Skip to main content

Tips Bercuti Ke Langkawi, Tanah Kelahiran Mahsuri

Hai semua............. ada orang singgah sini tak?

Rindu blog, baru ada masa nak Log In, tapi masih belum ada masa yang betul-betul lapang nak bercerita, sambil jenguk entri-entri lama, terutama yang cuti-cuti. Aduh....  terasa lamanya tak pergi bercuti bersama family. Maksud aku, cuti-cuti yang naik kapal terbang, kalau yang dekat-dekat naik kereta tu adalah, hihi

Tiba-tiba terbaca post lama yang Cuti-Cuti Ke Langkawi Tahun 2012 (ini kali yang ke berapa ke Langkawi pun dah lupa) selepas tu pun ada lagi Trip ke Langkawi, Tahun 2016 kalau tak silap. Itu adalah trip pertama bersama Baby Aisha. Kami ke Langkawi masa tu khas untuk makan-makan je, Omie teringin nak makan Laksa tepi lapangan terbang tu, hihi

ehsan Google

Dataran Helang (Gambar dari Google)

Laksa Power tepi lapangan terbang






Actually, tak pernah bosan pun ke Langkawi walaupun ada yang cakap, pusing-pusing pun situ juga. Bagi aku okey je walaupun dah banyak kali pergi tempat sama, suka makanannya, pantai nya, suasana nya.

Okey, here's the first Tip untuk mereka yang baru first time nak Bercuti ke Pulau Langkawi

Korang boleh pilih sama ada nak naik flight terus mendarat ke Lapangan Terbang Langkawi sama ada dari Klia @ Klia2 (memandangkan aku stay kat Nilai, memang naik flight adalah pilihan utama kami). Tapi kalau tak nak naik flight, boleh juga naik Feri sama ada dari Kuala Kedah @ Kuala Perlis.

Di Langkawi, korang boleh search dan book tempat untuk stay at the https://www.traveloka.com/en-my/ situ korang boleh pilih mana-mana hotel mengikut bajet korang. Nak pilih hotel tepi pantai ke, dekat pekan ke, dekat dengan tempat shopping ke, ikut selera korang. Booking awal-awal lebih baik kalau korang pergi musim Cuti Sekolah, kang tak memasal ada yang bercuti kena tidur masjid, hihi

Okey, dah pun sampai Langkawi. Soalan yang paling kerap di tanya, apa yang best di Langkawi?

Nak pergi mana dulu?

Nak buat apa?

Nak tengok apa?

Kalau tanya aku, pastinya aku akan cari makan dulu, baru jalan-jalan, haha. Wajib makan ialah Laksa Ikan Sekoq dan Rojak, lokasi nya tepi pantai bersebelahan dengan landasan kapal terbang tu. Lepas tu baru lah jalan-jalan.

Antara aktiviti yang boleh di pilih ialah jalan-jalan tepi pantai, terdapat pantai yang bersih dan cantik untuk di nikmati di sepanjang Pantai Chenang. Dan juga bermacam aktiviti sukan air seperti Jet Ski, Banana Boat dan Parasailing untuk yang berani dan suka kan aktiviti lasak, kalau berani-berani takut macam aku, korang boleh bina istana pasir tepi pantai jelah, haha.

Cuma nya kat sini agak crowded terutama musim Cuti Sekolah. Sepanjang jalan ada terdapat servis sewa basikal dan scooter, boleh pilih mana-mana mode of transportation yang sesuai untuk pusing pulau.

Kalau tak suka tempat crowded, nak kan privacy, korang boleh usha the awesome Datai Langkawi. Tempat ini agak jauh dari kepadatan manusia, dan sangat sesuai untuk pasangan berbulan madu. Pantai kat sini lebih sunyi dan paling best,ada cruise untuk korang explore the shimmering and captivating Andaman coastline. Tak lupa juga disini ada Golf Course. Yang gian pukul bola masa cuti, memang sesuai sangat ke sini. Tapi kalau bajet kurang, jangan cuba-cuba check in kat sini ye

Satu lagi, yang tak gayat boleh cuba naik Cable Car kat Gunung Machincang. Memang best, dah 2 kali ke Langkawi naik ni, ada satu kali tak dapat naik sebab cuaca tak mengizin kan. Dari bawah untuk naik ke atas lebih kurang 15 minit dalam Cable Car. Kat atas nanti boleh cabar diri dengan menyeberangi Sky Bridge yang merupakan jambatan transparent menghubungkan puncak-puncak gunung tersebut. Disebabkan queue untuk tiket Cable Car selalunya panjang dan bagi yang kurang sabar untuk berbaris, korang boleh beli pakej yang include the entrance to the Sky Dome and the Sky Rex untuk jimat kan masa dan bajet. So next time tak payah beratur lagi kalau teringin nak kesana

Ihsan Google

Ihsan Google

Orang kata, rugi kalau datang Langkawi tapi tak melawat ke Kilim Geoforest Park. Disini korang boleh naik bot untuk melawat ke gua batu kapur, fish farms dan berpeluang melihat sendiri bermacam spesis ikan yang unik dan jarang ditemui di tempat lain. Petugas disini juga sangat infomative dan  friendly. Selain tu boleh tengok beberapa spesis burung helang yang terbang rendah untuk menangkap ikan. Sesuai bawa anak-anak mengenal alam semulajadi, melihat gua batu kapur dan hutan paya bakau. Kat bandar asyik tengok hutan batu je kan, haha. Trip ni mengambil masa lebih kurang 1 hingga ke 2 jam bergantung pada pakej yang di pilih.

