Tuesday, July 16, 2013

Ramadhan 7: Ayam Upin Ipin


bila bulan puasa, ada pulak anak-anak  yang belajar puasa
mesti kita akan bertanya 
'berbuka nanti nak air apa? nak makan lauk apa?'
kalau mampu masak, kalau tak cukup masa beli je
teringat masa kecik dedulu, air sampai 3 jenis
air tebu, air bandung, air jagung
3 anak yang puasa masa tu, so 3 selera kena penuhi 

sahur hari sebelum, si abam dah order menu berbuka semalam
'nanti berbuka abam nak ayam upin ipin'

tara
ini ler ayam upin ipin

'drumstick' aka 'peha ayam' yang di goreng


gambar dari sini

dah ready depan pinggan sejak jam 7.10 minit
ayam upin ipin dah menunggu 

so, semalam berbukalah abam dengan riang gembira
nasi dan ayam upin ipin

(^_^)

# call kakak, katanya  'kakak berbuka dengan nasi ayam, atok beli kan'
rindunya kat kakak
belum sempat lagi nak balik kampung berbuka dengan kakak  


39 comments:

Nieda ramly said...

macam mana dpt nama upin ipin ni?

Acik Erna said...

la..itu ke ayam upin ipin..abam..abam..adik ajaa pun makan ayam upin ipin jugak la ye

Aisy Nasiha said...

ayam upin ipin, mmg sama dgn taste naim..

redha jelah maknya sediakan ayam tiap tiap hari utk support anakanda yang berpuasa ye.... tapi macam ni senang juga kerja kita kan? takpayah nak tumis bagai... goreng je...kalau beli pun pastinya ok rasa berbanding yang gulai tu..

faraherda.razalan said...

Upin Ipin ni mmg mampu mempengaruhi anak2 la....

Irfa said...

NIEDA..
dlm katun upin ipin kan selalu duk ulang tayang diorang makan ayam
siap anak kecik sy tahu nak eja A.Y.A.M = AYAM
hehe, kalau nak suh makan nasi cakap je 'meh makan nasi, lauk ayam ipin ipin' laju je makan

Irfa said...

KAK ERNA..
nama ayam upin ipin ni dapat dari si kenit tu ler
so abam pun ngikut sekali ;)

Irfa said...

AISY NASIHA..
ada baiknya katun upin ipin ni
ajar solat,ajar posa, ajar makan nasi pun iye :)
tp menu ayam goreng pun senang keje kita
betul tu, kalau beli pun tak rugi, tetap juga rasa ayam
cuma kena pandai pilih,sbb kalau x pandai goreng bahagian peha ni selalunya tak masak
kalau masih merah ada darah, mmg masuk tong sampah le jawabnya

Irfa said...

FARA..
mmg pun
tapi 10 kali lebih baik tgk upin ipin ni dr katun Hagemaru dan Sin Chan tu
wpun aku sikit tak berkenan bab guna bahasa 'aku'
kena pantau jugak sbb aku mmg tak ajar anak2 bahasakan diri sebagai 'aku' @ engkau'
semalam si kenit cakap 'engkau' nak je aku cubit mulut keciknya tu

:: Cik Viva :: said...

kakak makan sedap tau...maklumla cucu kesayangan...hehehe

Irfa said...

CV..
tulah pasal, ntah2 hari gi pasar ramadhan
abam jugak x merasa, kalau ada pun kena tunggu mcheq bawakkan :)

Nurhayati Mohd said...

anak2 sy pun suka dgn ayam upin ipin ni.. kadang2 sampai berebut..hee

Irfa said...

WELCOME NURHAYATI..
terkejut tgk nama,sebijik nama kawan lama masa skolah menengah
takpe,goreng je janji makan
asalkan tak membazir :)

Kakzakie said...

