sebelum aku ulas tajuk atas tu aku nak share sesuatu yang buat aku tersenyum sorang-sorang depan pc.dear KakWos..jangan marah ye saya share..siap letak link lagi.nanti ramai la orang jenguk.hehe..tapi sebelum tu nak bagitau,saya tak boleh komen..tak keluar pun kotak komen tu.view separuh je.tapi hari-hari saya masuk baca blog kak wos.lap u la..
nak baca klik sini BILA ISTERI JATUH CINTA LAGI
tak berani komen lebih-lebih sebab ada orang penah cakap ngan aku 'tak kena batang hidung ko boleh la cakap' so..baca dan pahami maksud tersirat.
berbalik ke pangkal jalan
ALAM MAYA..berniaga Online la
ALAM NYATA..buka kedai atau jual sambilan kat opis hehe
(siap bagi perjelasan tu.hehe)
pendek kata bukan senang nak senang dan bukan susah nak susah.aku bukan dari keturunan berniaga..tapi aku suka tolong orang berniaga.ala,kalau ada kengkawan mintak jualkan tudung ke apa barang yang boleh dijual..setakat ni tudung la.kalau nasi lemak belum la penah lagi.kebetulan aku keje opis,ramai melayu dan ramai yang bertudung.kalau opis aku cina atau bangsa lain buat apa aku nak gatal jual tudung kan?tak seswai hokey..so aku bawak la gi opis.bukan la untung banyak sangat tapi boleh la dapat free selai untuk aku pun dah kira okey..jimat disitu ;)
pengalaman sendiri..bukan kita tak boleh beli je kat kedai.silap haribulan kat kedai lagi murah dari yang dijual kat opis.tapi itulah namanya rezki..dah memang rezki duit kita tu untuk dia..walau mahal sikit tapi kita tetap beli ngan dia.nak pulak yang pandai kempen(pandai promo barang la senang citer).
bila kita try jer..terus dia kata 'eh!memang lawa la ko pakai ni.sesuai ngan kulit ko yang cerah ni.nampak muda 6 tahun' haa kan dah terpengaruh tu.sapa tak suka bila dikata lawa kan *sambil tu belek muka tang mana yang cerah tu*.itu contoh la kan..
tapi bukan semuanya berjalan lancar seperti yang dirancang.sangat best bila kita bawak beg penuh dan balik dengan beg kosong.
biasalah..dah namanya 'customer always right'.
dibawak tudung ropol-ropol bunga penuh dia tanya 'yang takde ropol takde ker?kurang berkenan yang ada ropol ni nampak cam pokok bergerak'
dibawak yang plain di tanya 'baju aku banyak yang plain.kalau boleh nak la yang corak bunga-bunga sikit'
dah pilih dan ambik tapi dibelek lagi,sambil mulut mengomen 'kaler shocking pink takde ker?yang ni malap la..kaler orang tua'.
huhu..kalau telinga nipis memang sentap la.tapi adatlah bila berniaga.kena tebal telinga dan tebal muka juga.dah sah-sah la itu alasan tak nak beli tapi tak sampai hati nak kata TAK NAK..bagus kan?orang kita kan terkenal dengan budi bahasa.
itu yang berniaga ALAM NYATA..kalau ALAM MAYA..aku lom ada pengalaman itu.tapi rasanya aku boleh tangkap sikit-sikit pengalaman orang bisnes online ni.
sedikit contoh ye:
-dah order tapi bila stok dah ada tak jadi beli..sebab tu ada setengah kedai online buat syarat kena bayar dulu atleast 10 persen dari rega asal semasa booking
-customer juga ada yang tak puas hati bila barang sampai tak seperti yang digambarkan.kaler dalam gambar nampak terang,dah dapat barang pulak kaler macam kain buruk je (sila salahkan flash semasa gambar di ambil).
-ada barang yang dipos tapi rosak di tengah jalan..huhu.
eh 3 contoh dah la yer..ada acara makan-makan sempena CNY jap lagi ni.apa-apapun pilihan di tangan kita.tak semua yang beli online itu tak puas hati...aku penah order barang online dan alhamdulillah,peniaga itu baik punya service sampai sekarang kami masih kawan.harap bisnes beliau makin maju.
nak baca klik sini BILA ISTERI JATUH CINTA LAGI
tak berani komen lebih-lebih sebab ada orang penah cakap ngan aku 'tak kena batang hidung ko boleh la cakap' so..baca dan pahami maksud tersirat.
berbalik ke pangkal jalan
ALAM MAYA..berniaga Online la
ALAM NYATA..buka kedai atau jual sambilan kat opis hehe
(siap bagi perjelasan tu.hehe)
pendek kata bukan senang nak senang dan bukan susah nak susah.aku bukan dari keturunan berniaga..tapi aku suka tolong orang berniaga.ala,kalau ada kengkawan mintak jualkan tudung ke apa barang yang boleh dijual..setakat ni tudung la.kalau nasi lemak belum la penah lagi.kebetulan aku keje opis,ramai melayu dan ramai yang bertudung.kalau opis aku cina atau bangsa lain buat apa aku nak gatal jual tudung kan?tak seswai hokey..so aku bawak la gi opis.bukan la untung banyak sangat tapi boleh la dapat free selai untuk aku pun dah kira okey..jimat disitu ;)
pengalaman sendiri..bukan kita tak boleh beli je kat kedai.silap haribulan kat kedai lagi murah dari yang dijual kat opis.tapi itulah namanya rezki..dah memang rezki duit kita tu untuk dia..walau mahal sikit tapi kita tetap beli ngan dia.nak pulak yang pandai kempen(pandai promo barang la senang citer).
