Skip to main content

Sketsa Di Sebuah Restoren

Semalam..balik keje member singgah ambik anak2 dia di nursery..rupanya anak kecik dia (dah darjah5) demam panas..so kami ke klinik sebelum balik ke rumah..aku tumpang dia,so aku pun ikutlah sekali.Takde masalah bagi aku sebab masih awal waktu tu..baru kul 6.00 petang.Sementara member tunggu giliran,aku menemankan anak sulung member makan kat restoren sebelah.

Depan meja kami,ada seorang ibu muda tengah melayan anak2nya makan..riuh dengan suara dia dan anak-anaknya.3 orang anaknya semua lelaki..umur anak2 pun macam rapat je,mungkin beza setahun dua je antara mereka.

Si abang..badan 'sihat' tengah makan bihun..yang sorang lagi pun tengah makan juga..suap sendiri.si ibu suap adiknya makan..sambil suap mulut sendiri.Aku ni sejak jadi mak-mak ni suka sangat tengok gelagat budak-budak.Nak pulak kalau budak comel,kulit putih dan gebu..mesti aku pandang 2kali.Dulu..masa zaman remaja,aku tak suka budak sangat (adik sendiri pun ada 5 orang).

Dengar si abang menjerit 'letak balik..abang kata letak balik.abang kedekut tahu tak..letak balik sini' rupa-rupanya si abang marah sebab si ibu ambik sikit bihun dia letak dlm pinggan adiknya.Agaknya dia risau makanan dia habis tu pasal dia cakap 'abang kedekut'..comel sangat pemilihan ayat tu.

Aku pandang muka ibunya yang malu-malu.Dia senyum,aku pun senyumlah.Alahai anak..kadang2 ayat yang keluar dari mulutnya adalah tak dijangka.Mesti mak dia malu tapi mana boleh tutup mulut yang sedang petah berkata-kata tu.

Tak lama kendian..member dan anaknya yang demam join..tengah order makan.Datanglah anak meja sebelah tu..yang no 2.dia tanya 'auntie...dia kenapa?' tunjuk kat anak kawan yang terlentok kat meja sebab demam.Aku jawab 'dia demam..dah abis makan?' dia menjawab 'kita dah abis makan.kita ada kereta baru,itu keta baru kita..mahal' sambil jari comel tunjuk keta di luar restoren..kami gelak dan mak dia pandang sambil cakap 'adoi abang oi..malu la.meh la sini.jangan kacau orang'

Aku bertegur sapa dengan mak dia 'senang la ye..semua dah siap makan..balik rumah dah boleh rehat' dijawab oleh si ibu 'memang pun.tak larat sangat balik dah penat.ayahnya pulak keje'..aku nengok pun dah penat..3 anak lelaki yang sedang membesar paham2 jelah.Rupanya anak dia yang besar tu kembar.aku ingatkan beza setahun sorang..rupanya kembar yang baru berumur 5 tahun,si adik baru 2 tahun.

Terus teringat sorang kenalan yang anak2nya semua lelaki.Masa anak2 kecik,dia malu nak ajak orang datang rumah sebab rumahnya tak macam rumah orang lain.Kerusi kena letak atas meja atas meja makan kalau tidak memang ada yang jatuh sebab memanjat.Frame gambar pun pernah dikait oleh anak2nya dengan penyapu.hehe

Tapi orang kata 'anak2 aktif ni bila besar cerdik budaknya'.. semua kenangan 'nakal'nya semasa kecil mesti akan jadi bahan cerita ibubapa dan sedara mara bila mereka besar nanti.Kenangan aku dan pokok koko jadi bahan gelak kalau berkumpul dengan sedara mara di Pahang..malu betul aku kalau diorang buka cerita silam itu.Aku penah cerita kat blog tapi lupa entri yang mana...

