Skip to main content

Anak Bawa Bekal Ke Sekolah: Mak Rajin @ Penjimat?

alamak, dah jam 4.30 petang ke?
aduhai, cepatnya masa berlalu

tadi singgah blog kawan yang duk Somban
baca entri dia yang bertajuk

gelak sambil nanges baca entri Tijah
adoila, lawak makan dalam di petang Rabu namanya

Okey, dah mintak izin dgn empunya tulisan
konon nak wat ulasan, kui kui kui

kakak sekolah sesi petang
abam sekolah sesi pagi

kakak dihantar ke rumah pengasuh sebelum aku gi keje
so dia akan kesekolah dengan perut kenyang 
sebab dah lunch sebelum ke sekolah
tapi dia jugak bawak bekal air dan roti 70sen tu 2 ketul
bagi jugak duit rm2

abam sekolah pagi, turun dari rumah
kadang sempat wat sarapan 
(selalunya roti celup telur@nasi goreng) 
kadang makan roti je
tapi sekarang dia komplen
tak nak makan nasi goreng
sebab nanti sampai sekolah sakit perut (why sayang?)
tapi dia akan makan roti
duit poket rm4 (hari ada kelas agama)
rm3 kalau takde sekolah agama

rasanya kalau di tanya semua ibu2
diorang teringin nak buat 'bento' untuk bekal anak ke sekolah
tapi ramai yang tak mampu (sila senaraikan alasan)
macam aku, awal dah ngaku tak mampu nak bangun awal

okey, aku ngaku bangun pagi jam 6.00 pagi
sangat kagum kalau ibu2 bangun jam 5.00 pagi
awal sangat bagi aku bangun jam 5 pagi tu
lagi awal dari lalat kot, hahaha

lepas ni aku cuba buat 'bento' versi aku la kan
mana nak cari acuan tekap bento yang comel2 tu ye?



dari sini

gila rambang mata tengok jenis2 bento
korang gugel je 'bento'
bersepah gambar bento yang sangat comel
mana tahu tengok bento comel, lepas ni rajin buat bekal untuk anak2

(^_^)


Comments

msredcheesecake said…
teringin nak buat bento... tapi samalah... bangun kul 6...hheee
Unknown said…
Anak K.Sham yg sulong mmg x suka bawak bekal.. alasan.. meja kotor sbb budak Arab suka dok ATAS meja.
Yg no-2.. tak suka bawak bekal sbb dia lagi suka pi kantin ngan kwn2.
Yg no-3.. pun tak suka bawak bekal sbb budak Arab suka sgt share bekal dia.. at last dia tak makan.. hence dia prefer pi kantin jer..

So.. Ibu tak yah buat bekal.. masak nasik & lauk utk Cik Asben bawak bekal pi opis je la.
(merangkap lunch kami la tu)
Tijah said…
hahahahaa. adoi la.
ni kira mcm dlm mahkamah la ni ek?
sebab dah buat pengakuan maka hukuman diringankan.
ok ok esok cer bangun 5.50 amacam diskaun?
aku kejutkan eh?
kihkih
t.a.t.a said…
Bagi saya sebab mak rajin dan sebab penjimat juga. Bagus apa bawak bekal.
makchaq said…
Anak2 makchaq selalu bawak bekal sebab malas nak beratur beli makanan, bawak bekal boleh terus makan..nafisah kadang2 buat bento sebab dia susah makan.. Kalau buat bentuk2 bento tu semangat la sikit... Acuan & bekas bento beli kat daiso
~adeQ~ said…
Saya bawakan Sofea bekal masa awal2 masuk darjah satu je...Pastu pregnant, tak larat...
Sayang nak bangun awal sebab rasa tak cukup masa je tidur. Semua benda rasa- terkejar-kejar...=(
Lady Windsor said…
Akak sampai la ni suka buat bento untuk diri sendiri walaupun dah tahap makcik..kehkehkeh
NinaAz said…
cutenya bento. mesti bangga anak ni kalo bawak bekal bento p sekolah. hehe
happyichigo♥ said…
Dira mmg suke buat bento untuk anak..tp anak pula picky eater..pernah dira buat bento hello kitty, dia tengok kitty tu pastu ketawa dan tutup muka..malu agaknya..sudahnya tak nk mkn..hihihi..takpelah kak irfa, tak perlu lah leceh2 buat bento sbb org bekerja mana smpt..
sitiezahim said…
salam irfa.. rasa kat msia ibu2 bekerja mmg tadek masa nk buat bekal kan.. hehe
Queenie said…
hehehe
mmg boleh panjang senarai alasan hahaha
tp kalau tak dipecahkan ruyung, mana nak dpt sagunya kan, bangun jam 5 pg mmg terasa hidup lebih berkat. Banyak benda boleh dilakukan time tu heheh

