Skip to main content

Medan 2014 Part 2: Pemandangan Dari Kuala Namu ke Medan dan Kesawan Hotel


Hai korang, amacam entri semalam? okey tak? ada yang komen, kemain panjang lebar entri semalam, tapi belum pun keluar dari airport Kuala Namu tu, hihi. Jangan maraa aaa, nanti kena jual. Aku saja je nak kasi panjang sikit entri jalan-jalan kali ni. Dulu aku pernah tulis percutian ke New Zealand, percutian satu minggu tapi dalam satu entri, macam hapa je kan? semua campur aduk, sediri baca pun pening apatah lagi orang lain.

Ops lupa nak citer, dari Kuala Namu Airport ke Medan, korang boleh pilih nak naik taxi airport @ tren. Memula memang plan nak naik tren, tapi pakwan dah offer nak hantar, kecik tapak tangan, airport Kuala Namu kami tadahkan

keluar je dari arrival hall, korang akan nampak signboard ke kereta api Bandara 

banner je yang mampu snap, aku tak masuk pun ke stesen kereta api tu

Sekadar info: 
- Tambang taxi sekitar RP 150,000/satu taxi 
- Tambang tren RP 80,000/ seorang kalau tak silap

~*~*~*~*~*~

Okey jom sambung cerita kami

DAY 1@ Medan, Indonesia

Lepas dah puas melilau sampai rasa kebas bontot, akhirnya Pakwan dah setel urusannya. Dari pakai kot, sekarang pakwan dah tukar pakai baju kasual, hihi. Kami naik keta pakwan ke Bandar Medan. Perjalanan dari airport Kuala Namu ke Medan lebih kurang 1 jam. Jalannnya cantik sebab jalan baru cuma ada sikit je jalan berbatu, masih belum siap.

Sepanjang perjalanan aku nampak banyak masjid, boleh kata selang 10/15 buah rumah ada satu masjid, Baguskan? takde alasan untuk tak singgah solat. Banyak nampak bendera parti sebab diorang nak pilihanraya 21/3 nanti. Sejam dalam keta, takde sorang pun yang tertido sebab asyik tengok pemandangan keliling (bukanlah cantik mana tapi ada benda yang takde di negara kita).

Jom layan gambar

Pemandangan Dari Airport Kuala Namu ke Bandar Medan

ni masa baru keluar dari apt Kuala Namu
banyak bendera parti sepanjang jalan  

ni dah hujung jalan, berdebu dan berbatu
masih belum siap lagi

anak sekolah
lagi gambar anak sekolah bersama uniform mereka 

orang kata, penjaja jalanan dan peminta sedekah adalah pemandangan biasa di Medan

macam2 barang diorang jual
sangat gigih mereka bergerak dari satu kereta ke satu kereta 

ini namanya Angkut/Angkot
singkatan kepada 'Angkotan Kota'
kami nak kemana2 naik ni je murah, satu trip RP 4,000 ( dalam rm1 kot) 

konsep mini bas takde pintu, naik ramai2, hihi

satu masjid di tengah kota yang menarik mata aku 

namanya Masjid Agung
'pakwan' ada citer sikit pasal sejarah masjid, tapi aku dah lupa, huhu
Kebetulan dah masuk waktu solat Jumaat, so pakwan turunkan kami di Pajak Ikan sebab dia nak gi solat. Kami cari hotel dulu, sebelum datang aku dah plan nak duk Hotel Kesawan. So kami cari Hotel Kesawan sampai jumpa, tak jauh dari Pajak Ikan, jalan kaki pun boleh.


Hotel Kesawan, Medan Indonesia

sebelum datang, aku dah search kat google tentang hotel ni
bagi yang tak cerewet tentang bilik cantik itu ini bla bla bla
boleh pilih hotel ni, taraf hotel budget
# jangan mengharapkan kesempurnaan ye, hotelnya biasa2 aja


kami pilih bilik superior
RP 289,000/ satu malam
(dalam rm85/ satu malam sebab ambik 2 malam
 + RP 100, 000 deposit
(dapat balik masa check out nanti)



kami pilih bilik ni, korang bayangkan 4 orang dewasa kongsi satu katil

janji dapat tumpang tido dan mandi dahlah, nak selesa sangat balik tido umah
malam tu tengah sedap tido, 2x black out
mungkin diorang ni catu letrik kot

bergambar depan pintu masuk itu acara wajib, hehe
so ada yang boleh teka dimana aku?
aku adalah jurufoto tak bertauliah ;)

bilik kami include breakfast untuk 2 orang
lagi 2 orang kena bayar lah
tak mahal pun, RP 30,000 je (dalam rm10) 

set pagi pertama tu ada nasi goreng + kopi pekat
esoknya ada kue teow tapi aku pilih menu sama je utk 2 hari tu 
okey, dah selesai 
nantikan cerita yang di tunggu2
apa ada di Pajak Ikan/Pasar Ikan
# nak beli ikan ke?

