Monday, December 9, 2013

Jawapan Teka Teka: Hati Unta Ubat Asma @ Semput ?


jawapan untuk teka teki minggu lepas
jawapannya ialah:

HATI UNTA YANG SUDAH DI KERINGKAN

wah! dalam 12 yang meneka itu ada 3 orang menjawab dengan betul
Kak Erna, KasihIbu dan Aini Zakaria

TAHNIAH kepada mereka
# maaf takde hadiah, huhu

ada yang mencadangkan cuba bagi dia makan hati unta
mana tahu serasi dan boleh jadi ubat untuknya dengan izin Allah 
kebetulan member ditugaskan mengurus jemaah haji yang lepas
aku saja la pm dia dalam nada gurau tetapi serius
nak hati unta sikit

ingatkan dia lupa
rupanya2 terserempak dengan dia last week
dia bagi hati unta tu
tak banyak, dalam 4 keping gitu 
memula tengok dia hulur tu aku macam terkejut jugak
sebab aku membayangkan hati unta tu macam hati lembu beli kat pasar
rupanya dah kering macam asam keping, hihi

aku tak tahu cara sebenar nak bagi si kenit makan tu
so aku rebus bagi minum air
itupun terpaksa bancuh dalam susu
aku cuba bagi macam minum air masak 
tapi dia taknak minum sebab air rebus tu tak jernih macam air masak biasa
aku tak pasti mujarab ke tidak sebab dah bancuh dalam susu

nak bagi dia makan macam mana ye?
ada sesapa boleh bagi cadangan?


14 comments:

  1. Sy pun ada hati unta ni...pun x tau nak guna cmne....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ASYIFA..
      td baru jap gugel
      ada yang kata
      -rebus minum airnya
      -bakar dan jadikan serbuk masuk dlm kapsul dan telan

      tp paling senang bagi saya cuma rebus jelah kot.hihi

      Delete
  2. pertama kali tgk..dh cuba google cara nak gunanya mcm mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SIS KAMSIAH..
      banyak caranya, paling senang rebus minum air.hihi

      Delete
  3. aku pun pertama kali tengok.. buat goreng kicap tak boleh eh? hahaha.. siyes aku tatau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. RAI..
      kalau mentah punya, mgkin itu yg aku buat kot
      ini dah kering..rebus lama pun lambat nak lembut

      Delete
  4. dik..mana la sikenit tu nak..hati unta tu digoreng garing..tumbuk bagi halus..campur telur dan madu.diplastiknya ada tulis cara2 penggunaanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAK ERNA..
      emm nak kena tumbuk pulak
      kat plastik xde cara2 sbb member beli timbang kati kot.hihi

      Delete
  5. in sya Allah mujarab hati unta utk asma irfa....

    ReplyDelete
  6. Jwpnnya hati unta rupanya,kak Nurul baru first time tgk...

    ReplyDelete
  7. Akk pun si anak dara yg bgtahu
    sbb dia pernah tengok

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum...
    Kat mana sy boleh dpt kan hati unta ni..?
    Dimana ada jual?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam riezal..
      saya kirim pada member yang ke mekah, sy tak pasti kalau ada yang jual ke tidak kat sini. cuba lah tanya sedara mara gi umrah mintak belikan

      Delete
  9. http://www.hatiunta.com.my/cara%20penggunaan.html

    ReplyDelete

komen jangan tak komen
lagi panjang komen..lagiiiiiiiiiiiiiiii saya suka
tq ;)