Tuesday, March 27, 2012

Kisah DiSebalik Kejadian Yang Kita Tak Tahu

selalu bila berlaku sesuatu kejadian buruk cth:budak umur 5 tahun diculik semasa ke kedai berdekatan rumah.kita pun mula buat macam-macam ulasan.

'kenapa yang bingai sangat bagi anak umur 5 tahun pegi kedai?maknya buat apa kat umah?bercucuk tanam kat fb ke?'.

gitu la lebih kurang ulasan tanpa nama dari mulut-mulut orang sekeliling.aku pun tak terkecuali.sedangkan aku juga ada ketika penah jugak benarkan anak aku gi kedai walaupun aku monitor dia berjalan dari rumah sampai masuk kedai dan dari kedai aku tunggu dia patah balik kerumah.w,pun aku tengok dari jauh dia berjalan kaki ke kedai apa jaminan yang itu cara yang selamat?takde sapa boleh jamin kan?kalau nak jadi apa-apa semasa dalam perjalanan tu apa aku boleh buat?nauzubillah..mintak jauh anak-anak aku dan anak-anak kita semua yang baca blog aku ni dari malapetaka dan bahaya.

kenapa aku tak pegi kedai sendiri?alasan 'malas nak tukar baju'.boleh?yelah..duk umah takkan aku nak pakai baju kurung selendang belit-belit.ker korang duk rumah pun pakai macam nak gi opis.hehe.sebenarnya sangat mudah untuk kita nak mengulas tentang sesuatu kejadian yang tiada hubung kait dengan kita.cuma rapatkan bibir atas dan bibir bawah..maka terjadilah kata-kata.

macam kisah aku pagi ni.jam 7.15 dah tercongok tepi jalan tunggu member pick up nak gi keje.(gila awal kan?masuk keje jam 8.30 tapi 7.15 dah kuar umah..huhu).lupakan kisah aku tu sebab yang aku nak citer ni pasal lain.aku tunggu kawan tu betul-betul sebelah tadika.dalam jam 7.20 datang sebuah kereta,keluar seorang pompuan dan seorang budak lelaki mungkin umur 5 tahun (tak tahulah kalau umur 6 tahun tapi badannya kecik je).dalam keta masih ada 2 lagi budak mungkin kakak @ abang budak kecik tu.maknya cium pipi dia kiri kanan dan angkat budak itu melalui pagar yang di kunci.owner tadika belum sampai lagi.tadika tu mula jam 8.00 pagi..lepas tu maknya 'bye-bye' kat budak tu dan aku perhati je gelagat budak tu tercongok atas kerusi depan pintu tadika tu.masa tu cuma aku dan dia je..adalah 2,3 biji keta lalu depan tu.budak tu tak lama pun duduk..lepas tu dia mula main buai dan gelongsor.dah namanya budak berapa minit je pun dia buleh duk diam.

hinggalah kawan aku dah ambik aku,belum ada sesiapa yang datang ketadika tersebut.owner pun belum sampai.aku terfikir 'kalau jadi apa-apa kat budak tu sapa yang akan di persalahkan?'.sudah semestinya ibu yang menghantar anak tadi.

sedangkan kita tak tahu apa kisah disebaliknya.

1-mana ayah budak tu?

2-kenapa maknya tak tunggu sampai owner tadika sampai?

tapi kita tak tahu.mungkin juga

1-ayah budak tu keje oversea @ mungkin juga pompuan itu ibu tunggal

2-maknya tak boleh tunggu sebab ada 2 anak lagi yang kena hantar kesekolah.nanti lambat masuk sekolah cikgu ambik nama..anak itu akan malu.

aku tak rasa mak budak tu sengaja nak tinggal anak dia macam tu.tapi dia sangat berani dan bertawakkal je buat camtu.

tengok?sangat mudah kan kalau kita nak buat cerita...........macam sekeping gambar yang dinilai oleh 10 orang,maka dengan sekeping gambar itu kita boleh dapat 10 cerita yang berlainan.

masa dalam keta aku sempat doa moga anak itu,anak-anak aku dan anak-anak kita semua dijauhkan dari manusia durjana yang berniat jahat.

