Skip to main content

Ramadhan 8: Sambal Lenggong aka Sambal Makwan

Alhamdulillah, Ramadhan ke 8
setakat ni belum ada yang berlubang
entah2 tak dapat solat raya, huhu

Pagi tadi hampir2 tak sempat sahur
set alarm tapi silap set 5.25 pagi
kelam kabut bangun, suap mana yang sempat je

Okey, hari ni kita citer tentang satu benda makan
Sebelum citer, kita tengok gambar dulu

ni 2 hari lepas punya
ulam kubis tu feberet si abam
suka betul dia dengan kobis mentah tu
# tak bagus untuk pompuan kubis ni 

ini semalam punya
masa blend lupa nak masukkan ikan bilis
so jelas nampak sekor2 ikan bilis tu
jering tu member bagi, katanya kawan bagi tapi kat rumah takde sapa makan
so dia bagi aku, ai okey je
ko mampu makan jering bulan posa, hahaha

okey, ini ceritanya

Aku rasa ikan bilis ni ikan serba guna, macam2 cara boleh dimasak. Aku tahu kalau aku share resepi sambal ikan bilis ni, ramai akan terfikir 'alahai, ingatkan resepi apa la tadi yang beria-ia bercerita, sambal bilis je pun' haha. Tapi percayalah, sambal ni boleh kata selang 2hari kena buat sejak posa ni.

Tapi sambal ni ada kisahnya, anak2 aku dan sepupu2nya kalau balik umah mil (mak wan), mesti makan bertambah kalau makwan buat sambal ni. Mil panggil 'sambal lenggong, resepi Pah' (arwah nenek en abe yang duk Lenggong, Perak) tapi anak2 aku panggil 'sambal makwan' sebab makwan selalu buat sambal ni.

Mak aku punya resepi lebih kurang sama tapi tak bubuh belacan, itu je bezanya dan mak aku punya versi extra pedas sambal meleleh air hidung. Dan kami adik beradik panggil 'sambal bilis hitam' kalau letak petai lagi terangkat, kenapa sambal ikan bilis hitam? sebab nak bezakan dengan sambal bilis untuk nasi lemak yang merah pakai cili kering tu.

Memula aku buat sambal ni, en abe makan gitu2 je ambik hati aku kot, huhu. Sekarang ni je baru nampak dia makan banyak sikit walaupun aku tahu air tangan ibu takkan sama dengan air tangan isteri. Tapi aku akui mil memang hebat dalam masak-masak, kalau balik Cheras, aku duk dapur basuh pinggan je, masak-masak bagi kat mil dengan ayat 'kita bagi pada yang lebih pakar' bertuah punya menantu.

Nak resepi? kalau taknak pun buat2 angguk ambik hati aku ye, bukan senang Irfa nak bagi resepi, wakakaka

SAMBAL BILIS LENGGONG versi MAKWAN

BAHAN2:

ikan bilis kopek kulit rm2
bawang putih 2 ulas
bawang merah 1 biji besar
cili padi ikut suka nak pedas letak lebih
belacan 1/2 keping
asam keping 3
minyak masak 1/2 cawan

CARA2:

blend ikan bilis, bawang putih, bawang merah, belacan dan cili padi dengan sedikit air
jangan lama sangat nanti hancur sangat dah takde rupa ikan bilis
panaskan minyak (agak2lah banyak mana minyak tu).
minyak dah panas, masukkan semua bahan dan 3 keping asam keping
masuk air sikit je
perasakan dengan garam+gula
tunggu sampai kering
kacau le sekali sekali sekala, kang hangus nanti
nampak minyak dah naik tu boleh tutup api

sedap dimakan dengan nasi panas
nasi sejuk pun okey jugak bila terdesak, hihi

sekian resepi ketuk-ketuk ketampi kita pagi ni
selamat memasak
woit, paginya bagi resepi

(^_~)

Comments

cydayf said…
adeh, terliur dah kak :D
Deqna said…
bahan sumer ada kat rmh..rasa cam nak cuba jer.. saya dah salin resipi.. tipu tak salin pun tapi snap jer gambar pakai hp.. nanti kalau saya jadi buat saya up kat blog yer...hehehe

tq for sharing..
Ratu Hatiku said…
Sedapnya...terliur jdnya nie ha.. :)
Amboi, nmpk sedap tu sambal lenggong. Boleh try mcm ni. Ikan bilis tu, masaklah ape je...semua sedap sbb pembuka selera. Kan?

