Skip to main content

Ramadhan 7: Ayam Upin Ipin


bila bulan puasa, ada pulak anak-anak  yang belajar puasa
mesti kita akan bertanya 
'berbuka nanti nak air apa? nak makan lauk apa?'
kalau mampu masak, kalau tak cukup masa beli je
teringat masa kecik dedulu, air sampai 3 jenis
air tebu, air bandung, air jagung
3 anak yang puasa masa tu, so 3 selera kena penuhi 

sahur hari sebelum, si abam dah order menu berbuka semalam
'nanti berbuka abam nak ayam upin ipin'

tara
ini ler ayam upin ipin

'drumstick' aka 'peha ayam' yang di goreng


gambar dari sini

dah ready depan pinggan sejak jam 7.10 minit
ayam upin ipin dah menunggu 

so, semalam berbukalah abam dengan riang gembira
nasi dan ayam upin ipin

(^_^)

# call kakak, katanya  'kakak berbuka dengan nasi ayam, atok beli kan'
rindunya kat kakak
belum sempat lagi nak balik kampung berbuka dengan kakak  


Comments

Nieda Ramly said…
macam mana dpt nama upin ipin ni?
Acik Erna said…
la..itu ke ayam upin ipin..abam..abam..adik ajaa pun makan ayam upin ipin jugak la ye
Aisy Nasiha said…
ayam upin ipin, mmg sama dgn taste naim..

redha jelah maknya sediakan ayam tiap tiap hari utk support anakanda yang berpuasa ye.... tapi macam ni senang juga kerja kita kan? takpayah nak tumis bagai... goreng je...kalau beli pun pastinya ok rasa berbanding yang gulai tu..
Upin Ipin ni mmg mampu mempengaruhi anak2 la....
Irfa said…
NIEDA..
dlm katun upin ipin kan selalu duk ulang tayang diorang makan ayam
siap anak kecik sy tahu nak eja A.Y.A.M = AYAM
hehe, kalau nak suh makan nasi cakap je 'meh makan nasi, lauk ayam ipin ipin' laju je makan
Irfa said…
KAK ERNA..
nama ayam upin ipin ni dapat dari si kenit tu ler
so abam pun ngikut sekali ;)
Irfa said…
AISY NASIHA..
ada baiknya katun upin ipin ni
ajar solat,ajar posa, ajar makan nasi pun iye :)
tp menu ayam goreng pun senang keje kita
betul tu, kalau beli pun tak rugi, tetap juga rasa ayam
cuma kena pandai pilih,sbb kalau x pandai goreng bahagian peha ni selalunya tak masak
kalau masih merah ada darah, mmg masuk tong sampah le jawabnya
Irfa said…
FARA..
mmg pun
tapi 10 kali lebih baik tgk upin ipin ni dr katun Hagemaru dan Sin Chan tu
wpun aku sikit tak berkenan bab guna bahasa 'aku'
kena pantau jugak sbb aku mmg tak ajar anak2 bahasakan diri sebagai 'aku' @ engkau'
semalam si kenit cakap 'engkau' nak je aku cubit mulut keciknya tu
:: CIKVIVA :: said…
kakak makan sedap tau...maklumla cucu kesayangan...hehehe
Irfa said…
CV..
tulah pasal, ntah2 hari gi pasar ramadhan
abam jugak x merasa, kalau ada pun kena tunggu mcheq bawakkan :)
Unknown said…
anak2 sy pun suka dgn ayam upin ipin ni.. kadang2 sampai berebut..hee
Irfa said…
WELCOME NURHAYATI..
terkejut tgk nama,sebijik nama kawan lama masa skolah menengah
takpe,goreng je janji makan
asalkan tak membazir :)
Kakzakie Purvit said…
Abam dapat ayam upin ipin tapi kakak jauh dapat juga yg dia nak dari atok
Hati ibu mana tak rindu dgn anak dik.. kakak faham sangat.
aizamia3 said…
sekarang ni kena beli lebih part peha ayam sebab tak cukup.. dulu anak dua ok lagi.. sekarang dah tiga.. hehehe.. ;)
NenetPenne (NP) said…
senang hati mak, anak makan tu jer...
4feet8 said…
ayam upin ipin..
ingatkan kfc ada kuarkan produk ayam upin ipin. rupanya peha ayam upin ipin.. hehe
Ina Mohamed said…
anak kite pulak klu tengok ayam goreng mesti senyum2 buat aksi muka upin ipin "...emhhhh....ayam goreeeennngggg", hehehe...
paridah said…
upin upin pun jd mangsa nk paksa si kecik2 kat rumah ni makan ayam...maklum tiap hari mengadap upin upin kat ipad....
Puan Eka said…
EKa pun selalu tgok sepupu kecik, nak makan ayam upin ipin je. hehehe
Cida de' Nuanza said…
nak jugak ayam upin ipin...hihihihi
kayyana said…
ayam upin ipin? sebab upin ipin makan peha je kan.. tak makan bahagian lain.. tu yg namanye ayam upin ipin eyh..
Unknown said…
Haha..
Hebat pnangan upin ipin ni..
Mmg laku peha ayam pasni
happyichigo♥ said…
Hihi ingt kn ayam upin dan ipin mcm ne lah resepinya.. Rupanya gelaran anak kak irfa yg sukakan paha ayam..kiutnye
Unknown said…
hehe, ayam upin ipin ya. Ni ayam yang tok dalang bagi seketul tu ya....kikiki.
Irfa said…
KAK ZAKIE..
sedih sikit sebab belum sempat berbuka dgn kakak
tapi dah tahu kakak mesti dapat makan best
atok dan nenek tunaikan je apa yang dia mintak ;)
Irfa said…
AIZAMIA..
tulah pasal,s ekor ayam ada 2 peha je
tp kalau ke mydin mart,ada jual bahagian peha je :)
Irfa said…
KAK NET..
hahaha, mmg senang betul kejenya
buh garam kunyit dan goreng je
Irfa said…
4feet8..
upin ipin ada restoren kan?
boleh cadangkan kat nama tu utk menu diorang
Irfa said…
InaKu..
samalah, kalau si adik tu siap eja A.Y.AM dan buat aksi upin ipin lagi ;)
Irfa said…
Mrs Eady..
Alhamdulillah, setakat ni tak memilih makan
Irfa said…
CIK EKA..
upin ipin mmg idola budak2 ;)
mak2 pun suka jugak melayan
Irfa said…
SHARK..
ye, kalau dada ayam ramai tak suka
pdhal itu yang bagus,tak banyak lemak
Irfa said…
Cida..
boleh boleh boleh :)
(baca dgn intonasi upin ipin)
Irfa said…
KAYYANA..
ye betul, upin ipin cuma makan bahagian peha je
sekarang bahagian peha jadi rebutan
tapi umie suka tongkeng ayam.hahaha
Irfa said…
Dira HappyIchigo..
hihi, resepinya pun ada
ayam di lumur garam dan kunyit
kalau rajin letak serbuk kari dan celup tepung
itu kalau rajin la, malas sgt beli je
Irfa said…
KAK YUS..
akak pun minat jugak ke?
sy sampai dah kenal watak tok dalang
mana tidak .. duk layan itu je hari2
ulangan pun x jemu duk ngadap
||aLeaSaRa|| said…
hahaha samalah dengan anak kak lea yang kecil tu.disebutnya drumstick ni ayam upin ipin ngeee...selamat berpuasa sis...plan masak apa berbuka nanti he3..
~::PermatA::~ said…
Umar & Muaz pon suka drumstik. Tapi diorang panggil ayam KFC.

