Tuesday, July 16, 2013

Pepatah Tentang Lubuk dan Ikan

sebenarnya adik lelaki aku yang bagi pepatah ni
senyum sensorang bila aku baca msge dia di we-chat
sebabnya aku pun tak pernah dengar
ker penah dengar tapi dah lupa, huhu 

gini pepatahnya
dalam loghat negeri kelahiran aku le

'ike demo ambik, lubok jange tanyo'
(ikan korang boleh ambik, tapi lubuk mana aku dapat jangan di tanya)

maksudnya:
kalau ada orang jual barang, kita mesti tertanya2 
'mana dia dapat barang ni ye?
barang cantik rega murah
kalau aku tahu mana dia beli
baik aku je yang pergi cari sendiri kat mana tempatnya'

gitu le lebih kurang
best kan pepatah tu, hihi

# idea nak tulis benda ni datang tetiba 
sebab ada perkara yang berlaku secara kebetulan

18 comments:

  1. erm.. tak pernah lagi dengar pepatah ni.. huhuhuuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAYYANA..
      xde dlm kamus peribahasa dewan bahasa dan pustaka ;)

      Delete
  2. hmm... mendalam gak maknanya tu. Pandai adik mu cipta pepatah ye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. HONEY..
      kan? mendalam sangat maknanya
      peribahasa org tua-tua

      Delete
  3. Replies
    1. ASYIFA..
      hehe. mcm lirik lagu tu ke?
      # sedalam mana cintamu...#

      Delete
  4. ini mesti kes taksir wi ore potong line. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAK ZA..
      yelah, ada orang taknak share lubuk mana dia dpt
      sbb bukan senang dia nak jumpa lubuk tu
      sekali senang2 je org nak caras
      so kita pun kenalah paham
      tp ada org x kisah pun..rezki memasing

      Delete
  5. nanti boleh la masukkan dalam kamus pepatah ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. NICK..
      hahaha, kamus peribahasa klate ;)
      xdok jual tpt lain, kat klate je ada

      Delete
  6. pandailah adik irfa buat pepatah...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAK YUS..
      dia pun dgr dr orang lain jugak ;)

      Delete
  7. hehe..tak pernah dengar pepatah mcm tu

    tp kalau ditanya,kita tak nak bgtau..nanti dikata nak untung sorg2 pulak...kedekut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAK KAMSIAH..
      mmg ada org yg gitu
      tp ada jugak yg baik hati, sebab katanya 'rezki masing2, aku pun bukan jual tempat sama ngan ko, jadi x kisahlah..rezki masing2 kan'

      Delete
  8. Kakak sukalah pulak dgn pepatah adik Irfa ni..

    ReplyDelete
  9. Replies
    1. RAI..
      kan?
      tapi aku ni takdelah pandai nak berahsia mana pun

      Delete

komen jangan tak komen
lagi panjang komen..lagiiiiiiiiiiiiiiii saya suka
tq ;)