Wednesday, August 24, 2016

Pertama Kali: Masak Sambal Hitam Belimbing

Kebetulan kawan tunjuk buah belimbing kat pokok mak dia yang merimbun. Jadi aku cakap nak lah sikit, teringin nak makan gulai asam rebus ikan kembung letak belimbing. Lepas lah keinginan semalam dapat makan walaupun tak sesedap air tangan mak.

Baki belimbing banyak lagi, kebetulan sebiji periuk hitam legam sebab terlupa tengah rebus kentang untuk baby. Terus datang idea nak buat Sambal Hitam Belimbing yang katanya sangat tersohor dari Pahang itu.

Dipendekkan cerita, sesi merebus belimbing pun berlaku. Dari setengah periuk belimbing, yang terhasil cuma seciput. Kalau gini baik beli jelah kalau nak makan, haha


Bahan2 yang diperlukan macam biasa kita buat sambal ikan bilis cili api tu jugak. Cuma ditambah dengan belimbing yang telah direbus hingga hitam tu je. Aku tengok ada versi buh kicap tapi kawan kata, Pahang punya resepi ori tak buh kicap. Tapi aku letak kicap sikit sebab nak bagi dia nampak hitam, haha.

Taraaaaaaaaa
sedap jugak rasanya ditekak aku
tak memasal makan nasi pepagi, huhu


saya suka apa saja jenis sambal
awak?
suka tak?

4 comments:

  1. nampak sedapp tuuuhhh.... heheheh...

    ReplyDelete
  2. kenapa kita yang telan air liurrr..huwaaa...

    ReplyDelete
  3. Suka.. Suka semua sambal..!!! Kalo dekat dah pi bawak mangkuk kecik nak mintak sikit hehee..

    ReplyDelete
  4. Derang rebus dlm tin susu, tu sbb jd hitam. Mak mertua org melaka pun buat tapi aku minta dia rebus dlm periuk je. Walau x hitam tapi rasa lebih selamat. Aku syak warna hitam tu hasil tindakbalas asid belimbing, garam dan lapisan dalam tin tu....

    ReplyDelete

komen jangan tak komen
lagi panjang komen..lagiiiiiiiiiiiiiiii saya suka
tq ;)