Skip to main content

Rindunya Pada 'Mok'

cuti memang best.tapi yang tak bestnya bila masuk keje selepas bercuti itu.huhu.sampai hari ni keje masih belum setel.aku punya penyakit tak boleh blah ni,bila keje banyak lagilah rasa nak post entri.boleh?

tadi aku call ma kat kampung,tanya pasal nenek.aku kini ada 1 nenek je(belah mak).nenek belah ayah dah meninggal tahun lepas.atok pun semua dah takde.aku sangat rapat dengan nenek belah mak yang aku panggil 'mok'.sekarang nenek dah tak sihat sangat.



aku rasa mok makin tak sihat selepas 'kehilangan 2 lelaki kesayangannya ' 4 tahun yang lalu.mula-mula mok kehilangan anak bongsunya yang ku panggil 'poksu' pada bulan November 2008.4 bulan selepas itu pada April 2009 'tok' pula menyusul.sejak itu mok selalu tak sihat.sakit-sakit badan tu biasalah bagi orang tua macam mok.tapi yang paling aku sedih dan airmata cepat je nak meleleh bila mok selalu menyebut tentang arwah poksu dan tok.

yang paling buat aku sedih bila ma cakap,mok dah mula 'lupa-lupa' orang keliling.sebelum ni okey je.semalam mok boleh tanya tentang tok dan poksu.mok tanya 'bila diorang meninggal.kenapa tak cakap kat dia diorang meninggal'.mok juga duk ulang cakap nak balik rumah lama (sekarang mok duduk rumah adik lelaki mak aku..memang buat bilik khas untuk mok yang cukup selesa) tapi mok duk sebut nak balik rumah lama.katanya tok dan poksu panggil suh balik.

masa menaip ni pun aku dah rasa sebak sangat.tadi call pakcik yang duduk sama ngan mok pun,dia citer benda sama.katanya mok duk ulang cakap 'kenapa tak bagitau poksu meninggal.kuburnya kat mana?'YaAllah..kalau dekat-dekat aku dah drive balik.setiap kali ada berita pasal sedara mara sakit kat kampung,inilah perkara yang merisaukan aku.bukan dekat perjalanan aku nak balik kampung.

mok adalah insan kesayangan aku masa kecik.waktu umur sebelum masuk darjah 1,banyak masa aku dihabiskan bersama mok.cucu sulung,pompuan pulak tu..memang dah semua maklum aku kesayangan mok.w,pun dah kawen dan ada anak-anak..sesekali balik kampung aku akan tido dengan mok..penah mok halau aku suh tido dalam bilik katanya 'pegi tido dalam bilik nun.tak baik biar laki tido sorang'.aku cakap 'abang tak kisah pun.bukan selalu nak tido dengan mok'.bila aku berdegil barulah mok diam.aku akan peluk mok dari belakang dan picit badan mok.sambil baring mok akan pesan macam-macam.selalunya bab agama,bab solat,bab baca Qur'an..alam kubur dan juga alam akhirat.walaupun dah ulang kali aku dengar benda yang sama sejak aku kecil tapi aku suka dengar..aku diam je bila dengar mok bercerita walaupun benda yang sama.mok selalu cakap 'kalau boleh nak mati senang.tak sakit lama-lama.tak nak susahkan anak cucu yang duk jauh balik tengok dia sakit.biarlah mati sebelum jemu orang menjaga'

YaAllah..aku mintak sangat kalau umur mok tak panjang..bagilah aku peluang jumpa mok sebelum mok tutup mata.aku ingin berbakti 'memandikan' mok kali terakhir.tu je aku mintak.

maaf..entri ni agak emo :(

Comments

cheqna said…
putaran kehidupan gitulah..kita seksok seksok camana nasibnya ni.....
insyaallah moga Allah bagi MOK kesihatan yang baik....
ISh...jgnlah emo beb. T aku pun emo teringat Tok Ki aku kat kmpg tu...