Apa kenangan nakal korang yang membuat korang malu/senyum sendiri..tak malu sila kongsi cerita ;)

Comments

Unknown said…
haha..kadang2 aku suka jugak jadi pemerhati anak2 orang kat kedai makan. tapi kadang kami jadi perhatian jugak.. maklumlah. dah tiga anak. masing2 aktif semacam. habis je makan nak menjelajah pulak.

ada sekali, masa aku tak lalu makan nasik masa pregnant, aqil tanya ayah dia.. "ayah takde duit ke nak beli nasik" hahaha.. adess..
Kakcik Seroja said…
Kakcik ada 4 anak lelaki, dan walaupun semua dah besar, kakcik tetap penat sampai kini...
JunAina said…
Masa kecik penatnya lain, bila besar penat lain pulak datang penat memikio.

:: CIKVIVA :: said…
masa kecik saya baik...tak nakal pun..cume suka melalak je...muahaha
Yong Is My Name said…
Betul2.. cik Yong suka tengok gelagat anak2 nie.
kekdg suka kekdg geram juga kalau dah over bila makpak buat deek jea..

ps: ayat mulut budak sekarang bukan kita yang ajar..entah mana dia org cekup?
Mimie said…
Ank ank kecik biasela mcm2 ragam

Popular posts from this blog

Cara Mudah Kilatkan Perhiasan Perak (Silver) Yang Kusam

eh! tajuk macam skema sangat kan? SALAM JUMAAT untuk semua okey, ni pun citer minggu lepas korang nampak tak? betapa malasnya aku nak apdet blog sejak lepas raya banyak citer nak kongsi, tapi malas nak mengarang, huhu minggu pertama masuk keje lepas raya tu ada jualan murah macam2 barang ada sapa kenal aku mesti tahu yang aku takkan beli benda mahal lagi murah, lagi bagus tak cantik pun jadi cantik disebabkan harganya murah hahaha semua pakat berebut beli antara barang yang menarik hati aku ialah silver bracelet ni tapi barang lama, dah kusam dan tak berkilat kengkawan yang beli kata 'ko beli je, murah sangat nih. nanti beli cecair pencuci silver, kilatlah ni' so aku beli lah 5 set nape tamak sangat ni? sebenarnya aku ada agenda tersembunyi tungguuuuu yang ni antara yang masih berkilat sikit ada 1 set tu takde sapa nak ambik ko tolak kat aku, aku tolak kat ko last2 aku je lah yang ambik   aku ambik sebab nak

Letak Ubat Ulser DiBibir Batal Puasa Tak?

bulan posa ni kan,aku kurang minum air..yelah,dapat minum lepas berbuka je,mana boleh minum waktu siang hari.itupun paksa diri abiskan minum atleast 1 liter sebelum tido.sahur minum lagi.betul ke tidak cara ni aku pun tak pasti..dahlah aku ni selalu kena ulser kat bibir.tu hari yang naik 3 biji dalam mulut tu seminggu lebih jugak baru baik.siksa wooo.. ni pun ada tanda2 nak kena lagi.dia punya penyebab senang je..tengah2 sedap makan,tetiba tergigit bibir..permulaan kat situ la.esoknya dah tumbuh.huhu.bukan aku tak hati-hati tapi kalau nak kena tu tetap jugak kena. so ni aku google masa kena ulser kat bibir tu.lupa nak publish.nak delete sayang la pulak.boleh jadi rujukan masa akan datang. entahlah..aku tak makan @ minum masa tu cuma letak ubat tu je..kalau batal jugak aku ganti la nanti.what 2 do. sumber dari sini Soalan: Batal atau tidak puasa - sapu ubat pada bibir kerana ulcer Assalamualaikum Saya sakit ulcer di tepi bibir dan saya telah letak ubat ditepi bibir saya. Adakah terbatal

Didik Anak Mengikut Umur

artikel ni dapat dari FB apdet lelaju sebab ada orang dah tanya nape x apdet blog, huhu aku sebenarnya kering idea sekarang ni aku punya baru tahap pertama dan tahap ke2 (^_^')