Skip to main content

Ramadhan 13: Mulakan Gaya Hidup Sihat Mulai Ramadhan Ini

Ini sebenarnya kisah Jumaat lepas, kan kita 'break time' 2 jam. Kami kat sini bukan ada shopping mall nak cuci mata, lainlah kalau keje sebelah Sogo @ Jalan TAR. Boleh la merayau2 belek tudung. Kat sini kalau ada pun 'dutyfree shop' tu je tapi tengah2 bulan ni masuk kedai pun, salesgirl pandang sebelah mata pun tidak. Sebab dia tahu, saja nak window shopping maklumlah belum gaji, hihi. Nak makan tak buleh sebab posa, kebetulan surau anjurkan tazkirah, jomlah kita kesana mana tahu ada ilmu yang boleh di kutip, boleh je nak tido tapi ku tahankan Jebat (eh!mana datang Jebat dalam ini pilem? hihi)

Tazkirah Jumaat itu disampaikan oleh seorang ustazah yang merupakan seorang doktor gigi, sejuk mata memandangnya dengan barisan gigi yang tersusun cantik, doktor gigi le katakan, namanya Dr Rosni Adam, ada klinik tapi aku lupa kata area mana. Tajuknya Pemakanan Bulan Ramadhan tapi dia tak citer bab makan pun, aku ingatkan nak citer apa patut makan dan tak boleh makan bulan Ramadhan ni. Rupanya tajuk tu penganjur yang letak, tak kisahlah tajuk apa pun yang penting isinya

Okey, aku nak share secara ringkas apa yang aku dapat dalam 'taman ilmu' tadi ye, ambik mana yang baik dan buang mana yang tak perlu. Ayat tu aku olah sendiri bukan kutip sebijik2 apa yang Dr tu cakap (aku lupa bawak pen/kertas so tulis kat hp je, huhu)

- bulan Ramadhan ni boleh dikata sebagai 'bulan hadiah kesihatan' dari Allah untuk yang berpuasa, masa ni lah nak bagi perut berehat selepas 11 bulan di isi dengan macam2 makanan. Sebabnya, rumah penyakit datangnya dari perut, kalau baik perut kita InsyaAllah kesihatan kita juga baik.

- mulakan berbuka dengan kurma dan air dan air lebih afdal (semua dah tahu kan).

- Kalau kita nak ubah kebiasaan, kena buat perkara itu berturut2 selama paling kurang sebulan@30 hari. Jadi kalau nak buat sesuatu yang baik, sangat bagus kalau pilih bulan Ramadhan ini sebab posa kan genap sebulan (nak berubah kearah kebaikkan sebenarnya tak perlu bertangguh pun, buat je sebab kita tak tahu esok lusa masih bernyawa lagi @ tidak) tapi tak salah kan kalau kita rasa nak pilih satu tarikh yang istimewa. Contohnya, ramai je kawan2 sekeliling aku yang pilih untuk bertudung sempena 1 Ramadhan dan Alhamdulillah berterusan sampai sekarang. Tahniah untuk mereka dan bagus juga bagi abang2 yang nak berenti merokok tu.

Okey, ini mesej khas KEPADA PEROKOK yang berazam nak berenti merokok mulai Ramadhan ini. Perkara pertama yang perlu dalam misi ini ialah AZAM. Perokok tegar ni bukan boleh main ugut2 letak pisau kat leher, tak guna semua tu kalau empunya badan takde keinginan nak berenti. Bagi couple2 yang baru nak kenal cinta tu, jangan percaya sangat kalau bakal pakwe kata 'demi you, i sanggup berenti merokok' yelah sangat. Depan ko je dia tak isap, kat belakang korang, berasap macam engin keta api wap. Jangan nak terasa kalau korang bukan dalam kategori tersebut.

Okey, pada permulaan nak berenti merokok mesti ada simptom macam * sakit kepala dan selsema * resah * berat badan naik sebab asik lapar dan nak makan* tapi jangan cepat mengalah ye abang2 perkasa semua. Letak target contohnya 'aku taknak merokok sampai raya nanti' dan bila tiba raya jangan terus isap balik, letak lagi target 'aku tak nak merokok sampai Raya Haji' jadi lama2 akan jadi biasa tak isap rokok.

- bila dah pasang niat tu ada perkara yang abang2 kena elakkan seperti

* buang lighter dan rokok yang ada
* elak bau rokok sebab nanti keinginan akan datang balik
* elakkan jumpa kawan yang merokok, nanti dia offer abang tak sampai hati nak tolak, huhu
* bagitau family/kawan yang abang2 nak benti merokok, supaya diorang boleh ingatkan dan bagi support
* cuba tukar suasana baru (pilih jalan lain untuk ke tempat kerja supaya rasa seronok, tapi jangan pulak tukar isteri baru, eh! tetiba je kan)
* cuba cari ubat yang boleh hilangkan ketagihan tapi rujuk doktor dulu (lupa nama ubat, huhu)

dan bagi yang tak pernah amalkan Solat Dhuha, korang boleh mulakan bulan ni, nanti buat hari2 tentu rasa 'kosong' bila tak buat.

Dalam Solat Dhuha tu nanti selain baca doa biasa, boleh tambah doa ni (dalam bahasa melayu pun boleh, lagi feel sebab paham makna, apa2 solat pun boleh je .. tak salahpun sebab ini doa)

'Wahai Tuhan Yang Maha Hidup, Wahai Tuhan Yang Maha Menguruskan Semua Perkara, Dengan rahmatMu, aku minta tolong perbaiki segala urusan kehidupanku dan jangnlah biarkan nasibku di tentukan oleh diriku, walaupun kadar sekelip mata dan jadikan aku tangan yang diatas yang sentiasa memberi (bersedekah) dan bukannya tangan yang dibawah yang meminta.

