Tuesday, July 16, 2013

Ramadhan 7: Ayam Upin Ipin


bila bulan puasa, ada pulak anak-anak  yang belajar puasa
mesti kita akan bertanya 
'berbuka nanti nak air apa? nak makan lauk apa?'
kalau mampu masak, kalau tak cukup masa beli je
teringat masa kecik dedulu, air sampai 3 jenis
air tebu, air bandung, air jagung
3 anak yang puasa masa tu, so 3 selera kena penuhi 

sahur hari sebelum, si abam dah order menu berbuka semalam
'nanti berbuka abam nak ayam upin ipin'

tara
ini ler ayam upin ipin

'drumstick' aka 'peha ayam' yang di goreng


gambar dari sini

dah ready depan pinggan sejak jam 7.10 minit
ayam upin ipin dah menunggu 

so, semalam berbukalah abam dengan riang gembira
nasi dan ayam upin ipin

(^_^)

# call kakak, katanya  'kakak berbuka dengan nasi ayam, atok beli kan'
rindunya kat kakak
belum sempat lagi nak balik kampung berbuka dengan kakak  


39 comments:

  1. macam mana dpt nama upin ipin ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. NIEDA..
      dlm katun upin ipin kan selalu duk ulang tayang diorang makan ayam
      siap anak kecik sy tahu nak eja A.Y.A.M = AYAM
      hehe, kalau nak suh makan nasi cakap je 'meh makan nasi, lauk ayam ipin ipin' laju je makan

      Delete
  2. la..itu ke ayam upin ipin..abam..abam..adik ajaa pun makan ayam upin ipin jugak la ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAK ERNA..
      nama ayam upin ipin ni dapat dari si kenit tu ler
      so abam pun ngikut sekali ;)

      Delete
  3. ayam upin ipin, mmg sama dgn taste naim..

    redha jelah maknya sediakan ayam tiap tiap hari utk support anakanda yang berpuasa ye.... tapi macam ni senang juga kerja kita kan? takpayah nak tumis bagai... goreng je...kalau beli pun pastinya ok rasa berbanding yang gulai tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. AISY NASIHA..
      ada baiknya katun upin ipin ni
      ajar solat,ajar posa, ajar makan nasi pun iye :)
      tp menu ayam goreng pun senang keje kita
      betul tu, kalau beli pun tak rugi, tetap juga rasa ayam
      cuma kena pandai pilih,sbb kalau x pandai goreng bahagian peha ni selalunya tak masak
      kalau masih merah ada darah, mmg masuk tong sampah le jawabnya

      Delete
  4. Upin Ipin ni mmg mampu mempengaruhi anak2 la....

    ReplyDelete
    Replies
    1. FARA..
      mmg pun
      tapi 10 kali lebih baik tgk upin ipin ni dr katun Hagemaru dan Sin Chan tu
      wpun aku sikit tak berkenan bab guna bahasa 'aku'
      kena pantau jugak sbb aku mmg tak ajar anak2 bahasakan diri sebagai 'aku' @ engkau'
      semalam si kenit cakap 'engkau' nak je aku cubit mulut keciknya tu

      Delete
  5. kakak makan sedap tau...maklumla cucu kesayangan...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. CV..
      tulah pasal, ntah2 hari gi pasar ramadhan
      abam jugak x merasa, kalau ada pun kena tunggu mcheq bawakkan :)

      Delete
  6. anak2 sy pun suka dgn ayam upin ipin ni.. kadang2 sampai berebut..hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. WELCOME NURHAYATI..
      terkejut tgk nama,sebijik nama kawan lama masa skolah menengah
      takpe,goreng je janji makan
      asalkan tak membazir :)

      Delete
  7. Abam dapat ayam upin ipin tapi kakak jauh dapat juga yg dia nak dari atok
    Hati ibu mana tak rindu dgn anak dik.. kakak faham sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAK ZAKIE..
      sedih sikit sebab belum sempat berbuka dgn kakak
      tapi dah tahu kakak mesti dapat makan best
      atok dan nenek tunaikan je apa yang dia mintak ;)

      Delete
  8. sekarang ni kena beli lebih part peha ayam sebab tak cukup.. dulu anak dua ok lagi.. sekarang dah tiga.. hehehe.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. AIZAMIA..
      tulah pasal,s ekor ayam ada 2 peha je
      tp kalau ke mydin mart,ada jual bahagian peha je :)

      Delete
  9. senang hati mak, anak makan tu jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAK NET..
      hahaha, mmg senang betul kejenya
      buh garam kunyit dan goreng je

      Delete
  10. ayam upin ipin..
    ingatkan kfc ada kuarkan produk ayam upin ipin. rupanya peha ayam upin ipin.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. 4feet8..
      upin ipin ada restoren kan?
      boleh cadangkan kat nama tu utk menu diorang

      Delete
  11. anak kite pulak klu tengok ayam goreng mesti senyum2 buat aksi muka upin ipin "...emhhhh....ayam goreeeennngggg", hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. InaKu..
      samalah, kalau si adik tu siap eja A.Y.AM dan buat aksi upin ipin lagi ;)

      Delete
  12. Replies
    1. Mrs Eady..
      Alhamdulillah, setakat ni tak memilih makan

      Delete
  13. upin upin pun jd mangsa nk paksa si kecik2 kat rumah ni makan ayam...maklum tiap hari mengadap upin upin kat ipad....

    ReplyDelete
  14. EKa pun selalu tgok sepupu kecik, nak makan ayam upin ipin je. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. CIK EKA..
      upin ipin mmg idola budak2 ;)
      mak2 pun suka jugak melayan

      Delete
  15. nak jugak ayam upin ipin...hihihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cida..
      boleh boleh boleh :)
      (baca dgn intonasi upin ipin)

      Delete
  16. ayam upin ipin? sebab upin ipin makan peha je kan.. tak makan bahagian lain.. tu yg namanye ayam upin ipin eyh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAYYANA..
      ye betul, upin ipin cuma makan bahagian peha je
      sekarang bahagian peha jadi rebutan
      tapi umie suka tongkeng ayam.hahaha

      Delete
  17. Haha..
    Hebat pnangan upin ipin ni..
    Mmg laku peha ayam pasni

    ReplyDelete
    Replies
    1. SHARK..
      ye, kalau dada ayam ramai tak suka
      pdhal itu yang bagus,tak banyak lemak

      Delete
  18. Hihi ingt kn ayam upin dan ipin mcm ne lah resepinya.. Rupanya gelaran anak kak irfa yg sukakan paha ayam..kiutnye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dira HappyIchigo..
      hihi, resepinya pun ada
      ayam di lumur garam dan kunyit
      kalau rajin letak serbuk kari dan celup tepung
      itu kalau rajin la, malas sgt beli je

      Delete
  19. hehe, ayam upin ipin ya. Ni ayam yang tok dalang bagi seketul tu ya....kikiki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAK YUS..
      akak pun minat jugak ke?
      sy sampai dah kenal watak tok dalang
      mana tidak .. duk layan itu je hari2
      ulangan pun x jemu duk ngadap

      Delete
  20. hahaha samalah dengan anak kak lea yang kecil tu.disebutnya drumstick ni ayam upin ipin ngeee...selamat berpuasa sis...plan masak apa berbuka nanti he3..

    ReplyDelete
  21. Umar & Muaz pon suka drumstik. Tapi diorang panggil ayam KFC.

    ReplyDelete

komen jangan tak komen
lagi panjang komen..lagiiiiiiiiiiiiiiii saya suka
tq ;)