Tuesday, July 16, 2013

Pepatah Tentang Lubuk dan Ikan

sebenarnya adik lelaki aku yang bagi pepatah ni
senyum sensorang bila aku baca msge dia di we-chat
sebabnya aku pun tak pernah dengar
ker penah dengar tapi dah lupa, huhu 

gini pepatahnya
dalam loghat negeri kelahiran aku le

'ike demo ambik, lubok jange tanyo'
(ikan korang boleh ambik, tapi lubuk mana aku dapat jangan di tanya)

maksudnya:
kalau ada orang jual barang, kita mesti tertanya2 
'mana dia dapat barang ni ye?
barang cantik rega murah
kalau aku tahu mana dia beli
baik aku je yang pergi cari sendiri kat mana tempatnya'

gitu le lebih kurang
best kan pepatah tu, hihi

# idea nak tulis benda ni datang tetiba 
sebab ada perkara yang berlaku secara kebetulan

18 comments:

kayyana said...

erm.. tak pernah lagi dengar pepatah ni.. huhuhuuh

Nur Honey said...

hmm... mendalam gak maknanya tu. Pandai adik mu cipta pepatah ye :)

Asyifa Mustaffa said...

perggghhh...mendalam...!

Rumah Kuning said...

ini mesti kes taksir wi ore potong line. hehehe

Nick Nashram said...

nanti boleh la masukkan dalam kamus pepatah ni :)

Irfa said...

KAK ZA..
yelah, ada orang taknak share lubuk mana dia dpt
sbb bukan senang dia nak jumpa lubuk tu
sekali senang2 je org nak caras
so kita pun kenalah paham
tp ada org x kisah pun..rezki memasing

Irfa said...

NICK..
hahaha, kamus peribahasa klate ;)
xdok jual tpt lain, kat klate je ada

Irfa said...

ASYIFA..
hehe. mcm lirik lagu tu ke?
# sedalam mana cintamu...#

Irfa said...

HONEY..
kan? mendalam sangat maknanya
peribahasa org tua-tua

Irfa said...

KAYYANA..
xde dlm kamus peribahasa dewan bahasa dan pustaka ;)

~ yus ~ said...

pandailah adik irfa buat pepatah...:)

❤Kamsiah❤ said...

hehe..tak pernah dengar pepatah mcm tu

tp kalau ditanya,kita tak nak bgtau..nanti dikata nak untung sorg2 pulak...kedekut..

Kakzakie said...

Kakak sukalah pulak dgn pepatah adik Irfa ni..

ourkizunarai said...

rahsia perniagaan.. hehehe...

Irfa said...

RAI..
kan?
tapi aku ni takdelah pandai nak berahsia mana pun

Irfa said...

KAK ZAKIE..
pepatah org lama :)

Irfa said...

KAK KAMSIAH..
mmg ada org yg gitu
tp ada jugak yg baik hati, sebab katanya 'rezki masing2, aku pun bukan jual tempat sama ngan ko, jadi x kisahlah..rezki masing2 kan'

Irfa said...

KAK YUS..
dia pun dgr dr orang lain jugak ;)