~ bersambung lagi ~


Comments

Aisyah said…
wahh...sonok nyer irfa...
:: CIKVIVA :: said…
Tulah, amik gambar tak pandai tak pasal2 muka masuk belog...heheh
Unknown said…
comotnya budak sekolah..langsung tak macam adik manis yang berlakon sinetron..hahaha...
Jari Manis said…
kiranya naik teksi lagi unutng sbb leh bayar kongsi :-) tapi lagi untung kalau ada org tlg hantar
macam2 namanya ek..kesan lah..pajak ikan lah heeee
Yeaay..tekaan JM yg mana satu Irfa dalam entry part 1 tu betul heeeeeeee..sudah tentu yg paling kiut antara berempat tu
Miss Brenito said…
arghhhh bersambung memang menjejaskan keghairahan membaca... puffff
Irfa said…
YONG,
tapi tak best mcm org yang gi Korea tu kot, hihi
Irfa said…
CV..
hahaha, agak2 diorang tahu ke muka masuk blog nih?
Irfa said…
RAI..
yg manis tu kat tempat lain kot, susah nak jumpa yang lawa kat Medan ni
yang comel sikit pun kalau masuk sopim mall je
orang kata kalau nak tgk yang lawa kat Jakarta dan Bandung
itu yang dah kacuk Belanda
Irfa said…
JM..
untung ambik taxi kalau ramai, tapi kalau setakat nak merasa naik tren boleh je
tp ada yg kata, tren pun ada pakej utk group, akak je yg tak tanya
sbb dah ada yg offer nak hantar kami ;)

dah teka? anda pasti ke? hihi
Irfa said…
MISS BRENITO..
bawak bersabar ye, tak lari entri di kejar ;)
Unknown said…
Assalamualaikum Tuan/Puan.
Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh coretan sedikit disini untuk kebaikan kita bersama , semoga kemurahan hati Tuan/Puan blogger untuk memberi izin coretan ini, akan dibalas pahalanya oleh Allah SWT hendaknya amii.Ini hanya untuk berkongsi pengalaman di Medan Indonesia.Saya ambil dua org Pak Supir yang sangat baik dan berpengalaman.Mereka memandu bergilir-gilir.Hanya Rm350 seorang.Apa yang anda dapat ialah 1 malam penginapan di Kota Medan.Di medan anda akan dibawa ke berjalan2 sekitar medan.Merdeka Walk,Istana Maimoon,Pajak Ikan.Toko Batik yang sgt murah untuk shoping kain2 telekong,Seharian pak supir akan bersama anda.beritahu sahaja mana nak pergi.karaoke spa dan sebagainya.Kemudian penginapan 1 malam di Lake Toba.Dalam perjalanan ke Lake Toba anda akan di bawa ke Pasar Buah Brastagi.shoping 2.menikmati permandangan,menaiki kuda,kemudian akan di bawa ke air terjun Sipiso Piso dan akan di bawa ke pos2 permandangan indah berlatar kan Lake Toba.sampai ke Lake Toba anda akan ke Kg Tomok Pulau Samosir mengunjungi Kg Batak Karo di sana.Bermalam Di Lake Toba.Dalam perjalanan pulang akan di bawa ke Hot spring dan juga Sungai Belerang.mandi sekiranya sempat.Sungai belerang baik untuk kulit.Anda akan dijemput dan dihantar pulang di Airport Kualanamu.Kalau teksi hanganya lebih kurang rm40 sehala.Total Rm80 pergi balik ke Kota Medan.Pakej ini termasuk makan tengahari dan malam.Makan pagi di hotel.Perjalanan menaiki kereta atau mpv sangat selesa.tidak terlalu laju .Rata2 pemandu disana memandu agak laju dan cilok2.sangat bahaya.Perkhidmatan bas dan group juga disediakan.Banyak lagi yang x sempat diceritakan disini.tujuan saya hanyalah untuk membantu sekiranya masih tercari-cari dan juga untuk membandu Bapak Supir yang sya rasa sgt baik dan flexible.Sekiranya perlukan lebih informasi just call or sms 0124156404 atau email wira8594@gmail.com. Maaf agak panjang.
Unknown said…
Assalam semua, berminat melancong ke medan dgn harga yang berbaloi dan dijamin puas hati, sila sila wassup saya 0175367426 dan bgtw bajet anda ye
bas takde pintu...kalau tergolek hurmmm
TIARA TOURS said…
Lawatan ke Medan atau Tasik Toba atau tempat menarik di Indonesia, sila dicuba services kami dari TIARA TOURS

