Friday, June 22, 2012

Rezeki Setiap Orang Itu Tak Sama

masa baca blog seorang kawan yang aku kenal sejak memula buka blog tahun 2006, aku terfikir tentang sesuatu..betapa mahalnya dan banyaknya RM$$ yang dikeluarkan untuk mendapatkan seorang anak bagi yang susah nak dapat.

TAPI..pada masa yang sama

-ada orang yang 'sangat mudah' mengandung,bersalin dan membuangnya tanpa rasa bersalah.

-ada orang yang terpaksa pakai dan makan ubat untuk elak dari mengandung

-ada yang 'takut untuk bersama' sedangkan hati menggebu2 ingin bersama tapi dalam masa yang sama takut akan uwek-uwek tanpa di rancang.

sesungguhnya..rezki Allah itu ada dalam berbagai bentuk.ada dalam bentuk harta yang melimpah ruah sampai tak abis makan 7 keturunan,ada yang berbentuk kesihatan dan ada yang berbentuk anak berderet sampai lupa nama anak-anaknya.

sungguh besar kuasa Allah.aku sangat kagum dengan pasangan yang sentiasa berkasih sayang sesama mereka walaupun tanpa kehadiran cahayamata.bukan kasih semata-mata kerana ada ANAK walaupun ramai yang kata 'anak itu pengikat kasih sayang suami isteri' tapi ada juga kes anak-anak yang menjadi racun dalam hidup ibubapanya.

petik kata GadisBunga dalam blognya yang bertajuk LAIN ORANG LAIN REZKINYA,LAIN ORANG LAIN UJIANNYA..

'SEBAB REZKI DAN UJIAN ITU KEDUA-DUANYA ADA HIKMAH.ALLAH SAYANG PADA KITA'

tq pada semua orang yang singgah sini dan menceriakan hari-hari ku :)

15 comments:

mummY daniSha said...

sgt setuju...kagum dgn kenalan sy..lepas 12 taun baru dpt anak...tp suami die tetap setia...loving kapel =)

gadisbunga said...

betul...anak juga adalah rezeki, yang datangnya membawa rezeki juga.

tapi kalau yg lahir luar nikah tu macam mana eh? rezeki juga kah? atau ujian? atau balasan kelalaian?

kakcik said...

Kasih Allah tak pernah jauh dari kita, lebih2 lagi bila kita tahu mensyukuri apa yang telah diberikanNya. :)

pok amai-amai said...

Bermakne, aku sentiasa ceriakan ko lah ni eh?

=p

NenetPenne (NP) said...

bab anak tu, i tak ada anak pun i happy jugak..
happy dgn cara i lah
so betul lah apa yang dikata rezeki setiap orang tu tak sama
ada kurang sini, lebih kat sana..
mcm tu lah... apa2 pun bersyukur..jangan jadi mcm orang tu, tak bersyukur pastu menyesal 44 kali... oopssss..heee

Rai said...

ko baca dak sms akuuu...ko ni buat tajuk entry cam ada kena mengena je kan...

Irfa said...

RAI..
mana ada sms ko?tak de pun

kena mengena ngan ko?
part mana yang kena?cer citer sikit

Irfa said...

NET..
tu lah pasal..bahagia itu pilihan kita sendiri
kalau hati kita pilih bahagia..org buat apa pun kat kita..
hati kita tetap bahagia sbb hati tu milik kita

siapakah yg menyesal itu?
hehe..ai know.

Irfa said...

FARA..
ye tepat sekali jawapanmu itu.
nak hadiah?
lain tahun yer..

Irfa said...

KAK CIK..
setuju
cam kata upin ipin ..'betul betu betul'

Irfa said...

GB..
susah nak jawab tu
bagus gak pertama kalu buat terus peknen.
kalau tak mesti dia akan terus melakukan benda yang sama tanpa rasa bersalah.percayalah..jika panjang umurnya,dia akan menyesal kerana telah melakukan perkara tersebut

Irfa said...

MUMMY DANISHA..
tahniah
bukan senang nak dapat pasangan yang begitu setia
saya pun ada kawan yg nasib yg sama
selepas berdua selama 12 tahun dan kini mendapat anak selang setahun
rezki mereka

anaa said...

pernah dengar mana tah, bahagia itu bila tenang, bersyukur dan bersabar saat mendapat rahmat dan musibah.. huhu.. dapat rahmat boleh bertenang, bila timpa musibah, aduhhh.. kalut sihh..

Sweetie said...

"ada orang yang 'sangat mudah' mengandung,bersalin dan membuangnya tanpa rasa bersalah" betul kata hang Irfa. Ni kejadian yang selalu jadi pada pasangan yang tak 'halal'. Kalau dah jadi halal, berhempas pulaslah, habis2 dapatlah sorang.

Zareda Norman said...

Things happen with the reasons. Allah tak akan jadikan sesuatu perkara sia sia. Mesti ada hikmahnya.

Rezeki ni berbagai bentuk.. Macam macam..