Abam dapat ayam upin ipin tapi kakak jauh dapat juga yg dia nak dari atok
Hati ibu mana tak rindu dgn anak dik.. kakak faham sangat.

aizamia3 said...

sekarang ni kena beli lebih part peha ayam sebab tak cukup.. dulu anak dua ok lagi.. sekarang dah tiga.. hehehe.. ;)

NenetPenne (NP) said...

senang hati mak, anak makan tu jer...

4feet8 said...

ayam upin ipin..
ingatkan kfc ada kuarkan produk ayam upin ipin. rupanya peha ayam upin ipin.. hehe

ina ku said...

anak kite pulak klu tengok ayam goreng mesti senyum2 buat aksi muka upin ipin "...emhhhh....ayam goreeeennngggg", hehehe...

:: Mrs.Eady :: said...

simple je mkn.. :)

paridah said...

upin upin pun jd mangsa nk paksa si kecik2 kat rumah ni makan ayam...maklum tiap hari mengadap upin upin kat ipad....

Cik Eka said...

EKa pun selalu tgok sepupu kecik, nak makan ayam upin ipin je. hehehe

Cida de' Nuanza said...

nak jugak ayam upin ipin...hihihihi

kayyana said...

ayam upin ipin? sebab upin ipin makan peha je kan.. tak makan bahagian lain.. tu yg namanye ayam upin ipin eyh..

shark said...

Haha..
Hebat pnangan upin ipin ni..
Mmg laku peha ayam pasni

happyichigo♥ said...

Hihi ingt kn ayam upin dan ipin mcm ne lah resepinya.. Rupanya gelaran anak kak irfa yg sukakan paha ayam..kiutnye

~ yus ~ said...

hehe, ayam upin ipin ya. Ni ayam yang tok dalang bagi seketul tu ya....kikiki.

Irfa said...

KAK ZAKIE..
sedih sikit sebab belum sempat berbuka dgn kakak
tapi dah tahu kakak mesti dapat makan best
atok dan nenek tunaikan je apa yang dia mintak ;)

Irfa said...

AIZAMIA..
tulah pasal,s ekor ayam ada 2 peha je
tp kalau ke mydin mart,ada jual bahagian peha je :)

Irfa said...

KAK NET..
hahaha, mmg senang betul kejenya
buh garam kunyit dan goreng je

Irfa said...

4feet8..
upin ipin ada restoren kan?
boleh cadangkan kat nama tu utk menu diorang

Irfa said...

InaKu..
samalah, kalau si adik tu siap eja A.Y.AM dan buat aksi upin ipin lagi ;)

Irfa said...

Mrs Eady..
Alhamdulillah, setakat ni tak memilih makan

Irfa said...

CIK EKA..
upin ipin mmg idola budak2 ;)
mak2 pun suka jugak melayan

Irfa said...

SHARK..
ye, kalau dada ayam ramai tak suka
pdhal itu yang bagus,tak banyak lemak

Irfa said...

Cida..
boleh boleh boleh :)
(baca dgn intonasi upin ipin)

Irfa said...

KAYYANA..
ye betul, upin ipin cuma makan bahagian peha je
sekarang bahagian peha jadi rebutan
tapi umie suka tongkeng ayam.hahaha

Irfa said...

Dira HappyIchigo..
hihi, resepinya pun ada
ayam di lumur garam dan kunyit
kalau rajin letak serbuk kari dan celup tepung
itu kalau rajin la, malas sgt beli je

Irfa said...

KAK YUS..
akak pun minat jugak ke?
sy sampai dah kenal watak tok dalang
mana tidak .. duk layan itu je hari2
ulangan pun x jemu duk ngadap

||aLeaSaRa|| said...

hahaha samalah dengan anak kak lea yang kecil tu.disebutnya drumstick ni ayam upin ipin ngeee...selamat berpuasa sis...plan masak apa berbuka nanti he3..

~::PermatA::~ said...

Umar & Muaz pon suka drumstik. Tapi diorang panggil ayam KFC.