Lagi apa ye, oh ada lagi (ingat2 lupa)

- Tukar istilah 'SABAR ADA HAD NYA' kepada 'SABAR TIADA HAD TETAPI MARAH ADA HAD NYA' maknanya, kita kena sabar sentiasa tapi kalau marah tu biarlah ada batasnya.

- Kalau marah, cepat2 sejukkan marah dengan air yang bermaksud wudu', kalau malas sangat nak ambil wudu', pegi je mandi. Nanti sejuk badan, hilang le rasa marah tu.

- Tahu tak apa makna 'helpers high' ? Doctor tu kata, itu bermaksud 'keseronokkan selepas dapat membantu orang lain' macam contohnya bila ada orang minta tolong, kita bantu apa yang termampu dan selepas tu kita akan rasa satu perasaan seronok kerana dapat membantu. Tak kisahlah membantu dalam bentuk apa pun. Kalau tak mampu bantu dalam bentuk kewangan, bantu dengan nasihat @ tadah telinga dengar masalah kawan pun kira membantu jugak.

- Antara waktu yang mustajab untuk berdoa ialah selepas asar, lebih kurang 5-10 minit sebelum maghrib, doalah sikit. Tak dapat doa panjang2, doa pendek pun takpe. Tapi aku paham sangat bagi kaum ibu, waktu tulah paling sibuk kan? sibuk susun lauk atas meja @ ada lagi yang waktu tu masih berlegar2 di pasar ramadhan .

- Tahu tak siapa yang bernama SITI yang tak cantik? Siti Nurhaliza mestilah cantik tapi ada sorang 'SITI' ni memang tak cantik, semua orang tak suka dia. Jawapannya ialah 'obeSITI' hehe.

-Akhir sekali, bulan puasa ni lelaki kena menahan ANGRY BIRD. Tahu apa?
*Angry (marah) dan Bird (burung). Tak paham, i is malu nak huraikan, huhu


Okey tu je, sekian perkongsian dari Ustajah Irfa 

~ Happy Working ~
(^_^)


Comments

Kakzakie Purvit said…
Best!! Banyak pengisian dari yg dititipkan disini.
Anonymous said…
wakaka.. angry bird.. rawrrr
Ina Mohamed said…
Mekasih setazah irfa sudi brkongsi ilmu. Byk pahala memanjangkan ilmu Allah. Bulan puasa ni mmg byk ujian, kkadang tu mende kecik2 je, tp klu x sabar jwbnya dpt lapar dan dahaga je la.
izawani said…
BIRD... hahahaha...

Popular posts from this blog

Cara Mudah Kilatkan Perhiasan Perak (Silver) Yang Kusam

eh! tajuk macam skema sangat kan? SALAM JUMAAT untuk semua okey, ni pun citer minggu lepas korang nampak tak? betapa malasnya aku nak apdet blog sejak lepas raya banyak citer nak kongsi, tapi malas nak mengarang, huhu minggu pertama masuk keje lepas raya tu ada jualan murah macam2 barang ada sapa kenal aku mesti tahu yang aku takkan beli benda mahal lagi murah, lagi bagus tak cantik pun jadi cantik disebabkan harganya murah hahaha semua pakat berebut beli antara barang yang menarik hati aku ialah silver bracelet ni tapi barang lama, dah kusam dan tak berkilat kengkawan yang beli kata 'ko beli je, murah sangat nih. nanti beli cecair pencuci silver, kilatlah ni' so aku beli lah 5 set nape tamak sangat ni? sebenarnya aku ada agenda tersembunyi tungguuuuu yang ni antara yang masih berkilat sikit ada 1 set tu takde sapa nak ambik ko tolak kat aku, aku tolak kat ko last2 aku je lah yang ambik   aku ambik sebab nak

Letak Ubat Ulser DiBibir Batal Puasa Tak?

bulan posa ni kan,aku kurang minum air..yelah,dapat minum lepas berbuka je,mana boleh minum waktu siang hari.itupun paksa diri abiskan minum atleast 1 liter sebelum tido.sahur minum lagi.betul ke tidak cara ni aku pun tak pasti..dahlah aku ni selalu kena ulser kat bibir.tu hari yang naik 3 biji dalam mulut tu seminggu lebih jugak baru baik.siksa wooo.. ni pun ada tanda2 nak kena lagi.dia punya penyebab senang je..tengah2 sedap makan,tetiba tergigit bibir..permulaan kat situ la.esoknya dah tumbuh.huhu.bukan aku tak hati-hati tapi kalau nak kena tu tetap jugak kena. so ni aku google masa kena ulser kat bibir tu.lupa nak publish.nak delete sayang la pulak.boleh jadi rujukan masa akan datang. entahlah..aku tak makan @ minum masa tu cuma letak ubat tu je..kalau batal jugak aku ganti la nanti.what 2 do. sumber dari sini Soalan: Batal atau tidak puasa - sapu ubat pada bibir kerana ulcer Assalamualaikum Saya sakit ulcer di tepi bibir dan saya telah letak ubat ditepi bibir saya. Adakah terbatal

Didik Anak Mengikut Umur

artikel ni dapat dari FB apdet lelaju sebab ada orang dah tanya nape x apdet blog, huhu aku sebenarnya kering idea sekarang ni aku punya baru tahap pertama dan tahap ke2 (^_^')