Chill ok?
Hanis Azla said…
sebab akak baca entry ni.. bercerita ttg org2 yg kita sayang mmg kita akan selalu emo..
Mulan said…
teringat pulak kat atok & tok kat kuantan..
mummY daniSha said…
sebak bula bace..sebab baru melawat pakcik sakit td....semoga ALLAH beri kesembuhan pada MOK irfa dan pakcik sy..amin..
Acik Erna said…
dik..memang jauh nak balik kampung kan.masa pi machang..setiap kali nampak nama tempat dan kampung manik urai..teringat..kaka ada disitu.
Ann Ishak said…
rindu mok dekat arwah agaknya tu, semoga nenek sihat selepas ni ye
gerhana luka said…
begitu la bila usia dah lanjut, teringat jugak saya pada aruah mok asben yang meninggal awal tahun ari tu bertahun2 menghidapi nyanyuk yang dia ingat cuma kisah2 lama jer benda yang baru berlaku walau baru sejam dua dia tak ingat. kengkadang orang2 yang dah lama tak ada pun dia kata masih ada. Kalau rindu jenguk2 la nenek tu ya bila cuti.

Popular posts from this blog

Letak Ubat Ulser DiBibir Batal Puasa Tak?

bulan posa ni kan,aku kurang minum air..yelah,dapat minum lepas berbuka je,mana boleh minum waktu siang hari.itupun paksa diri abiskan minum atleast 1 liter sebelum tido.sahur minum lagi.betul ke tidak cara ni aku pun tak pasti..dahlah aku ni selalu kena ulser kat bibir.tu hari yang naik 3 biji dalam mulut tu seminggu lebih jugak baru baik.siksa wooo.. ni pun ada tanda2 nak kena lagi.dia punya penyebab senang je..tengah2 sedap makan,tetiba tergigit bibir..permulaan kat situ la.esoknya dah tumbuh.huhu.bukan aku tak hati-hati tapi kalau nak kena tu tetap jugak kena. so ni aku google masa kena ulser kat bibir tu.lupa nak publish.nak delete sayang la pulak.boleh jadi rujukan masa akan datang. entahlah..aku tak makan @ minum masa tu cuma letak ubat tu je..kalau batal jugak aku ganti la nanti.what 2 do. sumber dari sini Soalan: Batal atau tidak puasa - sapu ubat pada bibir kerana ulcer Assalamualaikum Saya sakit ulcer di tepi bibir dan saya telah letak ubat ditepi bibir saya. Adakah terbatal

Cara Mudah Kilatkan Perhiasan Perak (Silver) Yang Kusam

eh! tajuk macam skema sangat kan? SALAM JUMAAT untuk semua okey, ni pun citer minggu lepas korang nampak tak? betapa malasnya aku nak apdet blog sejak lepas raya banyak citer nak kongsi, tapi malas nak mengarang, huhu minggu pertama masuk keje lepas raya tu ada jualan murah macam2 barang ada sapa kenal aku mesti tahu yang aku takkan beli benda mahal lagi murah, lagi bagus tak cantik pun jadi cantik disebabkan harganya murah hahaha semua pakat berebut beli antara barang yang menarik hati aku ialah silver bracelet ni tapi barang lama, dah kusam dan tak berkilat kengkawan yang beli kata 'ko beli je, murah sangat nih. nanti beli cecair pencuci silver, kilatlah ni' so aku beli lah 5 set nape tamak sangat ni? sebenarnya aku ada agenda tersembunyi tungguuuuu yang ni antara yang masih berkilat sikit ada 1 set tu takde sapa nak ambik ko tolak kat aku, aku tolak kat ko last2 aku je lah yang ambik   aku ambik sebab nak

Didik Anak Mengikut Umur

artikel ni dapat dari FB apdet lelaju sebab ada orang dah tanya nape x apdet blog, huhu aku sebenarnya kering idea sekarang ni aku punya baru tahap pertama dan tahap ke2 (^_^')