Untuk kaum ibu, tak sah kalau tak ke Haji Ismail Group dan Idaman Suri untuk cuci mata melihat pinggan mangkuk, walaupun dah bersusun pinggan mangkuk dalam almari kat rumah tu. Tak dapat beli, cuci mata pun terapi katanya, hihi

Syurga Kaum Wanita, hihi



Ada lagi beberapa tempat yang menarik untuk dilawati seperti UnderwaterWorld Langkawi, Makam Mahsuri, Muzium 3D, Telaga Tujuh, Dataran Lang dan lain-lain tempat. Kalau nak cerita kan semua, mau ber episod baru habis ni

Masa kesana kami tinggal di Century Langkasuka Resort, kawasan hotel nya tenang, pantai nya cantik. Anak-anak sampai tak nak balik, hihi





So, here the last tips. Nak lagi senang, korang boleh download Apps Traveloka secara percuma dan terus search Cheapest Hotels in Langkawi untuk harga yang lebih murah kat situ, there's no hidden charge. Apa harga yang korang lihat, itu lah yang korang perlu bayar. Mudah kan?

Bye Bye Langkawi, ada umur datang lagi

Okey lah... sekian perkongsian tentang Langkawi, see you when i see you, hah gitu :)


Comments

SIQAHIQA said…
Last Siqah pergi Langkawi lima tahun lepas kot. Itu pun sebab kawan kahwin, pergi bercuti belum lagi. Teringin nak ke Langkawi cuma nak kena sediakan duit banyak sikit. Hihi.

Menarik dengar Datai Langkawi. Siqah google nanti :D
Irfa said…
Hai Siqah...
Bercuti memang best, kalau bercuti tanpa berkira2 nak keluar duit lagi best kan, hihi
Cik Ash said…
Tak pernah lagi g langkawi bila baca pengalaman akak kena rancang2 betul kalau nak pergi langkawi ni
happyichigo♥ said…
Assalamualaikum kak😊
Saya pun tak pernah jemu ke Langkawi.

Popular posts from this blog

Cara Mudah Kilatkan Perhiasan Perak (Silver) Yang Kusam

eh! tajuk macam skema sangat kan? SALAM JUMAAT untuk semua okey, ni pun citer minggu lepas korang nampak tak? betapa malasnya aku nak apdet blog sejak lepas raya banyak citer nak kongsi, tapi malas nak mengarang, huhu minggu pertama masuk keje lepas raya tu ada jualan murah macam2 barang ada sapa kenal aku mesti tahu yang aku takkan beli benda mahal lagi murah, lagi bagus tak cantik pun jadi cantik disebabkan harganya murah hahaha semua pakat berebut beli antara barang yang menarik hati aku ialah silver bracelet ni tapi barang lama, dah kusam dan tak berkilat kengkawan yang beli kata 'ko beli je, murah sangat nih. nanti beli cecair pencuci silver, kilatlah ni' so aku beli lah 5 set nape tamak sangat ni? sebenarnya aku ada agenda tersembunyi tungguuuuu yang ni antara yang masih berkilat sikit ada 1 set tu takde sapa nak ambik ko tolak kat aku, aku tolak kat ko last2 aku je lah yang ambik   aku ambik sebab nak

Letak Ubat Ulser DiBibir Batal Puasa Tak?

bulan posa ni kan,aku kurang minum air..yelah,dapat minum lepas berbuka je,mana boleh minum waktu siang hari.itupun paksa diri abiskan minum atleast 1 liter sebelum tido.sahur minum lagi.betul ke tidak cara ni aku pun tak pasti..dahlah aku ni selalu kena ulser kat bibir.tu hari yang naik 3 biji dalam mulut tu seminggu lebih jugak baru baik.siksa wooo.. ni pun ada tanda2 nak kena lagi.dia punya penyebab senang je..tengah2 sedap makan,tetiba tergigit bibir..permulaan kat situ la.esoknya dah tumbuh.huhu.bukan aku tak hati-hati tapi kalau nak kena tu tetap jugak kena. so ni aku google masa kena ulser kat bibir tu.lupa nak publish.nak delete sayang la pulak.boleh jadi rujukan masa akan datang. entahlah..aku tak makan @ minum masa tu cuma letak ubat tu je..kalau batal jugak aku ganti la nanti.what 2 do. sumber dari sini Soalan: Batal atau tidak puasa - sapu ubat pada bibir kerana ulcer Assalamualaikum Saya sakit ulcer di tepi bibir dan saya telah letak ubat ditepi bibir saya. Adakah terbatal

Didik Anak Mengikut Umur

artikel ni dapat dari FB apdet lelaju sebab ada orang dah tanya nape x apdet blog, huhu aku sebenarnya kering idea sekarang ni aku punya baru tahap pertama dan tahap ke2 (^_^')