Monday, June 18, 2012

Jerebu Datang Lagi

Sabtu lepas kami ke Cheras tapi bukan ke umah MIL..kami ke umah SIL area dekat Bdr Tun Razak jugaklah.MIL ada sana dan suh kami datang je umah SIL sebab katanya SIL ada masak kari kepala ikan..so kami tengah free teruslah zassssssss ke sana.

sepanjang perjalanan ke sana nampak berkabus dan mendung je.aku ingat hari nak hujan.tapi bila on radio,katanya jerebu melanda negara kita.ni mesti jiran sebelah bakar sampah.paling teruk area Lembah Kelang.patutla pagi tu aku yang dah mendobi 2 mesin kain dengan harapan panaslah hendaknya masa nak menyidai.tapi sampai jam 10.00 pagi matahari tak jugak muncul.ingatkan nak hujan..rupanya mendung kerana jerebu.

rasanya hampir tiap tahun kita menghadapi masalah sebegini.dalam keadaan jerebu macam ni kena jaga kesihatan.banyakkan minum air.sikenit dah kena dulu..'mie.ate akit' katanya.bila belek,matanya bertahi kaler hijau dan badannya sudah sedikit panas.angin kejap aku bila nak lap buang tahi mata dia ngamuk tak bagi.bawak ke klinik,kata doktor 'u mungkin tak tahu dia demam sebab kalau u rasa dahi dia dengan tangan..tak rasa panas sangat tapi badan dia panas dalam.badan kurang air.sebab tu mata dia bertahi'.balik tu dibekalkan dengan seplastik ubat.sejak dah besar ni susah sikit nak makan ubat.abis semua orang kena ambik bahagian pegang dia untuk bagi makan ubat.

tapi bila hari ke2 (ahad tu) aku dapat cara baru untuk bagi dia makan ubat'adik.jom makan vitamin'.dia ingat scoot emulsion so laju je datang kat aku.hulur je syringe (betul ke ejaan ni?) dia nganga mulut dan lepas je telan ubat tu aku dan abam semua tepuk tangan dan cakap ngan dia 'wah!adik good la.adik pandai'.sengih2 dia kena puji.

sib baik pagi ni mata dia dah okey..takde dah tahi mata bertempek membuatkan bulu mata dia mengeras macam pakai bulu mata pelesu.hehe



model of the year,katanya

10 comments:

Rai said...

haha..chick sungguh gambar si kenit..siap dgn gaya tangann

kena rajin bagi mandi..lepas tu bagi minum air lebih sikit..panas dalam lagi bahaya sbb kadang2 kita tak perasan diorang demam..

HeNRieTTa JoSe said...

salam perkenalan....kat cni pown jerebu truk....smpai skank...tdik nek 3rd floor...lgsg xnmpak pape...

fieda said...

kat umah kak fieda ni jerebu gak..tak nmpk ape..mcm idup dlm asap jer..

NenetPenne (NP) said...

kat Kuala selangor pun berjerebu.....

Nieda said...

tua ni nanti....meh mkn vitamin heheh

Nieda said...

Petua ke tua...minta maaf salah eja.

Aidah said...

Memang Irfa. Dah jerebu balik. Lemas tau. Sebab walau jerebu, cuaca pun sangat panas. Berlengas badan. Akak paling risau anak2 yang mmg menghidap athma. Mintak Allah lindungilah anak2 akak.

diera_nadiera ulalaaa~ said...

diera doakan supaya akak dan keluarga di lindungi oleh ALLAH sentiasa :) amiinn

Nida said...

Kadang2 bila memikirkan 10 tahun akan datang... risau dibuatnya. Sekarang ni isu jerebu, akan datang ntah bencana apa pula yg akan datang.. Na'zubillah

Acik Erna said...

Dik dulu pun pernah jadi kan.