18 comments:

lieynanilaz said...

itu yang kita digalak bersangka baik dan berfikiran positif..kalau dalam hidup ni banyak sangat "tapi dan "kalau" pun tak boleh juga.

kadang-kadang sesuatu perkara itu kalau nak jadi..pasti akan terjadi walau dalam rumah sendiri...huhu.

MOKCIK AZWA said...

Seram memikirkan perkara2 yang boleh terjadi akibat meninggalkan anak kecil seorang diri..so, sebelum apa2 perkara yg tidak diingini berlaku, eloklah kita cuba membendungnya..

tapi azwa setuju dengan Irfa, jgn la kita cepat sangat menghukum orang lain, kena muhasabah diri sendiri dulu.

semoga kita semua dijauhkan daripada kejahatan di dunia dan akhirat..aminnn

dee said...

bagi aku pulak..ye, masing2 ada masalah masing2, tapi apa sslahnya kalau kita lebih berhati2. Insyaallah, kalau berhati2, baru tawakklal dan berdoa, Allah akan sentiasa lindungi kita. apa pun, tak leh nak tawakkal je. bagi aku lah...

Irfa said...

LIENANILAZ..
bersangka baik itu bagus tapi berwaspada itu juga perlu kerana di zaman ini ramai manusia yang bertopengkan ...........
(isi tpt kosong)

KAK AZWA..
itulah maksud saya..mcm2 berita di paper hari ni mengajak kita membuat bermacam spekulasi.sedangkan kita tak tahu apa kisah sebenar disebaliknya.

Irfa said...

DEE-DEE..
masa aku tulis ni aku nak citer psl kisah pagi tadi..tapi bila dah tulis dan baca balik aku pun pelik apa yg aku tulis tu sampai ke tidak pada maksud yang sebenarnya.aku juga kdg2 lalai sbb rasa macam 'eh.takpe.tak jauh.dekat je kedai tu'sedangkan kalau nak berlaku depan pagar rumah pun boleh berlaku.tp aku juga nak cakap kebiasaan kita yang suka membuat ulasan ttg apa yg kita nampak depan mata tp kita tak tahu apa sebaliknya.

ko paham ker?aku pun pening dgn apa yg aku tulis.hehe

mokwo® said...

salam irfa...sebelum kita kata ape2 cuba letakkan diri kita dlm keadaan kelurga yg di timpa musibah tuh..doa mokwo moga meraka di ketemukan degn anak yg hilang tuh....kalau yg di culik tuh anak org Islam...apalah nak jadik dengan agama nya yek!zalim betul si penculik tuh!

Anna said...

Mata menangkap apa yg kita lihat di zahirnya, sedangkan hati dan minda cuba menolak prasangka baik..cuma kalau aku dlm situasi begitu, aku sanggup bwk je anak tu pi round sekolah dan pusing balik antar ke tadika tuk pastikan xde apa2 berlaku..masa skg ni..dgn macam2 hal berlaku, kita patut takut dan sentiasa curiga dan waspada.....bahaya jgn dicari.malang jng di undang.

Irfa said...

Mokwo..
yg paling terkesan pd sy skrg bila baca paper kes budak yg lari rumah ikut pakwe dan buat mcm kena culik tu.sbg ibu saya rasa hati ibunya mesti sgt hancur sekarang ni

Anna..
sepatutnya gitu lah.tak tahulah kenapa si ibu itu begitu yakin tinggal anak tanpa ada sesapa monitor

oren said...

sangat betul..

mcm akak, selalu mmg takleh join aktiviti sosial lps opis hour..bukan taknak, tapi susah..maklumlah..org lain main netball, ada laki tlg jagakan anak..takpon, nuseri buleh dan sanggup jaga..tapi mcm nuseri bebudak nih, takat kul 6 tu pon, tinggai akak owner sorang2 jek..kita pon kesian kat dia sbb dia ada keluarga, ada anak2 yg perlu dijaga jugak..so, have to give and take..

sbb tu kalo org sekeliling cakap byk, akak malas cakap..kalo depa duk dlm kasut kita, baru depa tau..