anak2 akak mmg bwk bekal hari2, bwk extra sbb ada kawan nak share. Kwn dia ckp, mak dio pomaleh (dosa ek? tp sesekali kena dengar keluhan anak2 tu, sedih jugak bila anak mengharap tp mak takleh diharap) hehehe
kdg mak rajin, anak pulak yg maleh nak menjinjing bento hohoho...mcm2 hal dalam dunia ni...

apapun ikut selesa la....pilih mana yg mudah jer, ya tak?
zana-norzana said…
Anak Zana memang hari-hari bawa bekal siap dengan omaknya sekali........ kalau terlajak bangun tu jawabnya tak adalah bekalan untuk dia orang...... selalu bangun pukul 5 pagi untuk siapkan sarapan dia orang..........
Cho Zila said…
tak payah bento ngat kot... janji bwk bekal...
anak akak ikut mood ... tapi selalu akak tanyaler nak bawak bekal apa ...
baca blog lieya latif harini tunjuk bekal anak dia dan dia kata bulan lepas kot anak dia belanja 3-4 hengetjer..
jimat sesangatkan.... kalau nak jimat ada caranyakan...
Deqna said…
saya memang tiap pagi bangkit seawal 5 pagi, kengkadang tu kalau byk benda nak buat kol 4:30 dah bangun. Gigih lah si ibu di dapur menyiapkan bekalan anak2. Tapi syiok jgk kengkadang tu kalau masak byk dapat lah saya pun bawak bekal sekali... tapi kalau hari2 bawak bekal rasa jemu pulak.. tetap nak gak membeli kat kafe.
Unknown said…
wakaka... aku err... aqil mmg tak bawak bekal sbb kat sekolah sediakan makanan..tapi hari jumaat aku sedaya upaya bangun nak sediakan bekal dia.. tapi kadang aku buat kuih malam2 je..hehe..aku pemalas gak..
Kopiolimauice said…
bukan ank je yg teruja mak2 sekali teruja nk makan bento ;p
Sekolah anak saya ada makan free? Free ke... bulan2 bayar 100++.

Pepagi je la buat bekfast roti canai instant hehe..


Nong andy
Aziela said…
Anak akak tak suka bawa bekal juga, sebab dia rasa tak macho nak usung tupperware ke hulu ke hilir. Melainkan kalau waktu rehat atau lunch, mamanya ni dah tunggu kat kantin sekolah dengan nasi dan lauk pauk...hehehehehe.
:: CIKVIVA :: said…
mesti "kite" nak bawak bekal g umah maklong tapi nak makanan bentuk princes kaler pink pasni...hahhahaha
MOKCIK AZWA said…
Salam Irfa,

