orang peghok nyebut kote dah lain maksudnya ..alahai..
Irfa said…
MIZZ TINA..
ganu ngan klate bahasa/loghat hampir sana
nak pulak kalau duk Besut, dah xleh nak beza klate ke ganu
kalau kumpul lawak salah paham ni, buleh wat buku ;)
Irfa said…
TIJAH..
kek mano?
eh lawak lah, aku pun gelak
Irfa said…
PETAK BUNGA..
taknak sebutlah, akak pun malu
huhu
Irfa said…
YANA HALIM..
yang penting kita 1Malaysia ;)
Irfa said…
KAK SHAM..
sama lah
anak sebut
'pompuan' punya = malu
'lelaki' punya= loli
hihi
Irfa said…
RAI..
ayer baloi tu apa?
nanti kita jumpa ko cakap eh
aku nak gak dengar, hahaha
Irfa said…
CV..
dah cukup umo, takpe
Irfa said…
KOPIOLIMAUICE..
oh ada makna lain bag 'kopek' kat utara?
baru saya tau ;)

ha'ah,
saing-kawan
saing-bersama2 aka together-gether
hihi
Irfa said…
MUMMY JJ..
'koyak bawang'
koyak mulut aku gelak, mmg kena ketik nyamak lah jawabnya
Irfa said…
CHEQNA..
haha, nanti ada yang pandang mcm kita melucah pulak ye
Irfa said…
KAKPB..
emm bab tu dulu sokmo berlaku
lo ni je kurang sikit, huhu
Irfa said…
KAK ERNA..
hahaha, abang mmg saja nak kenakan akak ler tu
malu nak sebut, huhu
Irfa said…
BN..
uit, cukup takut kalau diusik mcm tu
tak terbayang mcm mana rupanya hantu kopek
Irfa said…
KAK ZAI..
senyum jelah kalau takleh nak jawab ye
Irfa said…
KAK AZWA..
kalau banyak bergaul dan kenal orang, insha Allah kita boleh paham ;)
Irfa said…
NONG ANDY..
selagi tidak jadi punca gaduh/salah paham oklah ;)
Irfa said…
MAKLONG..
sbb perkataan tu lah sebuah pantai bertukar nama
pantai cinta berahi jadi pantai cahaya bulan ;)
tp org asal sbb PB dah paham lah
Irfa said…
SITI ZAHIM..
dia tak sebut 'sedap' tapi 'sedak'
hihi
Irfa said…
TATA..
oh gitu ye, igt baju pakai buang ke?
banyak abis duit ler kena beli baju baru je
Irfa said…
KAK PARIDAH..
betul tu kak
warna warni kehidupan :)
:: CIKVIVA :: said…
Dah overdue kot...hahahahaha

Popular posts from this blog

Cara Mudah Kilatkan Perhiasan Perak (Silver) Yang Kusam

eh! tajuk macam skema sangat kan? SALAM JUMAAT untuk semua okey, ni pun citer minggu lepas korang nampak tak? betapa malasnya aku nak apdet blog sejak lepas raya banyak citer nak kongsi, tapi malas nak mengarang, huhu minggu pertama masuk keje lepas raya tu ada jualan murah macam2 barang ada sapa kenal aku mesti tahu yang aku takkan beli benda mahal lagi murah, lagi bagus tak cantik pun jadi cantik disebabkan harganya murah hahaha semua pakat berebut beli antara barang yang menarik hati aku ialah silver bracelet ni tapi barang lama, dah kusam dan tak berkilat kengkawan yang beli kata 'ko beli je, murah sangat nih. nanti beli cecair pencuci silver, kilatlah ni' so aku beli lah 5 set nape tamak sangat ni? sebenarnya aku ada agenda tersembunyi tungguuuuu yang ni antara yang masih berkilat sikit ada 1 set tu takde sapa nak ambik ko tolak kat aku, aku tolak kat ko last2 aku je lah yang ambik   aku ambik sebab nak

Letak Ubat Ulser DiBibir Batal Puasa Tak?

bulan posa ni kan,aku kurang minum air..yelah,dapat minum lepas berbuka je,mana boleh minum waktu siang hari.itupun paksa diri abiskan minum atleast 1 liter sebelum tido.sahur minum lagi.betul ke tidak cara ni aku pun tak pasti..dahlah aku ni selalu kena ulser kat bibir.tu hari yang naik 3 biji dalam mulut tu seminggu lebih jugak baru baik.siksa wooo.. ni pun ada tanda2 nak kena lagi.dia punya penyebab senang je..tengah2 sedap makan,tetiba tergigit bibir..permulaan kat situ la.esoknya dah tumbuh.huhu.bukan aku tak hati-hati tapi kalau nak kena tu tetap jugak kena. so ni aku google masa kena ulser kat bibir tu.lupa nak publish.nak delete sayang la pulak.boleh jadi rujukan masa akan datang. entahlah..aku tak makan @ minum masa tu cuma letak ubat tu je..kalau batal jugak aku ganti la nanti.what 2 do. sumber dari sini Soalan: Batal atau tidak puasa - sapu ubat pada bibir kerana ulcer Assalamualaikum Saya sakit ulcer di tepi bibir dan saya telah letak ubat ditepi bibir saya. Adakah terbatal

Didik Anak Mengikut Umur

artikel ni dapat dari FB apdet lelaju sebab ada orang dah tanya nape x apdet blog, huhu aku sebenarnya kering idea sekarang ni aku punya baru tahap pertama dan tahap ke2 (^_^')