Tuesday, April 30, 2013

Sketsa Di Sebuah Restoren

Semalam..balik keje member singgah ambik anak2 dia di nursery..rupanya anak kecik dia (dah darjah5) demam panas..so kami ke klinik sebelum balik ke rumah..aku tumpang dia,so aku pun ikutlah sekali.Takde masalah bagi aku sebab masih awal waktu tu..baru kul 6.00 petang.Sementara member tunggu giliran,aku menemankan anak sulung member makan kat restoren sebelah.

Depan meja kami,ada seorang ibu muda tengah melayan anak2nya makan..riuh dengan suara dia dan anak-anaknya.3 orang anaknya semua lelaki..umur anak2 pun macam rapat je,mungkin beza setahun dua je antara mereka.

Si abang..badan 'sihat' tengah makan bihun..yang sorang lagi pun tengah makan juga..suap sendiri.si ibu suap adiknya makan..sambil suap mulut sendiri.Aku ni sejak jadi mak-mak ni suka sangat tengok gelagat budak-budak.Nak pulak kalau budak comel,kulit putih dan gebu..mesti aku pandang 2kali.Dulu..masa zaman remaja,aku tak suka budak sangat (adik sendiri pun ada 5 orang).

Dengar si abang menjerit 'letak balik..abang kata letak balik.abang kedekut tahu tak..letak balik sini' rupa-rupanya si abang marah sebab si ibu ambik sikit bihun dia letak dlm pinggan adiknya.Agaknya dia risau makanan dia habis tu pasal dia cakap 'abang kedekut'..comel sangat pemilihan ayat tu.

Aku pandang muka ibunya yang malu-malu.Dia senyum,aku pun senyumlah.Alahai anak..kadang2 ayat yang keluar dari mulutnya adalah tak dijangka.Mesti mak dia malu tapi mana boleh tutup mulut yang sedang petah berkata-kata tu.

Tak lama kendian..member dan anaknya yang demam join..tengah order makan.Datanglah anak meja sebelah tu..yang no 2.dia tanya 'auntie...dia kenapa?' tunjuk kat anak kawan yang terlentok kat meja sebab demam.Aku jawab 'dia demam..dah abis makan?' dia menjawab 'kita dah abis makan.kita ada kereta baru,itu keta baru kita..mahal' sambil jari comel tunjuk keta di luar restoren..kami gelak dan mak dia pandang sambil cakap 'adoi abang oi..malu la.meh la sini.jangan kacau orang'

Aku bertegur sapa dengan mak dia 'senang la ye..semua dah siap makan..balik rumah dah boleh rehat' dijawab oleh si ibu 'memang pun.tak larat sangat balik dah penat.ayahnya pulak keje'..aku nengok pun dah penat..3 anak lelaki yang sedang membesar paham2 jelah.Rupanya anak dia yang besar tu kembar.aku ingatkan beza setahun sorang..rupanya kembar yang baru berumur 5 tahun,si adik baru 2 tahun.

Terus teringat sorang kenalan yang anak2nya semua lelaki.Masa anak2 kecik,dia malu nak ajak orang datang rumah sebab rumahnya tak macam rumah orang lain.Kerusi kena letak atas meja atas meja makan kalau tidak memang ada yang jatuh sebab memanjat.Frame gambar pun pernah dikait oleh anak2nya dengan penyapu.hehe

Tapi orang kata 'anak2 aktif ni bila besar cerdik budaknya'.. semua kenangan 'nakal'nya semasa kecil mesti akan jadi bahan cerita ibubapa dan sedara mara bila mereka besar nanti.Kenangan aku dan pokok koko jadi bahan gelak kalau berkumpul dengan sedara mara di Pahang..malu betul aku kalau diorang buka cerita silam itu.Aku penah cerita kat blog tapi lupa entri yang mana...

Apa kenangan nakal korang yang membuat korang malu/senyum sendiri..tak malu sila kongsi cerita ;)

6 comments:

Rai Ourkizuna said...

haha..kadang2 aku suka jugak jadi pemerhati anak2 orang kat kedai makan. tapi kadang kami jadi perhatian jugak.. maklumlah. dah tiga anak. masing2 aktif semacam. habis je makan nak menjelajah pulak.

ada sekali, masa aku tak lalu makan nasik masa pregnant, aqil tanya ayah dia.. "ayah takde duit ke nak beli nasik" hahaha.. adess..

Kakcik said...

Kakcik ada 4 anak lelaki, dan walaupun semua dah besar, kakcik tetap penat sampai kini...

JunAina said...

Masa kecik penatnya lain, bila besar penat lain pulak datang penat memikio.

:: Cik Viva :: said...

masa kecik saya baik...tak nakal pun..cume suka melalak je...muahaha

Yong Is My Name said...

Betul2.. cik Yong suka tengok gelagat anak2 nie.
kekdg suka kekdg geram juga kalau dah over bila makpak buat deek jea..

ps: ayat mulut budak sekarang bukan kita yang ajar..entah mana dia org cekup?

Mimi Azirah said...

Ank ank kecik biasela mcm2 ragam