Azwa cuma sempat sediakan breakfast jer, itupun kalau sempat. bangun jam 5.30, terus iron baju (kalau belum iron malam sebelumnya) baru gi turun sediakan sarapan ..selalu bawa bekal utk diri sendiri jer, anak2 dgn cik abe jarang nak bawa bekal huhuhu
Jari Manis said…
comei..syg nk makan..tapi bagi budak2 mmg menarik tu
wakgelas said…
memey chomeyy bento tuuu.,ehhHEee
TiranaAduka said…
salam irfa...
memang comel-comel...sayang plak nak makan...
bangsawan nilai said…
alasan wife aku, kalau semua org bawak bekal kesian makcik kantin...tak laku hehehe
Dr K said…
kena bangkit pukul 4am la nak siapkan bento...hahaha
dekdaa said…
Femes ames betui bento skang nih.
4tahun lg apa menda nama lah pulok eheh.
CikPuan Adda said…
Biasa bekas bento byk dijual di Mr DIY dan Daiso. Tak mahal pun. Rambang mata tau.............bukan takat nasi, buat sandwich pon ada hiasan bear, star, love. waima telur rebus pon blh buat macam-macam bentuk. nangis....better siap2 prep mlm kalau nak suh anak bw bekal.
Unknown said…
akak bangun awal pukul 5 kadang tu kalau time baju untuk esok tak bergosok lagi, biasanya tengah minggu hari persekolahan hehe, sbb baju yang bergosok masa weekend, dah habis pakai...ekekek. Biasa mmg sediakan bekal ringkas untuk mereka, duit bekalkan 1.50 je seorang untuk sek pagi, sek agama, seringgit sorang. Air mmg bawa. Penat juga hari2 fikir apa nak bekalkan untuk mereka irfa.
NONIE AZIZ said…
anak aku bawa bekal air je irfa...sebab sebelum ni selalu gak bagi bekal kat nurin pastu tengok asik tak berusik je kuasa maks noks...
norhanita said…
Teringin nak buat bento utk anak. Yang hitam2 tu apa benda ya..
Irfa said…
Norhanita..
ntahlah, google je nih
bukan sndiri punya
hitam tu mgkin rumpai laut @ buah zaitun ;)
Myalycia said…
salam kenal.. sukanya tgk u designkan bento utk anak2.. comell..

Popular posts from this blog

Cara Mudah Kilatkan Perhiasan Perak (Silver) Yang Kusam

eh! tajuk macam skema sangat kan? SALAM JUMAAT untuk semua okey, ni pun citer minggu lepas korang nampak tak? betapa malasnya aku nak apdet blog sejak lepas raya banyak citer nak kongsi, tapi malas nak mengarang, huhu minggu pertama masuk keje lepas raya tu ada jualan murah macam2 barang ada sapa kenal aku mesti tahu yang aku takkan beli benda mahal lagi murah, lagi bagus tak cantik pun jadi cantik disebabkan harganya murah hahaha semua pakat berebut beli antara barang yang menarik hati aku ialah silver bracelet ni tapi barang lama, dah kusam dan tak berkilat kengkawan yang beli kata 'ko beli je, murah sangat nih. nanti beli cecair pencuci silver, kilatlah ni' so aku beli lah 5 set nape tamak sangat ni? sebenarnya aku ada agenda tersembunyi tungguuuuu yang ni antara yang masih berkilat sikit ada 1 set tu takde sapa nak ambik ko tolak kat aku, aku tolak kat ko last2 aku je lah yang ambik   aku ambik sebab nak

Letak Ubat Ulser DiBibir Batal Puasa Tak?

bulan posa ni kan,aku kurang minum air..yelah,dapat minum lepas berbuka je,mana boleh minum waktu siang hari.itupun paksa diri abiskan minum atleast 1 liter sebelum tido.sahur minum lagi.betul ke tidak cara ni aku pun tak pasti..dahlah aku ni selalu kena ulser kat bibir.tu hari yang naik 3 biji dalam mulut tu seminggu lebih jugak baru baik.siksa wooo.. ni pun ada tanda2 nak kena lagi.dia punya penyebab senang je..tengah2 sedap makan,tetiba tergigit bibir..permulaan kat situ la.esoknya dah tumbuh.huhu.bukan aku tak hati-hati tapi kalau nak kena tu tetap jugak kena. so ni aku google masa kena ulser kat bibir tu.lupa nak publish.nak delete sayang la pulak.boleh jadi rujukan masa akan datang. entahlah..aku tak makan @ minum masa tu cuma letak ubat tu je..kalau batal jugak aku ganti la nanti.what 2 do. sumber dari sini Soalan: Batal atau tidak puasa - sapu ubat pada bibir kerana ulcer Assalamualaikum Saya sakit ulcer di tepi bibir dan saya telah letak ubat ditepi bibir saya. Adakah terbatal

Didik Anak Mengikut Umur

artikel ni dapat dari FB apdet lelaju sebab ada orang dah tanya nape x apdet blog, huhu aku sebenarnya kering idea sekarang ni aku punya baru tahap pertama dan tahap ke2 (^_^')