Harga guarante SANGAT MURAH dan layanan BEST
Makanan 100 % halal food
Sila contact mobile / wa +62 853 5898 2828 atau hantar email ke tiaratoursindonesia@gmail.com

Sila click ; www.tiaraasia.com
PS : Please book your tour packages at local official tour and travel
and booking at illegal agency punishment usd 100 at Airport

Terima kasih

Anonymous said…
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya dari Herry Cuti Bajet Medan menyediakan Pakej percutian bajet ke Medan, Indonesia dengan harga yang sangat bajet tapi selesa dan menyenangkan. Pakej termasuk semua, anda hanya perlu bawa duit untuk shopping. Tidak risau lagi kos tambahan. Hubungi:

Facebook: Herry Cuti Bajet Medan
Instagram: herry_tour_medan
Email: herrycutibajetmedan@gmail.com
Call/WhatsApp: +62 813 9788 0156 (Herry)
+6013 4618637 (Ina)
Anonymous said…
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya dari Herry Cuti Bajet Medan menyediakan Pakej percutian bajet ke Medan, Indonesia dengan harga yang sangat bajet tapi selesa dan menyenangkan. Pakej termasuk semua, anda hanya perlu bawa duit untuk shopping. Tidak risau lagi kos tambahan. Hubungi:

Facebook: Herry Cuti Bajet Medan
Instagram: herry_tour_medan
Email: herrycutibajetmedan@gmail.com
Call/WhatsApp: +62 813 9788 0156 (Herry)
+6013 4618637 (Ina)
Anonymous said…
Ridiculous quest there. What occurred after?
Take care!
Anonymous said…
Alle kinder transportfietsen worden snel
geleverd.
Anonymous said…
A fascinating discussion is worth comment. I think that you should publish more on this subject, it might
not be a taboo matter but usually people don't talk about such subjects.

To the next! Many thanks!!

Popular posts from this blog

Cara Mudah Kilatkan Perhiasan Perak (Silver) Yang Kusam

eh! tajuk macam skema sangat kan? SALAM JUMAAT untuk semua okey, ni pun citer minggu lepas korang nampak tak? betapa malasnya aku nak apdet blog sejak lepas raya banyak citer nak kongsi, tapi malas nak mengarang, huhu minggu pertama masuk keje lepas raya tu ada jualan murah macam2 barang ada sapa kenal aku mesti tahu yang aku takkan beli benda mahal lagi murah, lagi bagus tak cantik pun jadi cantik disebabkan harganya murah hahaha semua pakat berebut beli antara barang yang menarik hati aku ialah silver bracelet ni tapi barang lama, dah kusam dan tak berkilat kengkawan yang beli kata 'ko beli je, murah sangat nih. nanti beli cecair pencuci silver, kilatlah ni' so aku beli lah 5 set nape tamak sangat ni? sebenarnya aku ada agenda tersembunyi tungguuuuu yang ni antara yang masih berkilat sikit ada 1 set tu takde sapa nak ambik ko tolak kat aku, aku tolak kat ko last2 aku je lah yang ambik   aku ambik sebab nak

Letak Ubat Ulser DiBibir Batal Puasa Tak?

bulan posa ni kan,aku kurang minum air..yelah,dapat minum lepas berbuka je,mana boleh minum waktu siang hari.itupun paksa diri abiskan minum atleast 1 liter sebelum tido.sahur minum lagi.betul ke tidak cara ni aku pun tak pasti..dahlah aku ni selalu kena ulser kat bibir.tu hari yang naik 3 biji dalam mulut tu seminggu lebih jugak baru baik.siksa wooo.. ni pun ada tanda2 nak kena lagi.dia punya penyebab senang je..tengah2 sedap makan,tetiba tergigit bibir..permulaan kat situ la.esoknya dah tumbuh.huhu.bukan aku tak hati-hati tapi kalau nak kena tu tetap jugak kena. so ni aku google masa kena ulser kat bibir tu.lupa nak publish.nak delete sayang la pulak.boleh jadi rujukan masa akan datang. entahlah..aku tak makan @ minum masa tu cuma letak ubat tu je..kalau batal jugak aku ganti la nanti.what 2 do. sumber dari sini Soalan: Batal atau tidak puasa - sapu ubat pada bibir kerana ulcer Assalamualaikum Saya sakit ulcer di tepi bibir dan saya telah letak ubat ditepi bibir saya. Adakah terbatal

Didik Anak Mengikut Umur

artikel ni dapat dari FB apdet lelaju sebab ada orang dah tanya nape x apdet blog, huhu aku sebenarnya kering idea sekarang ni aku punya baru tahap pertama dan tahap ke2 (^_^')