Irfa said...

KAK OREN..
huhu sedih lak baca komen akak ni.
takpelah kak,korban la sikit masa sementara anak2 tgh membesar ni.dah berdikari nanti lainlah caranya pulak.dah namanya ibu ni..dari saat tahu kita peknen sampailah pejam mata siang malam duk risaukan anak..

Angah said...

Aku kalau cerita pasal bebudak ni cepat sebak. Setuju ngan ko jangan cepat menghukum, cuma kita sebagai mak bapak ni kena la ambil iktibar atas banyak benda yang dah jadi. Sekelip mata je kalau nak berlaku kan.

Kengkadang aku rasa mcm aku mengongkong anak pun ada tapi mampu ke atu hadap kalau jadi apa2 kat derang? orang keliling cuma boleh kata kesian je..

Jadi seboleh mungkin kita elak la apa yang boleh dielak untuk keselamatan anak2.

aNIe said...

Assalamualaikum ... Irfa... tulah masa org bercerita ttg kisah Dirang ke kedai kerana maknya leka bermain FB... akak rasa marah benar ... bukan pada mak Dirang...tapi pada media yang mengatur ayat2 yg membuat orang marah pada Mak Dirang...sedangkan kita tak tau cerita sebenar....

Segala yang terjadi adalah takdir ALLAH... dan segala yg terjadi sebelum tu adalah penyebabnya saja...

Akak selalu terfikir... kita ada anak... dan kalau kita asyik nak mengata orang... nanti jika ALLAH turunkan ujian itu pada kita ....Nauzubillah... minta dijauhkan...

Zareda Norman said...

kita usaha yg terbaik tapi kalau benda nak jadi juga, bukamlah kudrat kita lagi. Tapi suruh budak lima tahun ke kedai tanpa pengawasan bukanlah usaha terbaik tu.. Itu mmg sengaja nak cari hal so bila masyakarakt judge situasi tu kita pun x blh salahkan masyarakat 100%.

bersangka baik dan doa yg baik baik sajalah... Insyaallah

Arena said...

Kadang2 they have no choice. Mungkin ada yang sempoi sangat. Mungkin ada yang takde pilihan. Who are we to judge? Kita amek iktibar jek supaya tak berlaku to us and our family instead of sesedap rasa je nak cakap apa2 kan.

gerhana luka said...

memang senang kita nak bagi komen bila perkara2 cam tu berlaku sebab bagi komen tu tak kena bayar cuba kena bayar semua pakat2 zip mulut heee...
kita pun buat silap camtu sebenarnya cuma kita kadang2 tak sedar sebab perkara yg buruk2 belum kena kat kita so renung2kanlah

lienda said...

kalau bolehlah kan,nak tinggalkan anak kat tadika tu tunggulah sekejap sampai cikgu datang,jangan di biaqkan anak tu terkontang kanting sorang diri kat situ,bahaya...macam macam boleh jadi zaman sekarang nie,kes anak anak dari baby hinggalah dewasa dah berleluasa sejak menjak nie...

Cik Ina Do Do Cheng said...

sebagai ibubapa kita tak boleh fikir positive je kena ada negative sikit kena sentiasa berhati-hati, bahaya ada dimana-mana ye dak .

Anonymous said...

kita sbg ibu bekerja mmg terpaksa buat mcm tu... akak pun sama, antar wani ke pra sekolah cikgu tak buka kelas lagi walaupun masa tu dah pukul 7.15am... waktu sekolah pukul 7.20am... klu akak antar pukul 7.05am waktu sekarang kan gelap, cikgu takde lagi & murid lain pun tak sampai lagi, dia pun takut nak duduk sorang2... akak nak antar masyitah lagi, sebab sekolah tak sama, terpaksa gak tinggal... tawakal je la & berdoa semoga dia selamat serta dilindungi Allah... dah takde pilihan lain, transport pun cuma 1, tempat yang nak dituju banyak, terpaksa la buat macam tu gak...