Monday, April 2, 2012

Kesian Halimah ..'Dia Tak Berkerja' Katanya

memula aku baca kat blog CikJa tapi tak boleh copy so aku cari kat gugel..kat sini aku boleh copy ..terima kasih kepada tuan punya blog itu Ummu Naufal AlJundie

jom baca ;)

aku baca dan senyum sambil gelak dalam hati.sian Halimah kan?

-----------------------------------------------------------------------

Seorang Isteri Yang Tidak Bekerja

Kaunselor : Apakah pekerjaan Encik Zainal?
Encik Zainal : Saya bekerja sebagai Akauntan di sebuah Bank.
Kaunselor : Halimah pula?
Encik Zainal : Dia tidak bekerja. Hanya suri rumah sahaja.
Kaunselor : Tiap-tiap pagi siapa yang sediakan sarapan pagi?
Encik Zainal : Halimah yang sediakan sebab dia tak kerja.
Kaunselor : Pukul berapa Halimah bangun untuk sediakan sarapan??
Encik Zainal : Pukul 5 pagi dia bangun kerana saya akan keluar bekerja pada pukul 6.30 pagi.
Kaunselor : Anak-anak encik Zainal ke sekolah bagaimana??
Encik Zainal : Halimah yang hantar sebab dia tidak bekerja.
Kaunselor : Selepas hantar anak-anak, Halimah buat apa?
Encik Zainal : Pergi ke pasar, kemudian balik rumah untuk memasak dan kemas rumah. Halimah kan tak bekerja.
Kaunselor : Petang hari selepas Encik Zainal balik rumah, apa yang Encik Zainal lakukan?
Encik Zainal : Balik berehat, kerana seharian saya penat bekerja.
Kaunselor : Apa Halimah buat?
Encik Zainal : Sediakan makanan, melayan anak, mengemas dan dia juga mengambil upah menjahit. Dia menjahit sehingga lewat malam kerana dia tidak bekerja.

Berdasarkan cerita di atas, anda rasa siapa yang lebih banyak bekerja?? Rutin seharian Halimah bermula dari sebelum Subuh sehingga lewat malam, itu juga dikatakan TIDAK BEKERJA?? Suri rumah memang tidak perlukan segulung ijazah atau pangkat yang besar, tetapi peranan suri rumah sangat penting!

----------------------------------------------------------------------

sebenarnya SURI RUMAH itu lagi banyak kerjanya.aku yang duk umah sabtu ahad pun rasa macam tak cukup 24jam.ada je benda dan buat..tak gitu kengkawan?

8 comments:

mummY daniSha said...

yesss setuju...pernah rasa dua2...surirumah ngan bekerja...suri rumah lg penat heeeeee

sweetie said...

TUL!

Rai Ourkizuna said...

kalau aku jadi surirumah..aku risau..sbb tak ada alasan nak malas2 mengemas..tapi aku nak jadi surirumah..boleh? hahaha..

cheqna said...

of coz..
org hanya nampak surirumah tak bekerja..walhal...surirumah lah yang kejenya non stop..

Rumah Kuning said...

punyalah byk kerja, dikata tidak bekerja. tak patuttttt

lienda said...

betul tu,akak yang nak berenti keje nie pun pikir tak habis habis,bukannya apa takut nak dok umah lagi banyak keje,kat opis dok ngadap pc jeh....

kakcik said...

Sepatunya surirumah juga dibayar gaji tetap.

misya said...

sya suri rumah,mmg penuh dgn kerja sepnjang hari