Kubis bt badan angin. Tapi apa yg tak eloknya utk pompuan beb? Aku tatau.
Mulan said…
wohhooo kecur air liur..
lieyalatif said…
bagus laa...pandai mkn ulam kobis...lieya ni kobis suke dah masak ajek....sambal tu mmg penaik selera kan...
Anonymous said…
aku suka benda yang simple dan sedap gaya gini.. senang kerja. semua orang senang hati..hahaha..
Ayu said…
Assalam Irfa,
memang betul tu samalah macam akak.. realised juga semenjak bulan puasa ni..
banyak kali pulak akak buat sambal tumis ikan bilis..
menu penyelamatlah kiranya ..makan dengan apa semua jalan..:)
gulp..telan air liur >.<

byk org ckp kobis xbagus utk pompuan,tapi anis suka mkn kobis..hukhuk
Irfa said…
SYIDA..
senang je, petang nanti boleh main campak2 dlm kuali
hehe
Irfa said…
DEQNA..
benda basic kat dapo, anytime boleh buat kan?
mmg xleh copy pun sbb akak buat disable right click,huhu
okey..akak tunggu gambar dr blog awak pulak ye ;)
Irfa said…
RATU HATIKU..
hehe, telan air pepagi ye
lambat lagi nak berbuka nih
Irfa said…
FARA..
aku baca artikel katanya kubis x elok utk pompuan
kalau ada penyakit keputihan tu lagi x elok makan kubis
tp sesekali aku makan jugak,sbb rasa manis
sedap je krup krap krup krap cicah sambal
Irfa said…
MULAN..
selera orang kampung ;)
Irfa said…
LIEYALATIF..
hero tu suka mencuba
hari tu celur pucuk ubi kayu pun dia makan
sekarang suka makan ulam kubis pulak ;)
Irfa said…
MRS EADY ..
TQ ;)
Irfa said…
RAI..
bg yang rajin macam aku ni suka la buat benda simple
satu kuali masak, tahan 3 hari ..hahaha
Irfa said…
HAI AYU..
tq singgah sini ;)
kalau xnak makan ngan nasi, makan ngan roti pun okey
cicah ngan cekodok pun sedap
NenetPenne (NP) said…
complicated nak buat..jual boleh??
mmg bertambah-tambah ler nasinya kalau pekena sambal tu kannn...
Irfa said…
KAK NET..
hahaha, kelakar le akak ni
boleh je jual tapi takut nanti postage lagi mahal kos
Irfa said…
ANISWANY..
welcome ;)
memula tu akak mmg suka sgt ngan kobis, makan nasi lemak pun ulam kobis
boleh?
lepas baca artikel tu...dah lama akak x makan
sekarang baru makan sbb taknak membazir, huhu
Irfa said…
KAK AIN..
emm tulah, kontrol nanti x muat kebaya raya
kebaya kah?
haha

Popular posts from this blog

Letak Ubat Ulser DiBibir Batal Puasa Tak?

bulan posa ni kan,aku kurang minum air..yelah,dapat minum lepas berbuka je,mana boleh minum waktu siang hari.itupun paksa diri abiskan minum atleast 1 liter sebelum tido.sahur minum lagi.betul ke tidak cara ni aku pun tak pasti..dahlah aku ni selalu kena ulser kat bibir.tu hari yang naik 3 biji dalam mulut tu seminggu lebih jugak baru baik.siksa wooo.. ni pun ada tanda2 nak kena lagi.dia punya penyebab senang je..tengah2 sedap makan,tetiba tergigit bibir..permulaan kat situ la.esoknya dah tumbuh.huhu.bukan aku tak hati-hati tapi kalau nak kena tu tetap jugak kena. so ni aku google masa kena ulser kat bibir tu.lupa nak publish.nak delete sayang la pulak.boleh jadi rujukan masa akan datang. entahlah..aku tak makan @ minum masa tu cuma letak ubat tu je..kalau batal jugak aku ganti la nanti.what 2 do. sumber dari sini Soalan: Batal atau tidak puasa - sapu ubat pada bibir kerana ulcer Assalamualaikum Saya sakit ulcer di tepi bibir dan saya telah letak ubat ditepi bibir saya. Adakah terbatal

Cara Mudah Kilatkan Perhiasan Perak (Silver) Yang Kusam

eh! tajuk macam skema sangat kan? SALAM JUMAAT untuk semua okey, ni pun citer minggu lepas korang nampak tak? betapa malasnya aku nak apdet blog sejak lepas raya banyak citer nak kongsi, tapi malas nak mengarang, huhu minggu pertama masuk keje lepas raya tu ada jualan murah macam2 barang ada sapa kenal aku mesti tahu yang aku takkan beli benda mahal lagi murah, lagi bagus tak cantik pun jadi cantik disebabkan harganya murah hahaha semua pakat berebut beli antara barang yang menarik hati aku ialah silver bracelet ni tapi barang lama, dah kusam dan tak berkilat kengkawan yang beli kata 'ko beli je, murah sangat nih. nanti beli cecair pencuci silver, kilatlah ni' so aku beli lah 5 set nape tamak sangat ni? sebenarnya aku ada agenda tersembunyi tungguuuuu yang ni antara yang masih berkilat sikit ada 1 set tu takde sapa nak ambik ko tolak kat aku, aku tolak kat ko last2 aku je lah yang ambik   aku ambik sebab nak

Didik Anak Mengikut Umur

artikel ni dapat dari FB apdet lelaju sebab ada orang dah tanya nape x apdet blog, huhu aku sebenarnya kering idea sekarang ni aku punya baru tahap pertama dan tahap ke2 (^_^')