bila kita try jer..terus dia kata 'eh!memang lawa la ko pakai ni.sesuai ngan kulit ko yang cerah ni.nampak muda 6 tahun' haa kan dah terpengaruh tu.sapa tak suka bila dikata lawa kan *sambil tu belek muka tang mana yang cerah tu*.itu contoh la kan..
tapi bukan semuanya berjalan lancar seperti yang dirancang.sangat best bila kita bawak beg penuh dan balik dengan beg kosong.
biasalah..dah namanya 'customer always right'.
dibawak tudung ropol-ropol bunga penuh dia tanya 'yang takde ropol takde ker?kurang berkenan yang ada ropol ni nampak cam pokok bergerak'
dibawak yang plain di tanya 'baju aku banyak yang plain.kalau boleh nak la yang corak bunga-bunga sikit'
dah pilih dan ambik tapi dibelek lagi,sambil mulut mengomen 'kaler shocking pink takde ker?yang ni malap la..kaler orang tua'.
huhu..kalau telinga nipis memang sentap la.tapi adatlah bila berniaga.kena tebal telinga dan tebal muka juga.dah sah-sah la itu alasan tak nak beli tapi tak sampai hati nak kata TAK NAK..bagus kan?orang kita kan terkenal dengan budi bahasa.
itu yang berniaga ALAM NYATA..kalau ALAM MAYA..aku lom ada pengalaman itu.tapi rasanya aku boleh tangkap sikit-sikit pengalaman orang bisnes online ni.
sedikit contoh ye:
-dah order tapi bila stok dah ada tak jadi beli..sebab tu ada setengah kedai online buat syarat kena bayar dulu atleast 10 persen dari rega asal semasa booking
-customer juga ada yang tak puas hati bila barang sampai tak seperti yang digambarkan.kaler dalam gambar nampak terang,dah dapat barang pulak kaler macam kain buruk je (sila salahkan flash semasa gambar di ambil).
-ada barang yang dipos tapi rosak di tengah jalan..huhu.
eh 3 contoh dah la yer..ada acara makan-makan sempena CNY jap lagi ni.apa-apapun pilihan di tangan kita.tak semua yang beli online itu tak puas hati...aku penah order barang online dan alhamdulillah,peniaga itu baik punya service sampai sekarang kami masih kawan.harap bisnes beliau makin maju.
Comments
tp arasanya puashati bila beli di alam nyata lagi, boleh telek belek dan pilih
bila depan mata rasa puas hati sesangat
tu memang alasan2 yang diberi kalao tak nak beli.. nak tolak direct tak sampai hati.. tapi akak seboleh kalau kawan2 ofis jual akak beli jer..selai pun jadik.. sapa lagi kan nak sokong kawan kalau bukan kawan .. hehhe..
Ulasan ko tu mmg terbaik. Buat aku gelak sorang2 kat sini. Aku fhm ape yg ko cube smpikan. Aku pun meniaga gak kecik2. Meniaga kepek. Meniaga makan.
Mmmm....
ramai suka beli online sbb tak perlu kuar ke kedai..tak perlu berpeluh cari parking..kalau ke kedai nanti banyak tpt nak singgah.
hehe
CIKJA..
wah bagus..apa nama kedai tu?boleh la aku jenguk2 nanti
ROS..
hai ..tq sudi singgah.maaf dah klik nama awak tapi x nampak nama blognya.
pilihan di tangan kita..kalau tak takde la istilah Customer Always Right :)
ILA..
emm betul tu
FARA..
kelakar ke?boleh la aku isi borang masuk raja lawak :).bukan kata org je aku pun sama//tak nak beli nak bgtau segan..so cipta la seribu alasan.tapi kalau mampu dan rega berpatutan aku akan beli..support bisnes kengkawan
meriah la dgn makan-makan.
tak kenal org kata aku sombong
dah kenal baru tahu camner perangai aku ;)
cuma customer tak paham..siap yg mintak diskaun, pastu mintak pos free..dia tak pikir ke kos nak cari kotak, nak beli kertas minyak, nak pegi post office lagi..dan customer selalu lupa, dia dh untung sgt beli online, sbb tak payah buang masa pegi sana sini, bayar parking utk dptkan sesuatu brg dll..
mcm akak, mmg amik harga pos tu..harga kertas, kos pegi post opis, mmg tak amik..sebab pos opis dlm kampus jek..selalu satu jln nak pi tapau lauk..tu pon ada yg mintak free lagi..huhuhu..camanalah bisnes nak maju..
betui..kadang kita dh amik stok, tetiba customer takmo..pernah la jadi..tapi tu customer yg tak berapa friendly lah..customer kawan2 blog dan fb, setakat nih ok jek..
hahhahah.
tima kasih la dik. share link tu. blog akak mmng tak boleh komen dah. tak sempat nak jawab. hahahh
dan pesan dgn kawan yg ckp:
'tak kena batang hidung ko boleh la cakap'
cakap pulak dgn dia, pokok pangkalnya hati. kalau hati dok ingat tuhan. mesti menebal rasa malu itu. tu jer. kalau dia banyak cakap lagi.. sumbat mulut dia dgn tudung ropol-ropol tu!
eh.. dah aku buat entry pulak kat sini dik.
sori.
bye.