Popular posts from this blog

Cara Mudah Kilatkan Perhiasan Perak (Silver) Yang Kusam

eh! tajuk macam skema sangat kan? SALAM JUMAAT untuk semua okey, ni pun citer minggu lepas korang nampak tak? betapa malasnya aku nak apdet blog sejak lepas raya banyak citer nak kongsi, tapi malas nak mengarang, huhu minggu pertama masuk keje lepas raya tu ada jualan murah macam2 barang ada sapa kenal aku mesti tahu yang aku takkan beli benda mahal lagi murah, lagi bagus tak cantik pun jadi cantik disebabkan harganya murah hahaha semua pakat berebut beli antara barang yang menarik hati aku ialah silver bracelet ni tapi barang lama, dah kusam dan tak berkilat kengkawan yang beli kata 'ko beli je, murah sangat nih. nanti beli cecair pencuci silver, kilatlah ni' so aku beli lah 5 set nape tamak sangat ni? sebenarnya aku ada agenda tersembunyi tungguuuuu yang ni antara yang masih berkilat sikit ada 1 set tu takde sapa nak ambik ko tolak kat aku, aku tolak kat ko last2 aku je lah yang ambik   aku ambik sebab nak

Letak Ubat Ulser DiBibir Batal Puasa Tak?

bulan posa ni kan,aku kurang minum air..yelah,dapat minum lepas berbuka je,mana boleh minum waktu siang hari.itupun paksa diri abiskan minum atleast 1 liter sebelum tido.sahur minum lagi.betul ke tidak cara ni aku pun tak pasti..dahlah aku ni selalu kena ulser kat bibir.tu hari yang naik 3 biji dalam mulut tu seminggu lebih jugak baru baik.siksa wooo.. ni pun ada tanda2 nak kena lagi.dia punya penyebab senang je..tengah2 sedap makan,tetiba tergigit bibir..permulaan kat situ la.esoknya dah tumbuh.huhu.bukan aku tak hati-hati tapi kalau nak kena tu tetap jugak kena. so ni aku google masa kena ulser kat bibir tu.lupa nak publish.nak delete sayang la pulak.boleh jadi rujukan masa akan datang. entahlah..aku tak makan @ minum masa tu cuma letak ubat tu je..kalau batal jugak aku ganti la nanti.what 2 do. sumber dari sini Soalan: Batal atau tidak puasa - sapu ubat pada bibir kerana ulcer Assalamualaikum Saya sakit ulcer di tepi bibir dan saya telah letak ubat ditepi bibir saya. Adakah terbatal

Didik Anak Mengikut Umur

artikel ni dapat dari FB apdet lelaju sebab ada orang dah tanya nape x apdet blog, huhu aku sebenarnya kering idea sekarang ni aku punya baru tahap pertama dan tahap ke2 (^_^')